تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۸
کد خبر: ۱۲۵۴۳۲
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
فروش نوزاد در شکم مادر!
برخی رسانه‌ها گزارش‌های میدانی در مورد پیش فروش نوزادان قبل از تولد و در شکم مادر منتشر کردند که در برخی از این گزارش‌ها عنوان می شد، نوزاد خریداری شده اعضای بدنش به فروش می‌رسد
امسال هم بعد از اینکه خبرهایی مبنی بر خرید و فروش نوزادان تازه‌متولدشده منتشر شد، برخی رسانه‌ها گزارش‌های میدانی در مورد پیش فروش نوزادان قبل از تولد و در شکم مادر منتشر کردند که در برخی از این گزارش‌ها عنوان می شد، نوزاد خریداری شده اعضای بدنش به فروش می‌رسد.

ماجرای خرید و فروش کودکان ابعاد تازه تری پیدا کرده است و آنطور که اظهار نظر تازه یک مقام مسئول نشان می دهد کار به فروش نوزادان در شکم مادر رسیده است.

به گزارش روزنامه آرمان، فروش نوزادان توسط پدر و مادر به دلیل فقر مادی همیشه در کشور وجود داشته است، اما، سال گذشته فاطمه دانشور، رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران‌ جزئیاتی تکان‌دهنده از رواج خرید و فروش کودکان را فاش کرد و گفت: گزارشات نشان می‌دهد خانم‌های کارتن خواب و زنان روسپی به هنگام زایمان به برخی از بیمارستان‌های جنوب و مرکز شهر مراجعه می‌کنند و پس از به دنیا آمدن نوزاد با دریافت ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار تومان بچه خود را می‌فروشند و اکثر نوزادان متولد شده مبتلا به HIV هستند.

فروش نوزدان در سال ۹۴


همزمان با پرده برداری دانشور از این معضل بزرگ اجتماعی، افراد زیادی که مرتبط با این مساله بودند اعم از پزشکان و وزارت بهداشت به واکنش‌هایی در مورد مساله خرید و فروش نوزاد دست زدند. برای مثال سال گذشته سعید منتظرالمهدی، سخنگوی نیروی انتظامی در این باره گفت: «کودک فروشی جرم تلقی می شود و در این زمینه حساسیت بیشتری ایجاد شده و چنانچه مواردی از این دست ببینیم، برخورد قانونی خواهد شد.»

فرمانده نیروی انتظامی تهران نیز در این باره اعلام کرد: «برای حل مساله خرید و فروش کودکان باید فکری به حال زنان آسیب دیده کرد.» حسین ساجدی نیا عنوان کرد: «اطلاعاتی درباره میزان خرید و فروش کودکان به پلیس نرسیده اما این به معنای نداشتن این اطلاعات نیست.» علاوه بر این سال گذشته یک پزشک که در بازار سیاه خرید و فروش نوزادان فعالیت داشت از سوی پلیس مشهد دستگیر شد.

پیش‌فروش نوزدان در سال ۹۵


امسال هم بعد از اینکه خبرهایی مبنی بر خرید و فروش نوزادان تازه‌متولدشده منتشر شد، برخی رسانه‌ها گزارش‌های میدانی در مورد پیش فروش نوزادان قبل از تولد و در شکم مادر منتشر کردند که در برخی از این گزارش‌ها عنوان می شد، نوزاد خریداری شده اعضای بدنش به فروش می‌رسد. این خبر تلخ باعث واکنش وزارت بهداشت شد و رئیس مرکز مدیریت پیوند وزارت بهداشت ضمن تکذیب این اخبار، گفت: پیوند اعضا در اطفال وضعیت پیچیده‌تری دارد، حساس‌تر و مشکل‌تر است و در مراکز محدودتر و با استاندارد بالا صورت می‌گیرد.

محمد کاظمینی، در واکنش به انتشار برخی اخبار و تصاویر مبنی‌بر خرید و فروش نوزادان جهت استفاده از اعضای بدن‌شان جهت پیوند گفت: پروسه برداشت عضو و پیوند اعضا که اقدامی پیچیده و از اعمال جراحی دقیق و با استانداردهای بالا است، کاملا تحت نظر و در مراکز مشخص انجام می‌شود. بنابراین این‌طور نیست که در هر جایی مانند کوچه‌های خیابان ناصرخسرو صورت گیرد. به همین دلیل این خبر اساسا غلط و کذب است. با این‌حال خبر پیش فروش نوزاد که به معنای خرید و فروش نوزاد در شکم مادر است توسط هیچ نهادی تکذیب نشد. تا جایی که روز گذشته مولاوردی، معاونت امور زنان و خانواده رئیس جمهور این خبر را تایید کرده و از زیاد بودن موارد آن در کشور سخن گفت.

یک معضل جدید


روز گذشته معاون امور زنان و خانواده تعداد نوزادان فروخته شده در شکم مادر را زیاد اعلام کرد.شهیندخت مولاوردی، درباره فروش نوزادان توسط مادران با بیان اینکه امروز شاهد فروش نوزادان در شکم مادر و پیش از تولد هستیم، اظهار کرد: آماری از تعداد این نوزادان نداریم، اما آنقدر تعداد آن زیاد بوده که تبدیل به یک خبر شده است. معاونت زنان و امور خانواده با تاکید براینکه پدیده فروش کودکان تک‌عاملی نبوده و مجموعه‌ای از عوامل زنجیر وار در کنار هم قرار می‌گیرند تا یک زن ناچار به فروش فرزندش شود، خاطرنشان کرد: فقر اقتصادی، فقر فرهنگی، اعتیاد، کارتن‌خوابی و ازدواج کودکان از جمله عواملی هستند که می‌تواند باعث سوق دادن زنان به سمت فروش کودکان خود شود.

او تصریح کرد: اگر بخواهیم پدیده فروش کودکان ادامه پیدا نکند، باید به مجموع این عوامل توجه کرده و آن را حل کنیم.مولاوردی درباره اقدامات معاونت زنان و امور خانواده در مورد ازدواج کودکان زیر۱۸سال گفت: از وزیر دادگستری خواستیم گزارشی را در این خصوص به ما ارائه دهد که وزارت دادگستری نیز کار را به مرجع ملی حقوق کودک واگذار کرده است. به گزارش ایلنا، او ادامه داد: منتظر این گزارش هستیم که براساس آن موضوع ازدواج کودکان را مورد بررسی قرار داده و مشخص شود در این حوزه چه اتفاقاتی افتاده است.
:
:
:
آخرین اخبار