تاریخ انتشار: ۰۵ تير ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۰
کد خبر: ۱۲۵۵۴۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
در دانشگاه شهید چمران اهواز صورت گرفت؛
اقدام قابل تقدیر دانشجویان در توزیع افطاری ساده/تصاویر
افطاری ساده، اتفاق جالبی است که در دانشگاه شهید چمران اهواز توسط انجمن اسلامی این دانشگاه به شکل خودجوش در ماه مبارک رمضان برقرار شده است.
 به مناسبت گرامیداشت ماه مبارک رمضان و با دعوت از تمامی دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز مراسم افطاری با حضور دانشجویان جدید و قدیم در خوابگاه حضرت معصومه(س) به همت انجمن اسلامی دانشجویان برگزار شد که از ویژگی‌های این افطار و دیدار دانشجویی می‌توان به «سادگی» در برگزاری این محفل خداپسندانه اشاره کرد.

تصاویر مربوط به این افطاری

**************
******

بر همین اساس بهانه‌ای شد تا در ادامه به برخی از نکات رهبر معظم انقلاب پیرامون سادگی در افطار و اثرات آن بپردازیم.

برخی از توصیه های مقام معظم رهبری پیرامون افطاری ساده

افطاری باید ساده باشد نه مسرفانه
یک سنت خوب هم امسال بیش از سالهای دیگر دیده شد، که خوب است مورد توجه قرار بگیرد و آن، افطاری دادنهای ساده و بی‌پیرایه در مساجد و در خیابانها بود در بیشتر شهرهای کشور - که بسیار کار شایسته‌ای است - در مقابل افطاری‌های مسرفانه‌ای که شنیده شد، دانسته شد که بعضی‌ها به بهانه‌ی افطار، حرکات و عمل مسرفانه انجام میدهند و به جای اینکه در ماه رمضان وسیله‌ای بشوند برای نزدیکی روحی به فقرا و مستمندان، با این عمل، با این حرکت، خود را در لذات جسمانی غرق میکنند. نمیخواهیم بگوئیم که اگر در افطار، کسی غذای مطبوعی مصرف کرد، این کار ممنوع است؛ نه، در شرع اینها ممنوع نیست؛ اسراف ممنوع است، زیاده‌روی ممنوع است، ریخت‌وپاش فراوانی که گاهی در اینجور مجالس انجام میگیرد، ممنوع است. چه بهتر که کسانی که میخواهند افطاری بدهند، با همین سنتی که رائج شده است، افطاری بدهند؛ که مردم را، رهگذران را و کسانی را که مایلند از افطاری استفاده کنند، در این سفره‌های رایگان و با بذل و بخشش و گشاده‌دستی، در کوچه‌ها، در خیابانها، در حسینیه‌ها، افطاری می‌دهند. (خطبه‌های نماز عید فطر۱۳۹۲/۰۵/۱۸)

ادای حق ماه رمضان با افطاری ساده
بحمدالله فضای جامعه‌ی ما فضای معنوی است و این فضای معنوی در ماه رمضان در جهت معنویت اشتداد پیدا میکند؛ عادات خوب بتدریج در بین مردم رواج پیدا میکند؛ این کمکهائی که به مستمندان میشود - هفته‌ی احسان و نیکوکاری - یا این افطاری‌هائی که در شهرهای مختلف انسان میشنود که افراد خیّر در مساجد، در معابر عمومی جمع میشوند، افطاری فراهم میکنند، مردم افطار میکنند، کارهای بسیار خوبی است؛ مایه‌ی صفا و صمیمیت و نزدیکی و در واقع حق ماه رمضان را ادا کردن است، که یکی از حقوق ماه رمضان، همین نیکی به برادران، همراهی با نزدیکان، با برادران مسلمان و کمک به یکدیگر است. اینها چیزهای بسیار خوبی است، از سابق هم معمول و مرسوم بود، امروز بیشتر است.(خطبه‌های نماز جمعه تهران۱۳۸۷/۰۶/۲۹)

روحیه تعاون با افطاری ساده
در ماه رمضان روحیه‌ی کمک به انسانها، روحیه‌ی تعاون در میان مردم رواج پیدا میکند. خودخواهی‌های انسان به نفع دیگرخواهی‌ها مغلوب میشود. شما ببینید خوشبختانه در این سالهای اخیر و همین امسال، چقدر افراد، بدون نام و نشان، مساجد، حتّی خیابانها را در مناطقی، مرکز ضیافت از بندگان خدا قرار دادند. افطاری ترتیب دادند و مردم را بر سر سفره‌ی افطار خودشان دعوت کردند؛ بدون اینکه تعارفات معمولی وجود داشته باشد؛ بدون اینکه ملاحظات و رودربایستی‌هائی که در مهمانیهای شخصی هست، وجود داشته باشد. این حالت تعاون، این حالت خیرخواهی برای مردم، بسیار چیزهای ارزشمندی است که به طهارت نفسانی انسان منتهی میشود). http://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/spacer.gifخطبه‌های نماز عید سعید فطر - ۱۳۸۷/۰۷/۱۰)

افطارهای بی‌نام و نشان در ماه رمضان
یک درس دیگر[ماه رمضان] مسئله‌ی سخت گرفتن بر خود و انفاق به دیگران است. این گرسنگی کشیدن، تشنگی کشیدن، روزه‌ی از اذان صبح تا اذان مغرب، این سخت گرفتن بر خود است. بسیاری از مردم ما به خودشان با روزه‌گیری سخت گرفتند و به دیگران انواع و اقسامِ انفاق را کردند. انسان چقدر لذت میبرد که می‌بیند در شب ولادت امام مجتبی (علیه الصّلاة و السّلام) در نیمه‌ی ماه رمضان، بالای سر یک نانوائی تابلو زده‌اند که امشب به عشق امام حسن، نان از این نانوائی صلواتی است؛ هر که میخواهد بیاید نان ببرد. این انفاقهائی که در افطارها - افطارهای بی‌نام و نشان، افطارهای در مساجد - به وسیله‌ی همینگونه کارهای ابتکاری مردم ما دادند، این یک درس دیگر است، یک تمرین دیگر است. بر خود سخت بگیریم، به دیگران انفاق کنیم. (خطبه‌‌های نماز عید سعید فطر ۱۳۸۶/۰۷/۲۱)

خبرنامه دانشجویان ایران:

:
:
:
آخرین اخبار