تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۸:۱۵
کد خبر: ۱۲۵۲۰۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
قانون در مقابل بي اخلاقي در هنر چه مي گويد؟
خوزنیوز: دبیر منطقه هشت انجمن سینمای جوانان ایران گفت: سالهاست عكاسان برای احقاق حق خود به عنوان مولف دچار مشکلات عدیده ای هستند که این مشکلات نه تنها از جانب سفارش دهنده های حقوقی (ادارات دولتی ، شرکت های خصوصی و...) بعضا از جانب خود اهالی هنر نیز گریبان گیر هنرمندان در عرصه های مختلف هنری است.

به گزارش خوزنیوز و به نقل از روابط عمومي انجمن سينماي جوانان، دفتر اهواز ؛ رضا سیادت اظهار کرد: عدم اطلاع کافی هنرمندان از حقوق قانونی مالکیت آثارشان و عدم بستن قرارداد کتبی از جمله معضلات این روزهای عکاسان با برخي از اهالی هنراست. در اینجا بر خود لازم دانستم كه به عنوان متولى فيلم و عكس استان خوزستان چند خط از قانون حمایت از حقوق مولفان و مصنفان و هنرمندان مندرج در سایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی حضور این دوستان گرامی جهت آگاهی ایشان از حقوق مولف و نحوه برخورد صحیح و قانونی با متخلفان ارائه گردد تا در آینده کمتر رفتارهای غیر حرفه ای را در برخورد با حقوق مولفین شاهد باشیم.

فصل یکم- تعاریف
ماده ١- از نظر این قانون به مولف و مصنف و هنرمند «پدید آورنده» و به آنچه از راه دانش یا هنر و یا ابتکار آنان پدید می اید بدون در نظر گرفتن طریقه یا روشی که در بیان و یا ظهور و یا ایجاد ان به کار رفته «اثر» اطلاق می شود.

ماده ٢- اثر های مورد حمایت این قانون به شرح زیر است:

٣-اثر سمعی و بصری به منظور اجرا در صحنه های نمایش یا پرده سینما یا پخش از رادیو یا تلویزیون که به هر ترتیب و روش نوشته یا ضبط یا نشر شده باشد.

٨-اثر عکاسی که با روش ابتکاری و ابداع پدید آمده باشد.

فصل دوم – حقوق پدید آورنده

ماده ٣- حقوق پدید آورنده شامل حق انحصاری نشر و پخش و عرصه و اجرای اثر و حقوق بهره برداری مادی و معنوی از نام و اثر اوست
. ماده ٤- حقوق معنوی پدید آورنده محدود به زمان و مکان نیست و غیر قبال انتقال است.

ماده ٥- پدید آورنده اثر های مورد حمایت این قانون می تواند استفاده از حقوق مادی خود را در کلیه موارد از جمله موارد زیر به غیر واگذار کند:
٢-نمایش صحنه ای مانند تئاتر و باله و نمایش های دیگر.

٣-ضبط تصویری یا صوتی اثر بر روی صحنه یا نوار یا هر وسیله دیگر.

٦-استفاده از اثر در کارهای علمی و ادبی و صنعی و هنری و تبلیغاتی.

ماده ٦- اثری که با همکاری دو یا چند پدید آورنده به وجود آمده باشد و کار یکایک آنان جدا و متمایز نباشد اثر مشترک نامیده می شود و حقوق ناشی از آن حق مشاع پدید آورندگان است.

فصل سوم- مدت حمایت از حق پدید آورنده و حمایت های قانونی دیگر

ماده ١٢- مدت استفاده از حقوق مادی پدید آورنده موضوع این قانون که به موجب وصایت یا وراثت منتقل می شود از تاریخ مرگ پدید آورنده سی سال است و اگر وارثی وجود نداشته باشد یا بر اثر وصایت به کسی منتقل نشده باشد برای همان مدت به منظور استفاده عمومی در اختیار وزارت فرهنگ و هنر قرار خواهد گرفت.

ماده ١٣- حقوق مادی اثرهایی که در نتیجه سفارش پدید می آید تا سی سال از تاریخ پدید آمدن اثر متعلق به سفارش دهنده است مگر آن که برای مدت کمتر یا ترتیب محدود تری توافق شده باشد.

ماده ١٦- در موارد زیر حقوق مادی پدید اورنده از تاریخ نشر یا عرضه به مدت سی سال مورد حمایت این قانون خواهد بود:

١-اثر های سینمایی یا عکاسی.

ماده ١٨- انتقال گیرنده و ناشر و کسانی که طبق این قانون اجازه استفاده یا استناد یا اقتباس از اثری را به منظور انتفاع دارند باید نام پدید آورنده را با عنوان و نشانه ویژه معرف اثر همراه اثر یا روی نسخه اصلی یا نسخه های چاپی یا تکثیر شده به روش معمول و متداول اعلام و درج نمایند مگر این که پدید اورنده به ترتیب دیگر موافقت کرده باشد.

ماده ١٩- هر گونه تغییر یا تحریف در اثرهای مورد حمایت این قانون و نشر آن بدون اجازه پدید آورنده ممنوع است.

تخلفات و مجازات ها

ماده ٢٣- هرکس تمام یا قسمتی از اثر دیگری را که مورد حمایت این قانون است به نام خود یا به نام پدید آورنده بدون اجازه او یا عامداً به شخص دیگری غیر از پدید آورنده نشر یا پخش یا عرضه کند به حبس تادیبی از شش ماه تا سه سال محکوم خواهد شد.

ماده ٢٥- متخلفین ازمواد ١٧-١٨-١٩-٢٠ این قانون به حبس تادیبی ازسه ماه تا یک سال محکوم خواهند شد.

ماده ٢٦- نسبت به متخلفان ازمواد ١٧-١٨-١٩-٢٠ این قانون درمواردی که به سبب سپری شدن مدت حق پدید آورنده استفاده از اثر با رعایت مقررات این قانون برای همگان آزاد است وزرات فرهنگ و هنر عنوان شاکی خصوصی را خواهد داشت.

ماده ٢٧- شاکی خصوصی می تواند از دادگاه صادر کننده حکم نهایی درخواست کند که مفاد حکم دریکی از روزنامه ها به انتخاب وهزینه او آگهی شود.

ماده ٢٨- هرگاه تخلف ازاین قانون شخص حقوقی باشد علاوه برتعقیب جزایی شخص حقیقی مسئول که جرم ناشی ازتصمیم او باشد خسارت شاکی خصوصی از اموال شخص حقوقی جبران خواهد شد و در صورتی که اموال شخص حقوقی به تنهایی تکافو نکند ما به التفاوت ازاموال مرتکب جرم جبران می شود.

ماده ٢٩- مراجع قضایی می توانند ضمن رسیدگی به شکایت شاکی خصوصی نسبت به جلوگیری از نشر وپخش و عرضه آثار مورد شکایت و ضبط آن دستور لازم به ضابطین دادگستری بدهند.
:
:
:
آخرین اخبار