تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۱:۴۶
کد خبر: ۱۲۴۶۴۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
پیش‌دبستانی در سال تحصیلی آینده در خوزستان اجباری است / در مناطق محروم آموزش‌وپرورش شهریه را تامین می‌کند
در مناطق حاشیه شهر و روستا که برخی خانواده‌ها توان پرداخت شهریه را ندارند، آموزش‌وپرورش از منابع دولتی و غیردولتی شهریه را پرداخت خواهد کرد اما قطعاَ دوره پیش‌دبستانی در سال تحصیلی آینده اجباری است
مدیرکل آموزش‌وپرورش خوزستان با بیان این‌که قطعاَ پیش‌دبستانی در سال تحصیلی آینده اجباری است، گفت: در مناطقی که توان پرداخت شهریه وجود ندارد آموزش‌وپرورش شهریه را از منابع دولتی یا غیردولتی تأمین و پرداخت می‌کند.

محمد تقی‌زاده در جلسه شورای آموزش‌وپرورش استان که امروز یک‌شنبه، 23 خردادماه در سالن جلسات استانداری برگزار شد، با اشاره به توسعه دوره‌های پیش‌دبستانی و اجباری‌شدن آن در استان، اظهار کرد: توسعه دوره‌های پیش‌دبستانی در دستور کار است و طی 2 سال سطح پوشش پیش‌دبستانی از 30 هزار نوآموز به 75 هزار نوآموز افزایش پیدا کرد.

پیش‌دبستانی در سال تحصیلی آینده در خوزستان اجباری است / در مناطق محروم آموزش‌وپرورش شهریه را تامین می‌کند

وی افزود: در بودجه امسال اعتباراتی جهت توسعه دوره‌های پیش‌دبستانی در نظر گرفته شده است؛ همچنین معاونت ابتدایی وزارت آموزش‌وپرورش با توجه به شرایط خاص استان، توسعه پیش‌دبستانی را در اولویت قرار داده است.

مدیرکل آموزش‌وپرورش خوزستان عنوان کرد: پیش‌بینی ما این است که سال تحصیلی آینده 107 هزار دانش‌آموز در استان در پایه اول ثبت‌نام کند این در حالی ‌است‌ که سال گذشته 76 هزار نوآموز در دوره‌های پیش‌دبستانی شرکت کردند، بنابراین باید دوره‌های پیش‌دبستانی توسعه پیدا کند.

تقی‌زاده با اشاره به روند آموزش در دوره‌های پیش‌دبستانی، گفت: مربیان دوره پیش‌دبستانی تحصیلات دانشگاهی را طی کرده و در طول سال تحصیلی نیز آموزش‌های تخصصی را فرا می‌گیرند، روند به‌کارگیری آن‌ها نیز مانند استخدام معلمان رسمی و از طریق گزینش انجام می‌شود.

وی با بیان این‌که بر الزامی‌شدن دوره پیش‌دبستانی تأکید داریم، تصریح کرد: در جلسه با رؤسای ادارت و نواحی آموزش‌وپرورش به این امر تأکید کرده‌ایم و ابلاغ شده است که در ورودی هر مدرسه بنری نصب و روی آن نوشته شود که دوره پیش‌دبستانی اجباری شده است.

مدیرکل آموزش‌وپرورش خوزستان با اشاره به شهریه دوره پیش‌دبستانی، اظهار کرد: در مناطق حاشیه شهر و روستا که برخی خانواده‌ها توان پرداخت شهریه را ندارند، آموزش‌وپرورش از منابع دولتی و غیردولتی شهریه را پرداخت خواهد کرد اما قطعاَ دوره پیش‌دبستانی در سال تحصیلی آینده اجباری است.

لزوم توسعه حداکثری پیش‌دبستانی در خوزستان/امکانات ورزشی سازمان‌ها در اختیار آموزش‌وپرورش قرار گیرد

سرپرست استانداری خوزستان با تأکید بر لزوم توسعه حداکثری دوره پیش‌دبستانی در استان، گفت: دوره‌های پیش‌دبستانی در برخی شهرستان‌ها مانند آبادان، خرمشهر، ماهشهر، امیدیه و دزفول به‌دلیل شرایط و ظرفیت‌های موجود باید پوشش حداکثری داشته باشد.

فرج‌الله خبیر در جلسه شورای آموزش‌وپرورش استان که امروز یک‌شنبه، 23 خردادماه در سالن جلسات استانداری برگزار شد، اظهار کرد: اگر به برخی از بخش‌های آموزشی توجه شود می‌تواند دستاوردهای خوبی برای آموزش‌وپرورش به دنبال داشته باشد.

وی افزود: گزارش‌های ارائه‌شده بیانگر آن است که در توسعه دوره‌های پیش‌دبستانی در استان رشد قابل‌توجهی داشته‌ایم و از سوی دیگر این امر بر کیفیت آموزش در پایه اول ابتدایی تأثیر مثبت گذاشته است.

سرپرست استانداری خوزستان با اشاره به تأثیر برگزاری دوره پیش‌دبستانی بر کاهش مشکلات دانش‌آموزان به‌ویژه در مناطق 2 زبانه، تصریح کرد: اگر توسعه پیش‌دبستانی تداوم داشته باشد تأثیر آن را بر ارتقای کیفیت آموزش در پایه‌های بعدی در سال های آینده شاهد خواهیم بود.

خبیر عنوان کرد: باید پیش‌بینی‌های صورت گیرد که به میزان ورودی‌های پایه اول سال تحصیلی 96 - 95 ظرفیت آموزش دوره پیش‌دبستانی در استان وجود داشته باشد و شرایط را به سمتی پیش ببریم که تعداد نوآموزان تحت پوشش پیش‌دبستانی را افزایش داده، از 76 درصد فعلی فراتر رویم؛ پوشش 90 درصدی نیز هدفی دور از دسترس نیست.

وی تصریح کرد: باید شوراهای آموزش‌وپرورش شهرستان‌ها توسعه دوره‌های پیش‌دبستانی را به‌طور جدی در دستور کار خود قرار دهند؛ همچنین تعداد نوآموزان هر شهرستان و برنامه‌های مدنظر برای توسعه پیش‌دبستانی در هر شهرستان نیز مشخص و اعلام شود.

پیش‌دبستانی در سال تحصیلی آینده در خوزستان اجباری است / در مناطق محروم آموزش‌وپرورش شهریه را تامین می‌کند

سرپرست استانداری خوزستان با بیان این‌که باید از ظرفیت برخی مناطق و شهرستان‌ها بهتر استفاده شود، گفت: در برخی شهرستان‌ها مانند آبادان، خرمشهر، ماهشهر، امیدیه و دزفول به‌دلیل شرایط و ظرفیت‌های موجود دوره‌های پیش‌دبستانی باید پوشش حداکثری داشته باشد.

خبیر ادامه داد: وزارت کشور و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی طرحی در خصوص سامان‌دهی مناطق حاشیه در دستور کار قرار داده است؛ باید از طریق این طرح نیز اعتباراتی برای توسعه پیش‌دبستانی جذب کرد.

وی همچنین با اشاره به اهمیت مقابله با کم‌تحرکی در مدارس، عنوان کرد: این موضوع باید در دستور کار باشد؛ ورزش تنها به مدرسه محدود نیست بلکه باید برنامه‌ریزی شود که اولیا در برنامه‌های ورزش دانش‌آموزی مداخله و در این خصوص با آموزش وپرورش همکاری کنند. از سوی دیگر زنگ ورزش در مدرسه باید مورد تأکید باشد چراکه قطعاَ فعالیت در زنگ ورزش شرایط بهتری را ایجاد می‌کند و در مقابله با کم‌تحرکی تأثیرگذار است.
 
سرپرست استانداری خوزستان گفت: امکانات ورزشی بدون‌استفاده سازمان‌ها باید در اختیار آموزش‌وپرورش قرار گیرد و گزارش دقیقی از این امکانات تهیه و این ظرفیت‌ها شناسایی شود.

خبیر با اشاره به این‌که طرح مهر شرایط تحصیلی بهتری را در بازگشایی مدارس ایجاد می‌کند، عنوان کرد: باید آمادگی مطلوبی برای بازگشایی مدارس وجود داشته باشد. در قالب طرح مهر می‌توان برخی از نیازهای مدارس را احصا کرد و اگر کمبود امکاناتی وجود دارد، از هم‌اکنون پیش‌بینی‌های لازم را برای تأمین آن در آغاز سال تحصیلی انجام داد.

نیاز 12 میلیاردی برای پوشش پیش‌دبستانی 30 هزار نوآموز/شهرداری‌ها کمک کنند

معاون آموزش ابتدایی اداره‌کل آموزش‌وپرورش خوزستان با بیان این‌که دوره پیش‌دبستانی مشکلات دانش‌آموزان دو زبانه را کاهش می‌دهد، گفت: نزدیک به 30 هزار نوآموز باید جذب شوند و تحت پوشش دوره‌های پیش‌دبستانی قرار گیرند که برای این امر به 12 میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

اردشیر شجاعی در جلسه شورای آموزش‌وپرورش استان که امروز یک‌شنبه، 23 خردادماه در سالن جلسات استانداری برگزار شد، با تأکید بر اهمیت توسعه پیش‌دبستانی، اظهار کرد: توسعه دوره پیش‌دبستانی به‌عنوان نخستین و مهم‌ترین اولویت آموزش‌وپرورش در دستور کار قرار گرفت و با توجه به این‌که در استان اکثر دانش‌آموزان 2 زبانه هستند، توسعه پیش‌دبستانی اقدامی بسیار مطلوب است.

وی افزود: دانش‌آموزان 2 زبانه هنگام ورود به مدرسه دچار مشکل می‌شوند به همین جهت گذراندن پیش‌دبستانی می‌تواند در کاهش این مشکلات تأثیرگذار باشد؛ بر این اساس طی 2 سال گذشته اقدامات بسیاری برای توسعه پیش‌دبستانی در استان انجام شده است.

معاون آموزش ابتدایی اداره‌کل آموزش‌وپرورش خوزستان با بیان این‌که در سال گذشته پیش‌دبستانی توسعه 100 درصدی پیدا کرد، تصریح کرد: در ابتدای توسعه پیش‌دبستانی در استان، بحث‌هایی در خصوص متولی بودن آموزش‌وپرورش یا بهزیستی برای برگزاری دوره‌های پیش‌دبستانی مطرح شد که در نهایت معاونت حقوقی ریاست‌جمهوری به‌عنوان فصل‌الخطاب اعلام کرد که آموزش‌وپرورش متولی اصلی برگزاری دوره‌های پیش‌دبستانی است و بهزیستی تنها متولی مهدهای کودک است.

پیش‌دبستانی در سال تحصیلی آینده در خوزستان اجباری است / در مناطق محروم آموزش‌وپرورش شهریه را تامین می‌کند

شجاعی با اشاره به این‌که محتوای آموزش دوره‌های پیش‌دبستانی استانی است، گفت: در کتاب‌های این دوره بر مهارت‌های گفتاری و شنیداری تأکید شده است؛ سال گذشته و پس از توسعه پیش‌دبستانی آمار تکرار پایه در پایه اول از 9 هزار دانش‌آموز به چهار هزار نفر کاهش پیدا کرد و این یکی از دلایل اصلی الزامی‌شدن دوره پیش‌دبستانی در استان است.

وی ادامه داد: البته هنوز با نقطه مطلوب فاصله داریم و نزدیک به 30 هزار نوآموز باید جذب شوند و تحت پوشش دوره‌های پیش‌دبستانی قرار گیرند که برای این امر به 12 میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

معاون آموزش ابتدایی اداره‌کل آموزش‌وپرورش خوزستان گفت: برای جذب نوآموزان باقی‌مانده و پوشش آن‌ها در دوره‌های پیش‌دبستانی، طرح‌هایی در نظر گرفته شده است و به دنبال استفاده از ظرفیت خیرین و همچنین گلریزان پیش‌دبستانی هستیم، با این وجود به کمک استانداری نیاز است.

شجاعی عنوان کرد: همچنین از پشت جلد کتاب‌های پیش‌دبستانی برای تبلیغات استفاده خواهد شد تا بتوان از این ظرفیت برای کمک به توسعه پیش‌دبستانی استفاده کرد.

شهرداری‌ها در برگزاری دوره پیش‌دبستانی کمک کنند

همچنین در این نشست سید بهزاد علوی رئیس منطقه 5 دانشگاه فنی و حرفه‌ای، اظهار کرد: در 56 کشور جهان، شهرداری‌ها برگزاری دوره‌های پیش‌دبستانی را به عهده می‌گیرند و حتی مادران را نیز آموزش می‌دهند، به عبارت دیگر آموزش‌وپرورش برنامه‌ریزی را انجام می دهد و شهرداری اعتبارات را تأمین می‌کند.
 
وی افزود: اگر در استان نیز شهرداری‌ها بتوانند در برگزاری دوره‌های پیش‌دبستانی کمک کنند بسیار تأثیرگذار خواهد بود.

وجود 50 پروژه نیمه‌تمام ورزشی دانش‌آموزی در خوزستان

نشست شورای آموزش‌وپرورش خوزستان امروز، با طرح اهمیت برنامه‌های ورزش دانش‌آموزی در حفظ سلامت دانش‌آموزان و بررسی وضعیت فضاهای ورزشی موجود برگزار شد و اعضای شورا از نبود اعتبار برای تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام ورزشی ویژه دانش‌آموزان استان گلایه کردند.

مهرداد نیکو معاون امور اقتصادی و بین‌الملل استاندار در جلسه شورای آموزش‌وپرورش که امروز یک‌شنبه، 23 خردادماه در سالن جلسات استانداری برگزار شد، با بیان این‌که ورزش همگانی از اهمیت بالایی برخوردار است، اظهار کرد: در ورزش همگانی دانش‌آموزان بسیار تأثیرگذار هستند و باید ورزش دانش‌آموزی مورد توجه قرار گیرد و در این خصوص دانش‌آموزان دختر به‌دلیل شرایط استان باید در اولویت باشند.

وی ادامه داد: باید میزان امکانات ورزشی موجود ویژه دانش‌آموزان دختر و روند فعالیت‌ها مشخص شود تا معلوم شود که وضعیت ورزش استان در این بخش در چه سطحی قرار دارد.

همچنین در این نشست محمود معزی معاون سلامت و تربیت‌بدنی اداره‌کل آموزش‌وپرورش خوزستان با اشاره به اهمیت و لزوم مقابله با فقر حرکتی، اظهار کرد: با توجه به اهمیت این موضوع فعالیت‌های ورزشی خواه در قالب برنامه‌های آموزشی و فعالیت‌های فوق‌برنامه مورد تأکید است.

وی افزود: در همین راستا برگزاری جشنواره‌ها و المپیادهای ورزشی ویژه دانش‌آموزان در دستور کار قرار می‌گیرد؛ در سال تحصیلی گذشته جشنواره فرهنگی‌ورزشی دهه فجر در 10 رشته ورزشی برگزار شد که با استقبال خوب دانش‌آموزان مواجه شد و سه هزار و 500 دانش‌آموز در آن شرکت کردند.

معاون تربیت‌بدنی و سلامت اداره‌کل آموزش‌وپرورش خوزستان تصریح کرد: همچنین سال گذشته با همکاری آموزش‌وپرورش استثنایی برای نخستین‌بار توانستم پارالمپیک ویژه دانش‌آموزان با نیازهای ویژه استان را برگزار کنیم.

معزی با بیان این‌که فعالیت‌های ورزش دانش‌آموزی نسبت به سال گذشته توسعه پیدا کرده است، گفت: اتفاقات خوبی در مدارس رخ داده، امسال 411 هزار دانش‌آموز در مجموع مسابقات و المپیادهای دانش‌آموزی شرکت کردند درحالی‌که سال گذشته 390 هزار دانش‌آموز در این برنامه‌ها شرکت کرده بودند.

وی اظهار کرد: در حال حاضر 2 هزار و 300 کانون ورزشی ویژه دانش‌آموزان استان در حال فعالیت هستند که نتایج خوبی نیز کسب کرده‌اند؛ همچنین کانون‌های ورزشی تابستانه درون‌مدرسه‌ای در نظر گرفته شده است. سال گذشته 250 دانش‌آموز حائز رتبه کشوری و 40 دانش‌آموز نیز به مسابقات برون‌مرزی اعزام شدند.

معاون سلامت و تربیت‌بدنی اداره‌کل آموزش‌وپرورش خوزستان با اشاره به وضعیت فضاهای ورزشی ویژه دانش‌آموزان گفت: بسیاری از سالن‌های ورزشی در استان نیمه‌تمام بوده، نیاز به تکمیل، تجهیز یا مرمت و تعمیر دارند؛ کمک‌هایی انجام شده اما واقعیت این است که زخم‌های ما بسیار زیاد است.
 
همچنین در این نشست رضا رضایی مدیرکل اداره نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خوزستان، اظهار کرد: تاکنون گزارش‌های متعددی در خصوص فضاهای ورزشی مدارس ارائه شده، اما نتیجه‌ای حاصل نشده و اعتبارات نیز تأمین نشده است.

وی افزود: 50 فضای ورزشی در حال احداث در استان وجود دارد که پیش‌بینی ما برای تکمیل این فضاها نیاز به 35 میلیارد تومان اعتبار است اما تاکنون تنها کمتر از یک میلیارد و 500 میلیون تومان تأمین شده است که قطعاَ کارساز نیست.

همچنین در این نشست مهدی رفیعی‌دهکردی معاون فرهنگی و پرورشی اداره‌کل آموزش‌وپرورش خوزستان، اظهار کرد: بسیاری از دانش آموزان به دلیل تغییر سبک زندگی دچار اضافه وزن شده‌اند و به همین دلیل توجه به مقوله ورزش و تربیت‌بدنی دانش‌آموزان یک ضرورت است.

وی ادامه داد: با توجه به کمبود فضای ورزشی و نبود اعتبارات باید در شورای آموزش‌وپرورش استان الزامی ایجاد شود که از ظرفیت ورزشی دستگاه‌ها و سازمان‌های مختلف مانند صنابع نفت و گاز که اغلب بدون‌استفاده است، استفاده شود و این امکانات در اختیار آموزش‌وپرورش قرار گیرد.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار