تاریخ انتشار: ۰۱ تير ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۸
کد خبر: ۱۲۵۲۵۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
1360 کودک بازمانده از تحصیل در خوزستان شناسایی شد
ترک تحصیل در برخی از شهرستان ها به دلیل نبود مدرسه است به طور مثال در شهرستان اهواز و در برخی روستاهای بخش اسماعیلیه به دلیل نبود مدارس راهنمایی به ویژه برای دختران، خانواده ها از تحصیل فرزندان خود جلوگیری می کنند
معاون پیشگیری اداره کل بهزیستی خوزستان گفت: یک هزار و 360 کودک بازمانده از تحصیل اواخر پارسال از سوی آموزش و پرورش استان شناسایی و معرفی شدند.

محمدرضا عباسی روز دوشنبه در کارگروه زنان و خانواده استانداری خوزستان، کودکان بازمانده از تحصیل را در سال 1393 ، چهار هزار و 100 نفر عنوان کرد و افزود: پارسال یک هزار و 360 کودک بازمانده از تحصیل از سوی آموزش و پرورش استان معرفی شده بودند.

وی افزود: از محل زندگی 213 نفر از این کودکان بازدید شده و 76 نفر از آنها در چرخه آموزشی قرار گرفته اند.

عباسی تصریح کرد: ترک تحصیل در برخی از شهرستان ها به دلیل نبود مدرسه است به طور مثال در شهرستان اهواز و در برخی روستاهای بخش اسماعیلیه به دلیل نبود مدارس راهنمایی به ویژه برای دختران، خانواده ها از تحصیل فرزندان خود جلوگیری می کنند.

استاندار خوزستان آذر 1394 اعلام کرده بود در این استان90 هزار کودک بازمانده از تحصیل و یا ترک تحصیل کرده زیر 18سال شناسایی شده اند و خوزستان جزو پنج استانی است که بیشترین فراوانی بازماندگی از تحصیل کودکان را داراست.

وی همچنین با بیان اینکه پارسال 197 کودک در مراکز شبه خانواده بهزیستی نگهداری می شدند افزود: در سال 1392، 181 کودک و در سال 1393 ، 162 کودک در این مراکز نگهداری می شدند.

به گفته وی، بعضی از این کودکان از پارسال تاکنون به خانواده بازگشتند و در سال 1393 حدود 9 میلیارد ریال صرف این مناطق شهرداری شد.

عباسی ادامه داد: 150 کودک تحت سرپرستی بهزیستی و 47 کودک فرزند خوانده هستند.

وی اظهار کرد: زوج هایی که بر اساس مدارک پزشکی نتوانند صاحب فرزند شوند، بعد از ارزیابی اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی با حکم دادگستری می توانند یک کودک از مراکز بهزیستی تحت سرپرستی بگیرند که بعد از شش ماه دوره آزمایشی، به صورت دائم می شود.

معاون بهزیستی خوزستان گفت: پارسال 261 کودکی خیابانی، در سال 1393 ، 340 کودک و در سال 1392 ، 247 کودک شناسایی شده اند.

وی بیان کرد: پارسال 88 کودک خیابانی به مراکز شبه خانواده و مابقی به خانواده ارجاع داده شدند.

عباسی اضافه کرد: در سال 1392 ، 96 نفر، در سال 1393 ، 114 نفر و پارسال 143 نفر زیرپوشش طرح حمایت و آموزش کودک و خانواده قرار گرفتند.

وی اظهار کرد: هم اکنون 353 کودک در مراکز حمایتی آموزشی کودک و خانواده بهزیستی نگهداری می شوند.

معاون بهزیستی خوزستان در ادامه با انتقاد از همکاری نکردن دستگاه قضایی با اورژانس اجتماعی تصریح کرد: تاکنون چند نوبت با دفتر حمایت از زنان و خانواده دادگستری برای کودکانی که تحت آزار بودند تماس گرفتم اما همکاری صورت نگرفته است.

عباسی تصریح کرد: بر اساس قانون ، شهرداری ها موظف به ساخت اماکنی برای ساماندهی کودکان خیابانی هستند اما شهرداری اهواز تاکنون هیچ اقدامی در این زمینه نکرده است.

مدیرکل بهزیستی خوزستان همچنین در این نشست خواستار افزایش اختیارات اورژانس اجتماعی شد.

غلامرضا صدیق راد افزود: موارد متعددی پیش آمده است که نیروهای اورژانس اجتماعی (123) برای حمایت کودکی که تحت شکنجه و آزار خانواده بوده در محل حاضر می شوند اما دستگاه قضایی اجازه تحویل گرفتن کودک را به ماموران اورژانس اجتماعی نداده است.

وی تصریح کرد: روند تحویل گرفتن کودک آزاردیده به دلیل همکاری نکردن دستگاه قضایی آنقدر سخت و طولانی است که مددکاران را از پیگیری مساله ناامید می کند.

صدیق راد با بیان اینکه بهزیستی استان از 9 هزار کودک بدسرپرست حمایت می کند گفت: در این زمینه هیچ دستگاهی با ما همکاری نکرده است.

وی با انتقاد از آموزش و پرورش خوزستان اظهار کرد: با پیگیری فراوان قرار شد مبالغی تحت عنوان 'عدالت آموزشی' به کودکان بی بضاعت پرداخت شود اما آموزش و پرورش برای هزینه کرد این اعتبار در خرید چادر و ساختمان سازی برنامه ریزی کرده است.

حقوق کودکان به دانش آموزان آموزش داده شود

معاون سیاسی اجتماعی استاندار خوزستان خواستار آموزش حقوق کودکان به دانش آموزان مدارس شد.

فرج الله خبیر اظهار کرد: با توجه به اینکه آگاهی کمی نسبت به حقوق کودکان در جامعه وجود دارد، بهزیستی خوزستان با همکاری سایر اعضای کارگروه بسته آموزشی تهیه و در مدارس توزیع کند.

وی افزود: از طریق بسته های آموزشی و رسانه ها می توان اورژانس اجتماعی (123) و وظایف آن را نیز به مردم آموزش داد.

خبیر با اشاره به حضور کودکان کار در چهار راه های اهواز گفت: مسئولان باید در این زمینه دقت بیشتری داشته باشند زیرا همچنان شاهد کودکان کار در خیابان ها هستیم.

وی بر همکاری شهرداری ها در ساماندهی کودکان کار نیز تاکید کرد.

مدیرکل امور زنان و خانواده استانداری خوزستان نیز در این نشست از اجرای طرح اقتصاد در خانواده ویژه زنان روستایی در 10 شهرستان خبر داد.

فرانک موسوی افزود: این طرح در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی است و بعد از تصویب در شورای برنامه ریزی اجرایی می شود.

وی همچنین گفت: طرح دیگری در زمینه اقتصاد مقاومتی و با موضوع آموزش صرفه جویی در مصرف انرژی به زنان در دستور کار است که این طرح نیز باید به شورای برنامه ریزی استان ارائه شود.

مدیران مدارس با کودکانی که تحت سرپرستی مادران هستند همکاری نمی کنند

مدیر دفتر حمایت از حقوق زنان و کودکان دادگستری خوزستان گفت: همکاری نکردن آموزش و پرورش استان برای پذیرش کودکانی که تحت سرپرستی مادران هستند، باعث عقب ماندگی یکی دوساله از تحصیل این کودکان شده است.

ناهید جفریده اظهار کرد: در جریان طلاق والدین، کودکان بعد از سن قانونی می توانند انتخاب کنند که با پدر یا مادر خود زندگی کنند و کودکانی که زندگی با مادر را انتخاب می کنند با مشکلاتی به ویژه در نامنویسی در مدرسه روبه رو می شوند.

وی افزود: مدیران مدارس از ترس تهدیدهای پدران این دانش آموزان، با مادران همکاری نمی کنند و پرونده را در اختیار آنها قرار نمی دهند که این مساله بعضا باعث عقب ماندگی یکی دو ساله دانش آموزان از تحصیل می شود.

جفریده اضافه کرد: تهدید مسئولان مدارس را می توان از طریق شکایت قانونی پیگیری کرد و این مساله نباید باعث ترک تحصیل کودکان شود.

مدیر دفتر حمایت از حقوق زنان و کودکان دادگستری خوزستان همچنین خواستار همکاری ثبت احوال خوزستان برای صدور شناسنامه کودکان شد و اظهار کرد: کودکانی که از صیغه های موقت و یا روابط نامشروع متولد شده اند، با وجودی که اکنون به سن مدرسه رسیده اند، هنوز فاقد شناسنامه هستند.

وی ادامه داد: این کودکان تحت سرپرستی مادران هستند و با اینکه برای مادران 'امین نامه' و حکم سرپرستی گرفته ایم، برای صدور شناسنامه همکاری نشده است.

جفریده با بیان اینکه این کودکان نمی توانند بدون هویت بمانند، گفت: ثبت احوال به دلیل احتمال داشتن پدر غیرایرانی، از صدور شناسنامه برای این کودکان خودداری می کند.

وی در ادامه گفت: بهزیستی باید برای ترخیص کودکان بدسرپرست حساسیت بیشتری به خرج دهد.

جفریده تصریح کرد: حمایت بهزیستی از کودکان بدسرپرست به دلیل داشتن پدر ضعیف است و همین مساله باعث می شود مادران با هدف برخورداری از حمایت نهادها مجبور به طلاق صوری شوند.

وی گفت: دفتر حمایت از زنان و خانواده در خوزستان در همه شعب دادگستری شهرستان ها فعال است.

دفتر حمایت از حقوق زنان و کودکان دادگستری در تمام شهرستان های خوزستان (29 حوزه قضایی استان) نمایندگی دارد. اهداف تاسیس این دفتر ثبت نام از کودکان بازمانده از تحصیل، معرفی دختران فراری به بهزیستی جهت اسکان، پیگیری موارد کودک آزاری و ... از اهداف تشکیل این دفتر است.

'کودک'‌ افراد انسانی‌ زیر سن‌ 18 سال‌ نامیده می شوند.

کنوانسیون‌ حقوق‌ کودک‌ مصوب‌ نوامبر 1989، یک کنوانسیون بین المللی است که حقوق مدنی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کودکان را بیان می کند. دولت هایی که این معاهده را امضا کرده اند موظف به اجرای آن هستند. این پیمان نامه در سال 1373 توسط مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده است.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار