تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۱
کد خبر: ۱۲۴۷۴۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
بابهره برداری از طرح 550 هزار هکتاری، کشاورزی خوزستان مدرن و با بهره خواهد شد
سه طرح محوری که با پشتیبانی رئیس جمهور و هدایت ویژه مقام معظم رهبری در ارتباط با زیرساخت‌ها در دستور کار ما قرار گرفت و بخش عمده‌ای از کشور متاثر از این طرح‌ها هستند و منابع آن از محل صندوق توسعه ملی در اختیار ما قرار می‌گیرد یکی از آنها طرح معروف 550 هزار هکتاری خوزستان و ایلام است که 50 هزار هکتار آن در ایلام و مابقی در خوزستان است که تا امروز 200 هزار هکتار آن اجرا شده است و اگر با بهره‌برداری خوب و آموزش خوب اجرای این طرح همراه شود کشاورزی این محدوده تبدیل به یک کشاورزی مدرن و با بهره خواهد شد و در حال حاضر 9 هزار نفر پیمانکار و متخصص در این کار در 91 کارگاه که در این ارتباط فعال هستند کار می‌کنند
 روز گذشته جلسه علنی مجلس شورای اسلامی در ابتدا محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی گزارشی در ارتباط با اقتصاد مقاومتی  گفت: سه طرح محوری که با پشتیبانی رئیس جمهور و هدایت ویژه مقام معظم رهبری در ارتباط با زیرساخت‌ها در دستور کار ما قرار گرفت و بخش عمده‌ای از کشور متاثر از این طرح‌ها هستند و منابع آن از محل صندوق توسعه ملی در اختیار ما قرار می‌گیرد یکی از آنها طرح معروف 550 هزار هکتاری خوزستان و ایلام است که 50 هزار هکتار آن در ایلام و مابقی در خوزستان است که تا امروز 200 هزار هکتار آن اجرا شده است و اگر با بهره‌برداری خوب و آموزش خوب اجرای این طرح همراه شود کشاورزی این محدوده تبدیل به یک کشاورزی مدرن و با بهره خواهد شد و در حال حاضر 9 هزار نفر پیمانکار و متخصص در این کار در 91 کارگاه که در این ارتباط فعال هستند کار می‌کنند.

وزیر جهاد کشاورزی اظهار داشت: تراز غذای کشور در سال 92 منهای 8.1 میلیارد دلار بوده و در 93 به منهای 5.45 میلیارد دلار رسیده و در سال 94 به منهای 3.43 میلیارد دلار رسیده است و امیدواریم در یک افق پنج ساله این میزان به صفر برسد.

وی افزود: علی‌رغم اینکه کشور به صورت کلان وضعیت خوبی را در نرخ رشد نداشت بخش کشاورزی طبق گزارش ارائه شده از مرکز آمار ایران 5.4 درصد رشد داشته و در برنامه ششم توسعه نیز پیش بینی شده که بخش کشاورزی متوسط رشد 5 درصد را داشته باشد.

حجتی خاطرنشان کرد: موضوع خرید گندم از 2‌میلیون و 200 هزار تن در سال 91 به 8 میلیون و 50 هزار تن در سال 94 رسیده و پیش‌بینی می‌شود تا در سال 95 این میزان به 10 میلیون تن برسد که خرید 10 میلیون تن گندم نیازمند حدود 13 هزار میلیارد تومان اعتبار دارد و ارزیابی ما این است که کشور یک بار دیگر نیاز خود را در داخل تامین کند و به مرحله خودکفایی برسد.

وزیر جهاد کشاورزی اظهار داشت: در ارتباط با برنج ما معتقدیم تنها در گیلان و مازندران باید برنج کشت شود و به دلیل محدودیت‌های آبی نباید در استان‌های دیگر برنج کشت شود و در مورد دانه‌های روغنی وضعیت غیرقابل قبول داریم و درصد خودکفایی کشور در این بخش متاسفانه زیر 10 درصد است.

وی افزود: بیمه محصولات کشاورزی نباید به عنوان یک بیمه تجاری به آن نگاه شود و قطعا این بیمه یک بیمه حمایتی است.

وزیر جهاد کشاورزی در بخش دیگری از سخنان خود و در پاسخ به سوال برخی از نمایندگان عنوان کرد: آمار واردات برنج در سال 92 یک میلیون و 900 هزار، سال 93 یک میلیون و 200 هزار و در سال 94، 745 هزار و از ابتدای سال 95 تاکنون 191هزار بوده است.

وی در خصوص محصول تراریخته عنوان کرد: محصول تراریخته داخل کشور می‌آید، ذرت و روغن عمدتا تراریخته هستند. متأسفانه در داخل هنوز محصول تراریخته تولید نکردیم و اگر هم بنا است تولید کنیم در چارچوب قوانین و مقررات ابلاغی است. ما روی پنبه، کاری را شروع کردیم آن هم نه به عنوان محصول خوراکی. ما برای تولید پنبه دو مشکل اساسی در کشور داریم که باید بر آنها فایق آییم.

تراریخته‌‌ها خارج از اولویت بررسی شود

در ادامه تعدادی از نمایندگان مجلس نظرات خود در مورد گزارش وزیر جهاد کشاورزی در صحن علنی مجلس بیان داشتند .

حمیدرضا فولادگر نماینده مردم اصفهان پس از ارائه گزارش محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی با یادآوری اینکه کشور ما کشور کم‌آبی‌ است، به ضرورت تناسب میان بحث کشت و آب اشاره کرد و گفت: یک هدف ادغام بخش جهاد در بخش کشاورزی، توسعه روستایی بوده است.

وی با اشاره به هدر رفت شیرهای دامداران به واسطه اختلاف قیمت آن از تولید تا فروش بیان داشت: باید با اولویت به بحث امکان خطر تروریستی در محصولات تراریخته از طرف دشمن پرداخته شود.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی بر ضرورت توجه به حق بیمه و برنامه‌ریزی برای ساماندهی داده‌ها در بخش کشاورزی اشاره کرد و ابراز داشت: این برنامه‌ریزی موجب می‌شود که در تولید محصولات کشاورزی هر سال تناسب رعایت شده و یک سال گوجه و سال بعد سیب‌زمینی اضافه نیاید.

امیدوارم قطعه اول آزادراه تهران- شمال بهار 96 افتتاح شود

به گزارش فارس، در ادامه عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی طی سخنانی با بیان اینکه بزرگ‌ترین سیاست حمل و نقلی ما قرار دادن مجدد ایران در کانون شبکه ارتباطی و دالان‌های بین‌المللی است، گفت: لازمه این موضوع بازنگری و توافق‌های بین‌المللی و نوسازی و به روزرسانی ناوگان در هر چهار شکل زمینی- دریایی- ریلی و هوایی برای افزایش رقابت است.

وی با بیان اینکه بازنگری در راه‌های هوایی، رفع موانع پروازی، کوتاه کردن مسیر و افزایش قدرت رقابت اصلی‌ترین سیاست ما در وزارت راه و شهرسازی است، یادآور شد: همین الان تعداد پروازهای ورودی از ایران دو برابر شده است، نوسازی سیستم ناوبری ایران دومین سیاست ماست که ما آن را پیگیری می‌کنیم، تمام سیستم‌های راداری را بازنگری کردیم و تاکنون 250 میلیون دلار سرمایه‌گذاری کرده‌ایم و پروژه در دست سرمایه‌گذاری هم داریم.

آخوندی ادامه داد: سال‌هاست که در فرودگاه‌های ایران سرمایه‌گذاری انجام نشده است، بسیاری از فرودگاه‌ها مازاد بر ظرفیت عمل می‌کنند و به زودی به حد اشباع می‌رسند، رشد مستمر پروازها شاهد این مدعاست، فرودگاه امام از سال‌ 83 تاکنون مورد سرمایه‌گذاری جدید قرار نگرفته است، سال‌هاست فرودگاه امام 60 درصد بیش از ظرفیتش مورد بهره‌برداری است، ترمینال سلام در فرودگاه امام امسال افتتاح می‌شود، مناقصه بین‌المللی ترمینال 22 میلیون نفری فرودگاه امام به زودی ابلاغ می‌شود.

وزیر راه و شهرسازی بر همین اساس تاکید کرد: ناوگان هوایی ایران برای کسب رقابت‌پذیری در منطقه به 400 فروند هواپیمای میان‌برد و دوربرد و 100 فروند هواپیمای کوتاه‌برد نیاز دارد، این موضوع به مفهوم 50 میلیون دلار سرمایه‌گذاری است، رقبا و منتقدان ما این موضوع را آرزو می‌دانستند و می‌گفتند تامین این همه منابع ناممکن به نظر می‌رسد ولی ما در وزارتخانه همزمان با شروع مذاکرات هسته‌ای به صورت موازی برنامه تامین هواپیما برای ناوگان ملی را آغاز کردیم و پیش‌نویس خرید 138 فروند هواپیمای ایرباس تهیه شد. همچنین در آینده توافق با بوئینگ نیز اعلام می‌شود، اجرای این قرارداد 16 سال به طول می‌انجامد که به مفهوم امنیت بلندمدت اقتصاد ایران است، این موضوع به مفهوم استفاده از موقعیت ایران در سطح بازارهای بین‌المللی و به نفع ایران است.

آخوندی با بیان اینکه ما دست تمام واسطه‌ها و دلال‌ها را از این معاملات قطع کردیم، گفت: اگر بخواهید بدانید راجع به چه رقم دلالی صحبت می‌کنم باید بگویم آخرین توافقی که پیش از من برای خرید 6 فروند هواپیمای A320 انجام شد با رقم بین 5 تا 7 میلیون دلار متفاوت بود، لذا ما می‌دانیم چه می‌کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به آزادراه تهران- شمال اظهار داشت: امیدواریم بهار سال 96 قطعه اول این آزادراه به طول 32 کیلومتر به بهره‌برداری برسد، در حوزه شهرسازی بزرگ‌ترین مشکل شهر‌فروشی در کشور است، یک عده سوداگر پیش از این می‌توانستند در هر لحظه و در هر جا ساختمان‌سازی کنند، در مشهد مقدس 300 پروانه غیرقانونی برای ساخت و ساز اطراف حرم امام رضا (ع) صادر شده است در حالی که ما در شهرسازی نیازمند انضباط شهری هستیم، نتیجه شهرفروشی این است که در تهران هزاران میلیارد تومان سرمایه‌گذاری انجام شده اما دو هفته هوای سالم در طول سال در تهران نداریم، این چه سرمایه‌گذاری است؟!

آخوندی در بخش پایانی سخنانش به موضوع مسکن مهر اشاره کرد و گفت: طرح فاجعه‌آمیز مسکن مهر که بیش از صد هزار میلیارد تومان برای آن هزینه شد، تاثیری در 19 میلیون بدمسکن ایجاد نکرده است، علی‌رغم این حجم سرمایه‌گذاری ما با 19 میلیون بدمسکن مواجهیم بدین معنا که این افراد در حاشیه شهرها و یا مکان‌های نامناسب زندگی می‌کنند، اگر مسکن مهر یک سر سوزن مفید بود می‌توانست آثارش را در 19 میلیون بدمسکن ایجاد کند. البته ما پیش از این هم به خریداران مسکن مهر گفته‌ایم که نسبت به آنان متعهدیم و به تعهداتمان عمل می‌کنیم.

وی با بیان اینکه دو میلیون و 215 هزار واحد حجم پروژه مسکن مهر بوده که البته 117 هزار واحد فاقد متقاضی است، تصریح کرد: حدود 49هزار واحد از پروژه مسکن مهر در مکان‌هایی ساخته شده که دارای مشکلات حقوقی در دادگاه‌ها هستند، نازک‌کاری یک میلیون و 900 هزار واحد به اتمام رسیده است.

آقای آخوندی! طرح مسکن اجتماعی به کجا رسید؟!

سیدجواد ساداتی‌نژاد نماینده مردم کاشان،‌آران و بیدگل در مجلس در صحن علنی مجلس و پس از گزارش عباس آخوندی وزیر راه وشهرسازی گفت: شما درباره تعهدات مسکن مهر خود را پاسخگو اعلام کردید اما عدم وجود خدمات عمومی، دینی، نبود فضای سبز، اماکن بهداشتی، آموزشی و تفریحی مسکن مهر را به اقامتگاه‌هایی با مطلوبیت اندکی برای زندگی تبدیل کرده است.

وی با خطاب قرار دادن آخوندی تاکید کرد: آقای وزیر بفرمایید طرح جایگزین شما با عنوان مسکن اجتماعی به کجا رسیده است؟ جوان ما پس از اشتغال و ازدواج مهمترین دغدغه‌اش مسکن است. در این باره چه کار انجام داده‌اید؟
بجای انتقاد، پاسخگو باشید

به دنبال آن، محمد حسن‌نژاد نماینده مردم مرند و جلفا در مجلس پس از ارائه گزارش عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی به نمایندگان مردم خطاب به وی گفت: شما الان سه سال است که وزیر هستید و حق انتقاد از مشکلات را ندارید و باید در خصوص مشکلات بخش راه و مسکن پاسخگو باشید.

وی با اشاره به محور بودن روستاها در این زمینه خاطرنشان کرد: علی‌رغم آنکه در بودجه سال‌های گذشته مبلغ خوبی به راه‌های روستایی اختصاص دادیم اما وزارت راه و شهرسازی کار خاصی برای آن نکرد و من می‌خواهم که در این باره توضیحی بدهید که آن یک درصد سهم مالیاتی برای توسعه راه‌های روستایی چرا عملا به سرانجام نرسیده است.

نماینده مردم مرند و جلفا در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه عده‌ای قبلا از روی بی‌تدبیری ایران را از گردونه کریدورهای ارتباطی خارج کردند خطاب به آخوندی اظهارداشت: شما هم چنان کار خاصی در این زمینه نکردید و راه گذشتگان را ادامه دادید. چرا که اکنون کریدور تفلیس در حال راه افتادن است و عملا ایران را از کریدور شرق - غرب حذف کرده است و از طریق ترکمنستان و گرجستان و‌ آذربایجان به اروپا می‌رود.

نماینده مردم مرند و جلفا در مجلس شورای اسلامی درباره مسکن مهر تصریح کرد: در این باره ملت با دولت قرارداد داشته‌اند نه با رئیس‌جمهور و اگر رئیس دولت عوض شده است دولت سر جای خود باقیست و هر تعهدی که به مردم داده‌اند باید تمام کنند. این مسکن‌هایی که به مردم تحویل داده‌‌اید از لحاظ خدمات و انشعابات خیلی افتضاح هستند./کیهان
:
:
:
آخرین اخبار