تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۸
کد خبر: ۱۲۴۸۹۰
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
رییس مرکز بهداشت شرق اهواز هشدار داد:
افزایش آلودگی کارون در پی دفع فضولات گاومیش‌ها در رودخانه
دفع فضولات گاومیش‌ها در رودخانه، افزایش مواد محلول در آب و افزایش غلظت آلودگی آب را به دنبال خواهد داشت و در این شرایط، فضولات گاومیش‌ها در رودخانه بیشتر به چشم می‌آید
رییس مرکز بهداشت شرق اهواز با اشاره به وضعیت بهداشتی منطقه گاومیش‌آباد گفت: دفع فضولات گاومیش‌ها در رودخانه، افزایش مواد محلول در آب و افزایش غلظت آلودگی آب را به دنبال خواهد داشت و در این شرایط، فضولات گاومیش‌ها در رودخانه بیشتر به چشم می‌آید.

دکتر آرش یلالی اظهار کرد: با توجه به این‌که مشکلات بهداشتی منطقه گاومیش‌آباد، آلودگی آب در پایین‌دست رودخانه کارون را در پی دارد، ضروری است که رسیدگی به بهداشت این منطقه سریع‌تر انجام شود.

وی افزود: پیش از این، مجموعه تعاون روستایی طرحی برای ایجاد اماکن استاندارد در خارج از شهر جهت انتقال و نگهداری از گاومیش‌های این منطقه برنامه‌ریزی کرده و از آنجا که طبیعت گاومیش‌ها آب‌تنی است، جهت تامین آب مورد نیاز برای گاومیش‌داری نیز، کانالی تعبیه شده بود.

یلالی ادامه داد: امکانات مورد نیاز جهت اجرای این طرح تدارک دیده شده بود ولی ظاهرا با اعمال نفوذ ارگان‌های اجرایی و سیاسی شهرستان اهواز، این طرح متوقف شد. در این میان، بیشتر سیاسی‌کاری شده است و با این ایده که انتقال گاومیش‌ها از محله گاومیش‌آباد نارضایتی مردمی ایجاد می‌کند، کار را متوقف کردند.

وی گفت: پس از آن و به دلیل تداخل کاری دو منطقه شهرداری در شهرستان‌های اهواز و کارون، مدیریت منطقه گاومیش‌آباد از اهواز به شهرستان و فرمانداری کارون منتقل شده است.

رییس مرکز بهداشت شرق اهواز اظهار کرد: اکنون گاومیش‌آباد تحت نظر فرمانداری کارون قرار گرفته و قرار است مدیریت جدیدی با محوریت جهاد کشاورزی و تحت نظارت شورای سلامت این شهرستان، جهت ساماندهی وضعیت گاومیش‌آباد تعریف شود.

وی افزود: با توجه به کاهش دبی آب رودخانه در فصل‌های بی‌باران و خشکسالی، احتمال آلودگی آب رودخانه حساسیت را بیشتر می‌کند و اکنون در فصلی قرار داریم که دبی رودخانه پایین است.

یلالی ادامه داد: در منطقه‌ای که گاومیش‌ها در رودخانه کارون آب تنی می‌کنند و بیشتر در شرق رودخانه و روبه‌روی دانشگاه شهید چمران به سمت پایین‌دست رودخانه قرار دارد، احتمال افزایش آلودگی آب وجود دارد زیرا فضولات گاومیش‌ها در همان آب دفع می‌شود.

وی گفت: همیشه به صورت سنتی گاومیش‌ها در رودخانه کارون آب تنی می‌کردند با این حال باید توجه داشت که در هنگام خشکسالی، دفع فضولات گاومیش‌ها در رودخانه، افزایش مواد محلول در آب و افزایش غلظت آلودگی آب را به دنبال خواهد داشت و در این شرایط، فضولات گاومیش‌ها در رودخانه بیشتر به چشم می‌آید؛ اگر چه در شرایط دیگر می‌شد آن را نادیده گرفت.

رییس مرکز بهداشت شرق اهواز اظهار کرد: همچنان آلودگی ناشی از گاومیش‌داری در رودخانه، وارد کارون در مسیر شهر اهواز می‌شود و باید دید شورای سلامت شهرستان کارون در این زمینه چه خواهد کرد.
مرجع / ایسنا
برچسب ها: گاومیش آباد
:
:
:
آخرین اخبار