تاریخ انتشار: ۰۱ تير ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۵
کد خبر: ۱۲۵۲۴۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
قائم مقام سازمان جنگل‌ها اعلام کرد
۳ منطقه کانون گردوغبار داخلی هستند
قائم مقام رئیس سازمان جنگل‌ها، محدوده‌ بین ایلام به غرب خوزستان، دریاچه هامون و تالاب جازموریان را به‌عنوان کانون‌های گردو‌غبار داخلی عنوان کرد و گفت: قصد داریم با تکنیک‌های مختلف همچون جنگل‌کاری، احیای مراتع و بیابان‌زدایی از تشدید این پدیده جوی جلوگیری کنیم.
۳ منطقه کانون گردوغبار داخلی هستند

ناصر مقدسی  درباره‌ وضعیت آب و هوایی نامناسب در غرب و جنوب غرب کشور به‌ویژه در استان‌های ایلام و خوزستان، اظهار کرد: این پدیده از اواخر بهار تا انتهای تابستان تشدید می‌شود. کاهش رطوبت، وزش باد و افزایش دما موجب شده حرکت ریزگرد‌ها در کانون‌های بحران داخلی تشدید شوند و برای مردم منطقه ایجاد مشکل کنند، هرچند باید با اقدامات متفاوت، از توسعه آن جلوگیری کنیم.

وی افزود: متأسفانه استان‌های مرزی ایران در غرب و جنوب غرب متاثر از موج کانون‌های گردوغبار کشورهای همسایه همچون عراق، سوریه و بعضا عربستان هستند و گردوغبار با توجه به قطر ذرات می‌توانند مسافت‌های مختلفی را طی و حرکت کنند.

مقدسی درباره‌ علت تشدید این مسئله طی ۱۵ سال گذشته گفت: در ارتباط با این موضوع دو عامل منشأ داخلی و خارجی وجود دارد. درباره منشأ داخلی باید عنوان کرد که منطقه غرب آسیا کلا یک دوره طولانی خشکسالی را طی می‌کند و ایران از این قضیه مستثنا نیست و خیلی از زیست بوم‌های طبیعی در منطقه غرب آسیا در معرض آسیب قرار گرفته و از بین رفته‌اند.

قائم مقام رئیس سازمان جنگل‌ها ادامه داد: در کشورهای غرب آسیا علاوه بر این وقوع جنگ و حرکت ماشین‌آلات نظامی ساختمان خاک را تخریب کرده و به این مسئله دامن زده است و ایران به دلیل نزدیکی به عراق با مشکل مواجه است. تصاویر ماهواره‌ای گویاست که منشأ گرد‌وغبار و توفان از کجا شروع و به کجا ختم می‌شود.

به گفته مقدسی، حاشیه رودخانه دجله و فرات منطقه‌ای رها شده است و با فرسایش‌های بادی همراه بوده که این مسئله در تشدید وضعیت آب و هوایی نامساعد منطقه نقش زیادی دارد.

قائم مقام رئیس سازمان جنگل‌ها با تأکید بر اینکه کار ایران در حوزه برون‌مرزی برای مقابله با این پدیده بسیار پیچیده و دشوار است، اظهار کرد: چین و مغولستان کشورهایی هستند که در آنها کانون‌های گرد‌وغبار وجود دارد و کره و ژاپن به‌عنوان کشورهای همسایه آنها برای اینکه در معرض شرایط نامساعد جوی قرار نگیرند با همکاری‌های منطقه در بحث مدیریت کانون‌های گرد‌وغبار عمل کرده‌اند و با اقدامات متفاوتی همچون جنگل‌کاری در جهت کاهش این پدیده طبیعی برآمدند اما به دلیل عدم تأمین امنیت در منطقه مرزی ایران در حوزه برون‌مرزی با مشکلاتی مواجه هستیم و اثربخشی تصمیمات اتخاذ شده زمانی است که بتوانیم به صورت میدانی به مسئله ورود کنیم.

وی درباره‌ منشأ داخلی افزایش ریز‌گردها در منطقه غرب و جنوب غرب کشور خاطرنشان کرد: یکی از دلایل عمده این بحث، خشکسالی است و متأسفانه طی ۱۵ سال گذشته و به تدریج برخی کانون‌های گرد‌وغبار در این مناطق شکل گرفتند.

مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار