تاریخ انتشار: ۰۷ تير ۱۳۹۵ - ۱۷:۳۴
کد خبر: ۱۲۵۶۸۷
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
سازه آبی کشف شده در رود اعلا احتمالا مربوط به دوره ساسانی باشد
سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری رامهرمز گفت: اثر معماری سازه آبی کشف شده در رود اعلا در رامهرمز احتمالا مربوط به دوره ساسانی باشد
سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری رامهرمز گفت: اثر معماری سازه آبی کشف شده در رود اعلا در رامهرمز احتمالا مربوط به دوره ساسانی باشد.

احسان شیخ بارانی اظهار کرد: یک اثر معماری سازه آبی به تازگی در بستر این رودخانه کشف شد که بر روی این سازه و نوع مصالح بکار رفته در آن در حال کار هستیم.

وی بیان کرد: طول این سازه آبی حدود هفت تا هشت متر با ارتفاع دو متر و عرض تاج دو و نیم متر است.

وی با بیان اینکه طغیان رودخانه باعث مشخص شدن این سازه آبی شده ، افزود: این سازه آبی با طغیان چندی پیش این رودخانه از زیر انباشت ها بیرون آید و پس از فروکش کردن آب ، به دلیل برداشت بی رویه شن و ماسه دیده شد.

شیخ بارانی گفت: این سازه از سنگ های مستطیلی چکش خورده و موج شکن ایجاد شده که مانع آسیب رساندن موج آب به دیواره سد شود.

سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری رامهرمز گفت: تاج این سازه از قلوه سنگ رودخانه ای، دیواره آن از ساروج و تاج آن از قلوه سنگ است.

وی یادآور شد: این رودخانه در بالادست به قنات های باستانی جوبجی می رسد که مربوط به دوره ساسانی است و ادامه مسیر این قنات ها به سد شاخص جره می رسد که این جریان به حدس ما در ارتباط با مربوط بودن این سازه به دوره ساسانی کمک می کند.

وی با بیان اینکه قنات های جوبجی هم اکنون نیز استفاده می شوند و حتی به تازگی درخواست لایروبی آنها شده بود، ادامه داد: در دشت رامهرمز سازه های آبی فراوانی داریم که مربوط به دوره قاجاریه هستند اما با توجه به تحقیقات انجام شده، احتمال ایجاد این سازه ها در دوره ساسانی بیشتر است.

وی بیان کرد: این سازه آبی مساحت زیادی ندارد که ممکن است بر اثر طغیان رودخانه نابود شده و یا اینکه فنداسیون اصلی هنوز در کف رودخانه باشد.

وی اضافه کرد: رامهرمز یکی از شهرهایی که دارای مزارع و باغات فراوانی و همچنین سازه های آبی معاصر مانند آسیاب های آبی است.

در این شهرستان حدود 35 اثر ثبت ملی شده وجود دارد.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار