تاریخ انتشار: ۰۱ تير ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۶
کد خبر: ۱۲۵۲۸۰
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
کشاورزان دزفول با تولید 165 هزار تن گندم رکورد زدند
تولید 165 هزار تن محصول گندم در دزفول در سال زراعی جاری در مقایسه با بهترین سالهای تولید 20 درصد افزایش دارد که بی سابقه است
مدیر جهاد کشاورزی دزفول از رکورد شکنی تولید گندم در این شهرستان خبر داد و گفت:تولید 165 هزار تن محصول گندم در دزفول در سال زراعی جاری در مقایسه با بهترین سالهای تولید 20 درصد افزایش دارد که بی سابقه است.

احمد زارعی روز سه شنبه در نشست کارگروه کشاورزی شهرستان دزفول در سالن جلسات فرمانداری افزود:سال زراعی گذشته سال سختی برای کشاورزان دزفول بود ولی به دلیل اقلیم مناسب و به رغم خسارت فراوانی که به بخش کشاورزی وارد شد با تولید بسیار خوبی همراه بودیم.

وی با اشاره به اینکه سیل فروردین ماه مهمترین حادثه و خسارت برای بخش کشاروزی دزفول محسوب می شود افزود:بیش از پنج هزار هکتار از اراضی کشاورزی دزفول در سیل خسارت دید با این وجود کشاورزان موفق به تولید بیش از 165 هزار تن محصول گندم شدند که در نوع خود بی سابقه است.

مدیر جهاد کشاورزی دزفول با اشاره به اینکه تاکنون 120 هزار تن محصول گندم توسط اداره تعاون روستایی و اداره غله از کشاورزان خریداری شده است گفت:علاوه بر این 30 هزار تن محصول گندم بذری نیز توسط موسسه های تولید بذر از کشاورزان خریداری شده است که این آمار نشان می دهد کشاورزان دزفول نقش بسزایی در تحقق شعار اقتصاد مقاومتی ایفا کرده اند.

زارعی به کشت چغندرقند در دزفول نیز اشاره کرد و گفت:محصول چغندرقند تولید دزفول به شرکت قند استان های کرمانشاه و اصفهان منتقل می شود که انتقال این محصول با اتلاف انرژی فراوانی همراه است به گونه ای که روزانه 200 هزار تن محصول چغندرقند از دزفول راهی 2 استان مذکور می شود.

وی در این خصوص از تلاش فرماندار دزفول جهت احداث کارخانه قند تقدیر کرد و افزود:با راه اندازی کارخانه قند مشکل کشاورزان چغندرکار دزفول برطرف می شود ضمن اینکه با راه اندازی کارخانه قند تحولی در تولید سایر محصولات ایجاد می شود و کشت سبزی و صیفی نیز در منطقه متوازن خواهد شد.

مدیر جهاد کشاورزی دزفول اظهار کرد:در سیل اخیر متاسفانه هیچ حمایتی از سوی ستاد حوادث ومدیریت بحران جهت جبران خسارات کشاورزان دزفول انجام نشد و با وجود اینکه بخش عظیمی از زیرساخت های بخش کشاورزی مانند جاده ،کانال ها و زهکش ها تخریب شدند و امکان برداشت محصول توسط کشاورزان میسر نبود تنها با امکانات منطقه مشکلات ناشی از بحران سیل تا حدودی مرتفع شد.

وی افزود:ماشین آلات سنگین شرکت کشت و صنعت کارون و جهاد نصر و دیگر نهادها به مدت چندین هفته در اختیار کشاورزان بود تا حجم گسترده مشکلات به حداقل برسد ضمن اینکه اگر این اقدامات نبود کشاورزان دزفول بیشتر متضرر می شدند.

مدیر جهاد کشاورزی دزفول در خصوص کشت تابستانه در این شهرستان نیز گفت:با همکاری شبکه آبیاری مشکلی برای تامین آب کشاورزان وجود ندارد و بیشترین همکاری جهت تامین آب کشاورزی در کشت گذشته از سوی شبکه آبیاری دز صورت گرفت که قابل تقدیر است.

وی افزود:50 هزار هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان دزفول زیر کشت تابستانه خواهند رفت که از شبکه آبیاری تقاضا می شود همچون گذشته با کشاورزان همکاری کنند.

زارعی همچنین از تعاون روستایی جهت خرید محصولات کشاورزی به ویژه کلزا تقدیر کرد و افزود:بالای 90 درصد روغن موردنیاز کشور وارداتی است به همین دلیل توسعه کشت دانه های روغنی در دستور کار وزارت جهاد کشاورزی قرار گرفته است و سال گذشته در دزفول نیز کشت کلزا،آفتابگردان و سویا توسط کشاورزان و شرکت شهید رجایی آغاز شد و تابستان امسال نیز مقدمات کشت سویا در دزفول فراهم شده و بذر و سموم مورد نیاز این کشت فراهم شده است.

وی با اشاره به اینکه کشت دانه های روغنی از نظر اقتصادی برای کشاورزان اهمیت دارد گفت:تعاون روستای اقدام به خرید محصولات خسارت دیده ناشی از سیل از کشاورزان دزفولی کرد که این اقدام قابل تقدیر است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان دزفول اظهار کرد:90 درصد بذر کلزای تولید داخل کشور در خوزستان به ویژه شهرستان دزفول تولید و به کارخانجات روغن کشی ارسال می شود که طبق برآورد صورت گرفته 14 هزار تن محصول کلزا در استان خوزستان و 2 هزار تن محصول کلزا در دزفول تولید شد.

عبدالعلی کریمی رئیس شورای شهرستان دزفول نیز از کشت محصول شبدر نزدیک مناطق مسکونی انتقاد کرد و گفت:کشت این محصول آلودگی هایی برای اهالی که نزدیک اراضی کشاورزی سکونت دارند ایجاد می کند که این امر باید مورد توجه قرار گیرد.

وی خواستار تغییر مکان کشت محصول شبدر به اراضی کشاورزی دور از محل زندگی مردم شد که مدیر جهاد کشاورزی در پاسخ به این پیشنهاد گفت:با توجه به اینکه دزفول نخستین تولید شبدر در کشور محسوب می شود نمی توان کشت شبدر را متوقف کرد.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار