تاریخ انتشار: ۰۵ تير ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۶
کد خبر: ۱۲۵۴۶۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
پروژه ناتمام ساماندهی قبور شهدای رامهرمز/ تصاویر
با وجود گذشت 4 سال از پروژه ساماندهی قبور شهدای رامهرمز، این پروژه همچنان در وضعیت تاسف‌انگیزی رها شده است
با وجود گذشت 4 سال از پروژه ساماندهی قبور شهدای رامهرمز، این پروژه همچنان در وضعیت تاسف‌انگیزی رها شده است.

شهدا، فخر جامعه هستند و اگر شهدا نبودند معلوم نبود سرنوشت ما به کجا ختم می‌شد. آنچه از امنیت و آسایش در حال حاضر داریم از برکت خون شهدایمان است.

در 22 تیر سال 1390 واحد مسکن اداره کل بنیاد شهید استان خوزستان با عقد قراردادی با یک پیمانکار غیربومی پروژه ساماندهی 222 قبور شهدا رامهرمز را آغاز کرد. این پروژه که از نظر مردم بسیار حساس و زیرذربین خانواده‌های شهدا بود متأسفانه چهار سال به طول انجامید که دارای نواقص بسیار زیادی است.


با وجود قرارداد 260 میلیونی با پیمانکار، خانواده‌های شهدا منتظر بودند هرچه سریع‌تر این ساماندهی به پایان برسد اما قراردادی که مدت تحویل آن 6 ماه بود 4 سال به دراز کشیده شد که علت آن را می‌توان ضعف کار توسط پیمانکار و سهل‌انگاری اداره کل بنیاد شهید استان در برخورد با پیمانکار دانست. این پروژه پس از 4 سال متأسفانه فاقد روشنایی و شیب نامناسب است و سقف آن نیز با ایزوگام شدن که خلاف سقف‌های فلزی است درنهایت باعث پوسیدگی آن خواهد شد.


به‌ راستی نقش مهندس ناظر پروژه ساماندهی قبور شهدا که بر اساس نص صریح ماده 34 قانون نظام‌مهندسی و کنترل ساختمان و نیز تبصره 7 ماده صد قانون شهرداری مهندس ناظر ساختمان مکلف به نظارت نسبت به عملیات اجرائی ساختمانی که به مسئولیت وی احداث می‌‌شود (از لحاظ انطباق ساختمان  با مشخصات مندرج در پروانه و نقشه‌ها و محاسبات فنی ضمیمه آن) هست از طرفی مهندس ناظری که مسئولیت اجرای ساختمانی را تحت نظارت خود عهده‌دار می‌شود در حقیقت این فرض را پذیرفته است که هرگونه عملیات اجرائی تحت نظارت وی بوده و می‌بایست پاسخگوی تمام موارد فنی آن باشد کجای این پروژه است؟ که نتوانسته است حتی سطحی شیب‌دار ایجاد کنند تا هنگام شستشو و بارندگی آب بر روی سطوح قبور جمع نشود و باعث نارضایتی خانواده‌ها نشود.


* ناظر فنی پروژه باید پاسخگو باشد

یکی از اعضای خانواده شهدا رامهرمز گفت: پیمانکار که گذاشت و رفت، بنیاد شهید استان هم که شاید دلایل خود را داشته باشد و بگوید ناظر فنی پروژه باید نظارت بر حسن اجرای پیمانکار را می‌نمود.

وی افزود: به‌راستی آقای مهندس ناظر که بومی همین شهر است و داعیه مهندسی دارد چرا اهمال و کوتاهی کرد و نتوانست هنگام اجرای پروژه مسائل فنی را به پیمانکار بادآورد شود.

*در مقابل خون شهدا باید پاسخگو باشیم

یکی دیگر از اعضای خانواده شهدا گفت: همه ما باید در مقابل خون شهدا پاسخگو باشیم. فرقی ندارد که مهندس باشیم، مسئول باشیم، کارگر باشیم، کارمند باشیم و یا هر شخصیتی و شغلی که داشته باشیم باید جوابگوی عملکردمان در مقابل خون شهدایمان باشیم.

فریدون پورنصیری افزود: به نظر شما عدم اجرای نکات فنی و ساختمانی یک پروژه ساده که سطحی صاف و یکدست دارد و با یک بندکشی ساده می‌شد در آن ایجاد شیب کرد به عهده چه کسی است.

این برادر شهید همچنین گفت: هنگام اجرای این ساماندهی یکی از پایه‌ها را در قبر پدرم نصب کردند که با اعتراض ما، پیمانکار و ناظر فنی بازهم کار خودشان را کردند.


پیمانکار، مسئولان اداره‌کل بنیاد شهید استان یا آقای مهندس ناظر هر سه در این کوتاهی مقصرند، اما بیش از همه مهندس ناظر در مقابل خون شهدا باید جوابگو باشد و کوتاهی و قصور خود را در نظارت بر اجرای این پروژه 4 ساله به گردن دیگران نیندازد.
مرجع / فـارس
برچسب ها: رامهرمز
:
:
:
آخرین اخبار