تاریخ انتشار: ۰۶ تير ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۶
کد خبر: ۱۲۵۶۰۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
شناسایی 200هنرمند چیره‌دست در مناطق سخت‌گذر دزفول
سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دزفول از شناسایی 200 هنرمند چیره دست در 2 بخش شهیون و سردشت این شهرستان خبر داد و گفت:نوع و رشته هنری برخی از این هنرمندان منحصربفرد است
 سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دزفول از شناسایی 200 هنرمند چیره دست در 2 بخش شهیون و سردشت این شهرستان خبر داد و گفت:نوع و رشته هنری برخی از این هنرمندان منحصربفرد است.

یعقوب زلقی روز شنبه افزود: این هنرمندان چیره دست اخیرا با اجرای طرح جامع شناسایی تعداد و نوع فعالیت هنرمندان این شهرستان در 2 بخش کوهستانی و سخت گذر شهیون و سردشت دزفول شناخته شدند.

وی افزود:بیش از 70 درصد وسعت شهرستان دزفول را 2 بیش سردشت و شهیون تشکیل می دهند که به دلیل سخت گذر و کوهستانی بودن منطقه تاکنون اطلاع دقیقی از تعداد و نوع فعالیت هنرمندان این مناطق وجود نداشته است.

وی اظهار کرد: بخش شهیون یکی از مناطق کلیدی صنایع دستی و گردشگری شهرستان دزفول است که در این منطقه فرش، جاجیم، گلیم بافی، وِرس، شردنگ، نمد، دوک بافی، کپوبافی و حصیربافی توسط هنرمندان زیادی در حال انجام است.

وی گفت: این تعداد هنرمند تنها در سه روستای اسلام آباد، لیوس و پامنار شناسایی شده که پیش بینی می شود با اجرای کامل این طرح شناسایی هنرمندان در بخش شهیون و سردشت این تعداد به بیش از 500 هنرمند افزایش یابد.

زلقی از شناسایی بانویی 90 ساله در راستای اجرای این طرح خبر داد و افزود:نوع گره ای که این بانوی هنرمند در بافت فرش بکار می برد منحصر بفرد بوده و در هیچ جای کشور نمی توان مشابه آنرا دید و این موضوع از سوی کارشناسان صنایع دستی تایید شده است.

سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دزفول خاطر نشان کرد: در روستای حسین آقا بخش شهیون دزفول تمام البسه مورد نیاز شامل چوقا، کلاه سیاه بختیاری، گیوه و حتی سیاه چادر توسط ساکنان روستا بافته می شود که بافت این نوع محصول در شهرستان بی مانند است.

وی ادامه داد: برخی از هنرهایی شناسایی شده در این طرح منحصر به فرد هستند که به دلیل اینکه توسط افراد بالای 60 و حتی برخی بالای 90 سال انجام می شوند ضرورت ثبت، آموزش و حفاظت از این هنرها را بیش از پیش گذشته کرده است.

زلقی با بیان اینکه صنایع دستی دزفول در کشور دارای جایگاه ویژه ای است گفت: بیش از 100 رشته اصلی صنایع دستی در دزفول وجود داشته که برخی از این رشته ها تا 15 رشته نیز زیرشاخه دارند.

وی ادامه داد: پس از شناسایی و مستندسازی از نوع فعالیت و تعداد این هنرمندان کارت مهارت و کارت شناسایی کارگاه های صنایع خانگی برای آنها صادر می شود که با استفاده از این کارت امکان حضور و ارائه صنایع دستی این هنرمندان در نمایشگاه های داخلی و خارجی فراهم می شود.

سرپرست اداره میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری دزفول با تاکید بر ضرورت حفظ این میراث گرانبها افزود: با وجود اینکه برخی رشته های هنری شهرستان دزفول منسوخ شده ولی همچنان رشته های متنوع صنایع دستی در دزفول فعالیت خود را ادامه داده اند.

وی تک هنرمند بودن بسیاری از این رشته ها در دزفول را نگران کننده توصیف کرد و ادامه داد: در بسیاری از رشته های صنایع دستی دزفول تنها یک استادکار فعالیت می کند که اگر این هنر به هنرجویانی آموزش داده نشود بیم منسوخ شدن آن هنر وجود دارد که یکی از این رشته های در حال نابودی نمدمالی است.

زلقی افزود: در رشته های دست بافت ها، فرش، جاجیم، کپو، خراطی، ابریشم بافی و چرم کارهای خوبی در دزفول صورت گرفته و هنرجویان فراوانی در حال آموزش این هنرهای اصیل هستند.

دزفول در شمال استان خوزستان با پیشینه ای تاریخی و آثار باستانی متعدد و نیز صنایع دستی متنوع از ظرفیت بالایی در زمینه میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری برخوردار است.

سفر گردشگران خارجی به شهرستان دزفول در 2 سال اخیر رشد چشمگیری داشته است.

در بخش شهیون دزفول با پنج دهستان بیش از 200 روستا وجود دارد.
بخش کوهستانی سردشت با سه هزار و 800 کیلومتر مربع مساحت افزون بر 24 هزار نفر جمعیت دارد.
مرجع / ایرنا
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
امیر
|
GERMANY
|
۱۲:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۶
0
0
شناسائی ، معرفی ،حمایت و احیا این صنایع دستی کار بسیار خوبی است و جای قدردانی دارد ولیکن نکته مهم و قابل توجه آن است که آقای زلقی مکرر در مصاحبه های خود می فرمایند 70 درصد مساحت دزفول را بخش های سردشت و شهیون تشکیل می دهند و به آنها بی توجهی شده است خوبه که در انتهای خبر نیز ذکر شده جمعیت هر دو منطقه وسیع ، دورافتاده و صعب العبور شهیون و سردشت فقط 24 هزار نفر است کاش آقای زلقی می گفتند که 24 هزار نفر چند درصد جمعیت شهرستان دزفول 500 هزار نفری است مثلاً چیزی قریب به 5درصد!! و این محرومیت نه فقط در دزفول بلکه در تمام نقاط صعب العبور زاگرس مرکزی در خوزستان ، لرستان و چهار محال نیز صادق است حالا به فرض در مناطق لالی ، اندیکا، ایذه و مسجد سلیمان همه آباد و برخوردار هستند که تو دزفول محروم نگهداشته شده اند ؟!
:
:
:
آخرین اخبار