تاریخ انتشار: ۰۱ تير ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۸
کد خبر: ۱۲۵۲۴۰
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
وقوع 9 فقره آتش سوزی در جنگل ها و مراتع دزفول
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان دزفول از وقوع 9 فقره آتش سوزی در جنگل ها و مراتع این شهرستان در 45 روز گذشته خبر داد
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان دزفول از وقوع 9 فقره آتش سوزی در جنگل ها و مراتع این شهرستان در 45 روز گذشته خبر داد.

بهمن شلال شاه آبادی روز دوشنبه در نشست اطفای حریق در سالن جلسات فرمانداری ویژه این شهرستان با بیان اینکه این آتش سوزی ها در جنگل های بخش های سردشت،شهیون ،زاویه ها ،کوی سوم شعبان و دیگر مناطق دزفول رخ داده است از دستگاه های اجرایی خواست طبق ماده 47 قانون حفاظت از جنگل ها و مراتع هنگام آتش سوزی به یاری منابع طبیعی بشتابند.

وی افزود:به دلیل گستردگی شهرستان دزفول برای حضور در برخی مناطق صعب العبور سردشت و شهیون علاوه بر حدود 11 ساعت رانندگی حدود 11 ساعت نیز باید پیاده روی کرد که این امر هنگام بروز حواث غیرمترقبه مشکل ساز است و امکان ارائه خدمات را دشوار می کند.

معاون سیاسی و اجتماعی فرمانداری ویژه شهرستان دزفول نیز گفت:از 9 مورد آتش سوزی که در 45 روز اخیر در جنگل ها و مراتع دزفول رخ داده است عامل انسانی در 2 مورد نقش داشته است که احتمال دارد با هدف زمین خواری و تصرف منابع ملی صورت گرفته باشد.

امیر عیسی زاده با تاکید بر اینکه نمی توان به منظور ارائه تسهیلات و اعتبارات استانی شاهد از بین رفتن منابع ملی باشیم از مسوولان دستگاه های اجرایی خواست برای سرعت عمل بیشتر هنگام بروز حوادثی چون آتش سوزی گروهی آماده داشته باشند.

عیسی زاده با اشاره به اینکه برخی افراد نیز به دلیل طمع ورزی و یا بی احتیاطی اقدام به آتش سوزی در جنگل ها و مراتع می کنند افزود:این موضوع در شورای تامین شهرستان مطرح شده است ضمن اینکه در خصوص آتش سوزی در حاشیه رودخانه دز نیروی انسانی دخیل بود که فرد مورد نظر بازداشت شد.

وی با اشاره به تلاش صورت گرفته برای تامین بالگرد در دزفول گفت:هلال احمر اهواز یک فروند بالگرد در اختیار دارد که اعزام آن با محدودیت همراه است و مشکلات خاص خود را دارد.

معاون سیاسی و اجتماعی فرمانداری ویژه دزفول خواستار برگزاری یک دوره اطفای حریق برای کارکنان اداراه ها و دستگاههای اجرایی دزفول شد و افزود:باید از منابع طبیعی بیشترین حفاظت را داشت و از این میراث گرانبها به بهترین نحو حفاظت کرد.

عیسی زاده با انتقاد از تجمیع امکانات در شهر دزفول و مغفول ماندن مناطق محروم بخش سردشت و شهیون از کمترین امکانات اولیه گفت:برخی روستاهای این مناطق صعب العبور از آب ،جاده،مدرسه و امکانات اولیه زندگی بی بهره اند و در 2 سال اخیر تلاش گسترده ای برای خدمات رسانی به آنها انجام شده که در آینده به مرحله بهره برداری خواهند رسید.

عظیم رضایی مرساق رئیس جمعیت هلال احمر دزفول نیز گفت:طرح تیم امدادی روستایی در شهرستان دزفول در سالهای گذشته مطرح شد که دهیاران بعنوان متولی حوادث غیرمترقبه در روستاها ورود نکردند ولی اگر این طرح اجرا شود آموزش های لازم به دهیاران هنگام بروز حوادث غیرمترقبه داده خواهد شد.

وی افزود:دستگاه هایی که امکانات و تخصص دارند باید به صورت آماده باشد قرار گیرند تا در صورت بروز مشکل یاری گر باشند.

هوشنگ عبدالهی بخشدار شهیون دزفول نیز گفت:آتش سوزی در روستای بوالحسن در هفته گذشته به دلیل وزش باد در حال گسترش بود و احتمال سرایت آن به چاه های نفت منطقه وجود داشت.

وی افزود:بخش شهیون دزفول 60 درصد مساحت شهرستان دزفول را شامل می شود
که دارای کوه،جنگل و مناطق صعب العبور می باشد لذا استقرار نمایندگی منابع طبیعی در این بخش می تواند راهکاری برای حل مشکلات احتمالی باشد.

بهمن شلال شاه آبادی در پاسخ به این پیشنهاد گفت:طرح صیانت از منابع طبیعی هنوز در شهرستان دزفول تعریف نشده است که اگر این طرح اجرا شود شاهد احداث پایگاه ، گشت مراقبت ، اطفای حریق و مبارزه با آفات خواهیم بود .

وی با اشاره به اینکه اجرای این طرح در استان در حال پیگیری است گفت:استان خوزستان حدود 930 هزار هکتار جنگل دارد که از این مقدار 230 هزار هکتار معادل 27 درصد در شهرستان دزفول واقع شده است که با توجه به نوع این جنگل ها اجرای طرح صیانت از منابع طبیعی در این شهرستان ضروری است.

محسن پورفرخی رییس اداره امور عشایر شهرستان دزفول نیز گفت:برای حمایت از عشایر شهرستان دزفول 9 جایگاه سوخت فسیلی در شهرستان دزفول احداث شده که از این تعداد 3 جایگاه در سال گذشته در مناطق با تراکم بالا مانند دارخلک،دورک و دره کاید بوده است.

وی به وسعت شهرستان دزفول اشاره کرد و گفت: برخی مناطق عشایری شهرستان دزفول بیش از 175 کیلومتر با شهر فاصله دارند که باید امکانات ویژه ای برای آنها در نظر گرفته شود.

عبدالحسین معظم فر مدیر عامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری دزفول نیز اعلام آمادگی کرد تا کارکنان دستگاههای اجرایی این شهرستان را تحت آموزش اطفای حریق قرار دهد.

وی با اشاره به اینکه در خردادماه 200 مورد آتش سوزی در دزفول مهار شده است گفت: باید به شهروندان گوشزد شود برای هر گونه مشکل کوچک با آتش نشانی تماس نگیرند تا نیروهای آتش نشانی هنگام بروز حوادث گسترده به موقع در محل حاضر شوند.

نصرالله فخر مجدیان بخشدار مرکزی دزفول نیز گفت:با گذشت حدود 30 سال هنوز محدوده اراضی کشاورزی از اراضی ملی تفکیک نشده است و به این دلیل برخی کشاورزان اقدام به آتش زدن جنگل و مرتع برای الحاق آنها به اراضی کشاورزی خود می کنند.

علی کرمی معاون فنی جهاد کشاورزی دزفول نیز گفت:اگر کشاورزان از آتش زدن کاه و کلش مزارع جلوگیری کنند امکان بروز آتش سوزی در منطقه به حداقل می رسد .

وی بر ضرورت آموزش اطفای حریق به بیش از 40 مروج کشاورزی در دزفول خبر داد و افزود:اگر آموزش های لازم در خصوص اطفای حریق به این مروجان کشاورزی داده شود می توانند آموزش های لازم را به دیگر اهالی منتقل کنند.

در این نشست مقرر شد علل و عوامل موثر در آتش سوزی توسط کارگروه ویژه ای بررسی شود و آموزش اطفای حریق از سوی آتش نشانی به کارکنان اداره ها و دهیاران داده شود.

شهرستان دزفول با 470 هزار هکتار وسعت دارای 230 هزار هکتار جنگل ،پنج هزار هکتار بیشه زار و 100 هزار هکتار مرتع می باشد.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار