تاریخ انتشار: ۰۶ تير ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۷
کد خبر: ۱۲۵۶۷۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
پیش از ورود زهاب نیشکر، تالاب شادگان کاملاً خشک شده بود
هر وقت که ما بتوانیم جایگزینی را برای زه آب های نیشکر که نیاز آبی تالاب را برطرف می کنند پیدا کنیم ورود زه آب ها را به تالاب شادگان قطع خواهیم کرد و آن را به سمت دریا هدایت خواهیم کرد.
خوزنیوز: احمدرضا لاهیجان زاده مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان  گفت: بحث مربوط به فعالیت های شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی خوزستان یک بحث بسیار مفصل و جامع می باشد.

احمدرضا لاهیجان زاده گفت: شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی مشتمل بر هفت واحد است که هر واحد شامل 12 هزار هکتار زمین و 10 هزار هکتار سطح زیر کشت می باشند بنابراین حدود 70 هزار هکتار سطح زیر کشت نیشکر در شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی وجود دارد.

وی افزود: در رابطه با بحث ورود زه آب های شرکت توسعه نیشکر به تالاب بین المللی شادگان باید گفت که در اوایل کار شرکت توسعه نیشکر متاسفانه رودخانه کارون به عنوان محل تخلیه ی زه آب های کشاورزی پیش بینی شده بود لذا همانطور که پیش بینی می شد ورود این زه آب به رودخانه کارون باعث مشکلاتی شد بنابراین در آن مقطع زمانی یعنی در سال 1379 به دلیل به وجود آمدن این مشکلات و همزمانی بروز یک خشکسالی شدیدی که به وجود آمده بود و تقریبا صددرصد تالاب شادگان هم خشک شده بود.

 مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان ادامه داد: به دلیل این خشکی صددرصدی تالاب شادگان، شورای تامین تشکیل جلسه داد و هماهنگی هایی به وجود آمد که در قدم اول قرار براین شد برای احیای تالاب زه آب های نیشکر به سمت تالاب شادگان هدایت شوند. اما از آنجایی که سازمان حفاظت محیط زیست موافق با  این کار نبود در همان ابتدا قرار بر این شد که با احداث یک کانال، این زه آب به سمت دریا هدایت شوند . شرکت توسعه نیشکر به این تعهدش عمل کرد و یک کانال  تقریبا به طول 45 کیلومترکه  به سمت دریا کشیده شده بود را احداث کرد .

وی افزود: سال ها از این طریق زه آب ها به تالاب وارد نمی شد هر چند در آن سالها تالاب نیازمند آب بود ولی به دلیل شوری زه آب ها که در آن موقع EC آنها به 40 تا 45 هزار میکروموس می رسید اما در سال های بعد که آبشویی خاک انجام شده بود و کشاورزی در مزارع صورت گرفته بود این میزان EC کاهش پیدا کرد و رسیده بود به 7500 تا 8000 میکروموس تا اینکه در سال 1388 بار دیگر یک خشکسالی پیش آمد.  لذا بار دیگر تصمیم گرفته شد مقداری از این زه آب ها به قسمت جنوبی تالاب شادگان که قسمت لب شور تالاب است وارد شود تا در بحث مقابله با ریزگردها و تامین حق آبه تالاب از این زه آب ها استفاده شود.


لاهیجان زاده یاد آور شد:  این زه آب ها از نظر کمیت مشکل خاصی ندارند اما از نظر کیفی دو بحث در باره آنها مطرح می شود. از یک طرف EC  زه آب ها تا یک حدی نزدیک به EC بخش جنوبی تالاب است و از طرف دیگر ما به عنوان محیط زیست برای زه آب های کشاورزی یک تعریف خاص داریم. یعنی بحث کود و سمومی است که در کشاورزی استفاده می شود و می تواند مشکلاتی را برای آن محیط پذیرنده به وجود بیاورد.

 مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: در بحث سموم در توسعه نیشکر تقریبا این شرکت مصرف سموم خود را بسیار کاهش داده است و سعی کرده از روش بیولوژیک استفاده کند که البته در این باره تا حد زیادی هم موفق بوده است. اما در زمینه کنترل نهاده های کشاورزی به زهاب کشاورزی هم باید دقت شود، لذا ما برای اینکه با این کار هم مقابله کرده باشیم با شرکت توسعه نیشکر وارد یک توافقی شدیم که طرح توسعه نیشکر از همین زهکش استفاده کند و آب رودخانه کارون را به تالاب شادگان منتقل کند.

 وی تاکید کرد: انتظار ما بر این است که از این طریق بحث رقیق سازی زه آب اتفاق بیفتد و تقریبا دو سال است که این کار انجام می شود و خیلی به احیای تالاب شادگان این امر کمک کرده است. در شش ماهه دوم سال  تقریبا آبیاری بسیاری از مزارع شرکت توسعه نیشکر کاهش و یا حتی متوقف می شود لذا ما از مسولان این شرکت  خواستیم تا از طریق ایستگاههای پمپاژی که دارند از طریق همین کانال زهکش  موجود آب رودخانه را به تالاب انتقال کنند.

لاهیجان زاده در رابطه با پساب صنعتی شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی گفت:  در سال گذشته آخرین واحد از شرکت توسعه نیشکر مجهز به تصفیه خانه صنعتی شد و الان هفت واحد این شرکت تصفیه خانه صنعتی مجهزی دارند و حتی آب را بعد از تصفیه دوباره مورد استفاده قرار می دهند. لذا واحدهای توسعه نیشکر تخلیه پساب صنعتی ندارند و فقط بحث زه آب ها را داریم که بخش عمده ای هم از این زه آب ها وارد تالاب نمی شود.

وی یادآور: در مقطع که خشکسالی شدید، خود اهالی روستاهای اطراف تالاب شادگان فشار زیادی آوردند که با توجه به اینکه EC زهکش کاهش زیادی را داشته است به خاطر بحث های صید و صیادی زه آب ها را وارد بخش جنوبی تالاب کردند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان در پایان گفت : ما هر وقت که بتوانیم از طریق رودخانه مارون حق آبه تالاب شادگان را تامین کنیم که بتواند نیاز آبی تالاب را که حدود 6/1 میلیارد متر مکعب است را برآورده کند . هر چند که  به خاطر خشک سالی های اخیر این انتظار از رودخانه مارون تحقق پیدا نخواهد کرد! اما هر وقت که ما بتوانیم جایگزینی را برای زه آب های نیشکر که نیاز آبی تالاب را برطرف می کنند پیدا کنیم ورود زه آب ها را به تالاب شادگان قطع خواهیم کرد و آن را به سمت دریا هدایت خواهیم کرد.
:
:
:
آخرین اخبار