تاریخ انتشار: ۰۶ تير ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۱
کد خبر: ۱۲۵۵۷۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
تب‌کنکور در خوزستان/نفس‌های کنکور به شماره افتاده است
دانش‌آموزان خوزستانی همگام با بیش از هفتصد هزار نفر از همنوعان خود در کشور، آماده زورآزمایی علمی برای ورود به دانشگاه مورد نظر خود هستند
دانش‌آموزان خوزستانی همگام با بیش از هفتصد هزار نفر از همنوعان خود در کشور، آماده زورآزمایی علمی برای ورود به دانشگاه مورد نظر خود هستند.

انگشت سبابه، روزشمار تقویم را مرور می‌کند؛ تا رقم زدن سرنوشت زمان زیادی باقی نمانده است؛ شمارش معکوس برای برگزاری مهمترین آزمون سال چند روزی ادامه خواهد داشت، آزمونی که می‌توان آن را به‌عنوان یک ماراتن تمام عیار برای نوجوانان و جوانان کنکوری توصیف کرد.

داوطلبان در حال عبور از مهمترین گذرگاه آمادگی برای کنکور هستند؛ جمع‌بندی آنچه که تاکنون خوانده شده است، پیچ آخر این گذرگاه به شمار می‌رود. پس بهتر است که کم کم مداد سیاه و پاک کن و تراش و خودکار آبی را آماده کرد؛ روز موعود در حال فرا رسیدن است.

در این میان دانش‌آموزان خوزستانی همگام با بیش از هفتصد هزار نفر ازهمنوعان خود در کشور، آماده زورآزمایی علمی برای ورود به دانشگاه مورد نظر خود هستند.

* تنها مشکلش استرس است!

 مهدی یکی از این کنکوری‌هاست که می‌گوید تنها مشکلش استرس است! این دانش‌آموز اهل شوش فشار روانی خانواده‌اش را در ذهن خود احساس می‌کند؛ احساسی که در این روزهای پایانی ممکن است حاصل تلاش یک ساله‌اش را بر آب کند.

روانشناسان معتقدند که بعضی از خانواده‌ها خود عامل ایجاد اضطراب در فرزندانشان هستند؛ آنها توصیه می‌کنند که خانواده‌ها فضای خانه را برای فرزند کنکوری‌ خود آرام نگه دارند.

در روزهای منتهی به کنکور ممکن است خواب و تغذیه داوطلبان براثر استرس دچار بی‌نظمی شود، خانواده‌ها باید این استرس را از دوش جوانان بردارند تا آنها با آسودگی خیال خود را برای آزمون آماده کنند.

استراحت کافی به خصوص در این دوران که سیستم مغزی به طور مداوم در حال فعالیت است، بسیار ضروری به نظر می‌رسد؛ خستگی و بی‌خوابی از عوامل عمده در کاهش توان یادگیری و در نتیجه افزایش استرس و نگرانی است.

*کنکور تمام زندگی نیست!

در این میان ممکن است که این کنکور برای برخی از دانش‌آموزان با نتیجه‌ دلخواهشان همراه نباشد.  بسیاری از این دانش‌آموزان، کنکور اولین عرصه جدی زندگی محسوب می‌شود؛ آنها تمام تلاش خود را به کار می‌بندند تا بتوانند خود را ثابت کنند.

زمانی که نتایج اولیه کنکور منتشر می‌شود، عده‌ای از داوطلبان فکر می‌کنند به آنچه حقشان بوده نرسیده‌اند؛ شرایط برای این گروه از داوطلبان سخت و پرفشار است؛ آنها ممکن است خود را کم‌هوش و بی‌استعداد تصور کنند و یا حداقل فکر کنند که دیگران چنین قضاوتی درباره آنها دارند.

اما فضای رقابتی تنگاتنگ در کنکور، سبب می‌شود برداشت و ارزیابی شخص از خودش هم اشتباه باشد. پس نمی‌توان خود را تنها با یک عدد ارزیابی کرد.

 بنابراین باید به این نکته نیز توجه کرد که کنکور تمام زندگی نیست و در صورت عدم موفقیت در کنکور، وقت برای جبران آن وجود دارد؛ خانواده‌ها باید فضای خانه را آرام نگه داشته و از مقایسه توانایی‌های فرزندان خود با دیگران پرهیز کنند.

*تلاش مسؤولان برای برپایی مناسب کنکور

در این میان مسؤولان نیز تمام تلاش خود را به کار می‌گیرند تا زمینه برپایی آزمون سراسری را برای داوطلبان فراهم کنند؛ فضای محل برگزاری آزمون در روزهای آینده تنها منتظر نقش‌آفرینی داوطلبان خواهد بود.

شهرستان شوش نیز از این قاعده مستثنی نیست؛ نشست شورای آموزش و پرورش شهرستان شوش در این هفته با محوریت کنکور سراسری، در سالن اجتماعات فرمانداری برگزار شد.

در این نشست دستگاه‌های متولی شهرستانی به دستور فرماندار شوش باید برای فراهم کردن امکانات لازم در این زمینه تلاش کنند.

رضا نجاتی در این ارتباط گفت: با توجه به اهمیت برگزاری کنکور سراسری، همکاری ادارات و نهادها در خصوص اجرای هرچه بهتر آن ضروری است و باید ادارات آب‌، برق، شهرداری و نیروی انتظامی از محل‌های برگزاری کنکور برای رفع مشکلات‌، بازدید میدانی داشته باشند.

وی تشریح کرد: تمهیدات لازم برای جلوگیری از قطعی برق، سرویس‌دهی فوریت‌های پزشکی به داوطلبان کنکور و استقرار آمبولانس در حوزه‌های آزمون و سیستم سرمایشی و خنک کننده بررسی و آب آشامیدنی مورد نیاز تامین شده است.

همچنین در این نشست مشخص شد که بیش از 2 هزار داوطلب در این شهرستان با همنوعان خود در سراسر کشور رقابت خواهند کرد.

دو هزار و 200 داوطلب شهرستان شوش در 11 حوزه امتحانی وبه مدت دو روز برای ورود به دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی رقابت می‌کنند.

آزمون سراسری سال 95 همزمان در سراسر کشور در روزهای بسیت و چهارم و بیست و پنجم تیرماه سال جاری در چهار نوبت برگزار می‌شود.
مرجع / فـارس
:
:
:
آخرین اخبار