تاریخ انتشار: ۰۵ تير ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۳
کد خبر: ۱۲۵۵۳۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
هزینه 30 میلیارد تومانی وزارت نفت برای احیای هورالعظیم
به منظور احیای تالاب هورالعظیم طی یک سال گذشته، 30 میلیارد تومان اعتبار از سوی وزارت نفت هزینه شده است.
مدیر کل اداره حفاظت محیط زیست استان خوزستان نقش وزارت نفت در احیای تالاب هورالعظیم را بسیار موثر دانست و گفت: این وزارتخانه در گذشته راه های ارتباطی بین حوضچه های تالاب را با احداث جاده مسدود کرده بود.
احمدرضا لاهیجان زاده گفت: با انجام رایزنی های متعدد سازمان حفاظت محیط زیست و پیگیری های فراوان، این سازمان موفق شد مسئولان وزارت نفت را در راستای کمک برای احیای هر چه سریعتر هورالعظیم قانع کند.
وی بیان داشت: بر اساس کارشناسی های صورت گرفته از سوی سازمان حفاظت محیط زیست، از وزارت نفت خواسته شد تا نسبت به احداث زیرگذر در جاده هایی که باعث قطع ارتباط بین بخش های مختلف تالاب هورالعظیم شده بود، اقدام کند.
لاهیجان زاده اذعان داشت: بنابراین از یک سا ل و نیم گذشته این وزارت خانه اقدام به ساخت 38 زیرگذر و پل در منطقه تالاب هورالعظیم کرده است.
وی خاطرنشان ساخت: به این ترتیب ارتباط بین بخش های مختلف تالاب و حوضچه های آن که پیش از این مسدود بود، باردیگر برقرار شد به طوری که هم اکنون شاهد آبگیری 60 درصدی این تالاب هستیم، امری که در سالهای اخیر بی سابقه قلمداد می شود.
به گفته مدیر کل اداره حفاظت محیط زیست استان خوزستان به همین منظور ، 30 میلیارد تومان از سوی وزارت نفت طی یک سال گذشته هزینه شده است.
وی اظهار داشت: این زیرگذر و پل ها بر اساس مطالعات و کارشناسی های صورت گرفته به فاصله هر 500 متر از یکدیگر احداث شدند که با آبگیری باعث شد تا راه ورود آب به حوضچه ها باز شود؛ امری که نتایج بسیار مثبتی را برای احیا تالاب به همراه داشت.
این مقام مسئول در استان خوزستان یادآور شد: مهندسی و ساخت این پل ها و زیرگذر ها زیر نظر مستقیم کارشناسان محیط زیست استان صورت گرفته است تا هیچ گونه خطایی در محل های تعیین شده برای آبرسانی صحیح به تالاب صورت نگیرد.
وی خاطرنشان ساخت: با افزایش دهانه های ورودی آب از رودخانه کرخه به مسیر تالاب که با حمایت سازمان آب و برق منطقه ای استان خوزستان صورت گرفت، به سرعت شاهد آبگیری و ورود آب به حوضچه های یک و دو در ابتدای سال جاری بودیم.
مدیر کل اداره حفاظت محیط زیست استان خوزستان با تاکید بر اهمیت آبگیری تالاب هورالعظیم عنوان کرد: هم اکنون نیز شاهد تداوم روند آبگیری تالاب در حوضچه های سه و چهار هستیم که این روند تا آبگیری صدردصدی تالاب ادامه خواهد داشت.
وی اذعان داشت: امیدواریم همواره شاهد همکاریهای فرابخشی در راستای احیای بخش های مختلف محیط زیست کشورمان باشیم.
لاهیجان زاده خاطرنشان ساخت: افزایش آبگیری تالاب هورالعظیم نیازمند لایروبی رودهایی است که عهده دار ورود آب به این تالاب هستند.
مدیر کل اداره حفاظت محیط زیست استان خوزستان بیان داشت: بنابراین لازم است، هر چه سریعتر نسبت به لایروبی این رودها اقدام شود تا آب با سرعت بیشتری وارد تالاب شود.
وی همچنین بر لزوم تغییر الگوی کشت کشاورزی در مزارع اطراف تالاب اشاره کرد و گفت: این امر می تواند در احیای هر چه بیشتر هورالعظیم نقش موثری داشته باشد.
لازم به ذکر است ، تالاب هورالعظیم بزرگ‌ترین تالاب استان خوزستان و یکی از بزرگ‌ترین تالاب‌های ایران محسوب می شود. این تالاب در مرز ایران و عراق واقع شده به طوری که حدود یک سوم این تالاب در ایران و مابقی آن در کشور عراق است./مانا
:
:
:
آخرین اخبار