تاریخ انتشار: ۰۷ تير ۱۳۹۵ - ۱۷:۵۴
کد خبر: ۱۲۵۶۹۵
تعداد نظرات: ۲ نظر
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
تحقق شعار اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل؛
کارآفرینی در خرمشهر با رونق صنعت بسته بندی خرما
این فعال عرصه کارآفرینی با دریافت 450 میلیون ریال وام اشتغالزایی از بانک، ضمن ایجاد اشتغال برای 15 تا 25 نفر، در هر دوره 40 تن خرمای فرآوری شده را با بسته بندی جدید روانه بازار مصرف می کند
قاسم حاوی کارآفرین خرمشهری در تولید فرآورده های خرما شامل سمبوسه خرما، رولت خرما، بستنی خرما، چیپس و پفک خرمایی، شیره خرما و انواع شیرینی های خرمایی توانسته 25 نفر اشتغالزایی ایجاد کند.

خرما از مزیت‌های نسبی و حتی رقابتی حداقل 6 استان کشور در بخش کشاورزی و صنعت می‌باشد.

مصرف سرانه خرما در ایران هفت کیلوگرم است که میانگینی از مصرف سرانه ۲۵ کیلوگرمی استان‌های جنوبی و یک کیلوگرمی سایر استان‌ها می‌باشد.

به طور سالانه، یک میلیون تن خرما در استان های جنوبی و مرکزی ایران از جمله کرمان، خوزستان، بوشهر، هزمزگان و سیستان و بلوچستان تولید می‌شود که عمده مصرف داخلی آن در ماه رمضان صورت می‌گیرد.

از مجموع محصول تولیدی خرمای ایران، ۱۰درصد به کشورهای حاشیه خلیج فارس و اروپایی دیگر صادر می شود، ۵۰ درصد به مصرف داخلی می‌رسد و ۴۰درصد نیز در مراحل مختلف برداشت محصول، ضایع‌شده و از بین می‌رود.

ایران با دارا بودن شرایط مناسب برای کشت خرما از نظر سطح زیرکشت مقام دوم جهان را از نظر مقدار صادرات با 1.34 درصد مقام اول و از لحاظ ارزش صادرات با 8.12 درصد دارای مقام دوم جهان را به خود اختصاص داده است.

تولید بیش از ۴۰۰ رقم خرما در ایران گزارش شده است و در بین مهم ترین ارقام ایران می توان به ' استعمران، مضافتی، کبکاب، شاهانی، زاهدی، ربی، خضراوی، برهی، حلاوی، خاصی، آل مهتری، خنیزی و مرداسنگ' را نام برد که هر کدام در مناطق و استان های مختلف دارای اهمیت خاص خود هستند.

خرمای معروف استان خوزستان، استعمران (سعمران و یا سایر ) ۸۰ درصد کل تولید و برخی گونه های دیگر شامل خارک می باشد که صادراتی است.

هرساله بخش زیادی از خرمای کشور که قابلیت مصرف تازه خوری ندارد به شکل مختلف از گردونه ارزش افزایی خارج می گردد و علت اساسی آن نیز اندک بودن واحدهای صنعتی تولید فرآورده های جانبی خرما می باشد.

تاثیر محصول خرما در وضعیت اقتصادی قابل تعمق و پر اهمیت است و هرساله بخش زیادی از خرمای کشور که قابلیت مصرف تازه خوری ندارد به اشکال مختلف از گردونه ارزش افزایی خارج می‌ شود.

علت اساسی این مهم نیز، اندک بودن واحدهای صنعتی تولید فرآورده‌های جانبی خرما می‌باشد.
این موضوع به طور قطع از دست دادن فرصت‌های اشتغال، عدم ارز آوری مناسب و کاهش عواید اقتصادی کمتر را به دنبال دارد.

استان خوزستان نیز که یکی از مناطق عمده خرماخیز کشور می‌باشد از این مهم مستثنی نبوده و نبودن واحدهای صنعتی با تکنولوژی مناسب در فرآورده‌های جنبی باعث نبود ارزش‌افزایی مناسب خرما شده است.

مصارف مختلف خرما در صنعت شامل ' شیره خرما، عسل خرما، قند مایع، سرکه خرما، الکل، عصاره نوشابه، کلوچه خرما، حلوای خرما، شکلات صبحانه خرما، چیپس ساده خرما، چیپس طعم دار خرما، لواشک خرما، خرما بریز، شکلات جامد خرما، سس، رب، ترشی، کمپوت، مارمالاد، مربا و خوراک دام' می باشد.

خرما به عنوان غذای دوره بحران نظیر سیل، زلزله و جنگ، خشکسالی و همچنین به عنوان غذای اصلی قشر فقیر در مناطق محروم به ویژه کشورهای جهان سوم که با مشکلات سوء تغذیه و گرسنگی مواجه هستند نقش مهمی ایفا می کند.

 کارآفرینی و اشتغالزایی با صنعت فراوری خرما

قاسم حاوی رزمنده سال های دفاع مقدس و از بسیجیان شهرستان خرمشهر که پیش از این در صنعت کشتیرانی فعالیت می کرده است، این روزها با ابتکار و خلاقیت، نسبت به فراوری صنعت خرما شامل سمبوسه خرما، رولت خرما، بستنی خرما و شیره خرما اقدام می کند.

این فعال عرصه کارآفرینی با دریافت 450 میلیون ریال وام اشتغالزایی از بانک، ضمن ایجاد اشتغال برای 15 تا 25 نفر، در هر دوره 40 تن خرمای فرآوری شده را با بسته بندی جدید روانه بازار مصرف می کند.

طرح های ابتکاری در تولید فرآورده جدید از خرما

این کارآفرین در خصوص روند کار خود این چنین گفت:چهار سال پیش، همسرم با خرما، شیرینی خرمایی به صورت انجیری تهیه کرد که پس از آن، با پیشنهاد همسرم برای تولید این نوع فرآورده خرمایی در بازار خرمشهر اقدام کردم.

حاوی افزود:با گذشت زمان و گسترش کار تهیه شیرینی خرمایی با چهار کارگر زن اقدام به تهیه چیپس خرمایی، رولت خرما با استفاده از ارده، گردو، شکلات و فندق با بسته بندی جدید اقدام کردیم که مورد استقبال مشتریان قرار گرفت.

وی بیان داشت:با حمایت بسیج، یادمان شهدای شلمچه را که سالانه شاهد حضور هزاران زائر راهیان نور و عتبات عالیات بوده، برای بازاریابی محصول تولید شده از خرما به عنوان سوغات خوزستان و خرمشهر انتخاب کردیم.

حاوی گفت:خوشبختانه محصولات تهیه شده با استقبال گسترده مشتریان مواجه شد به گونه ای که سفارش هایی نیز از استان های اصفهان، فارس، لرستان، ایلام و دیگر شهرستان ها به این شرکت رسیده است.

وی با برشمردن برخی دیگر از تولیدات مجموعه زیرمجموعه خود گفت:با الهام از روش تهیه شیرینی قطاب یزد که یک نوع شیرینی خشک است، قطاب خرمایی به صورت خمیر شده و با ترکیبی از گردو، کره گیاهی، شیره خرما، دارچین و زعفران تولید شد.

این تولیدکننده خرمشهری، رولت خرمایی با 10 تا 15 نوع طعم انواع میوه ها و ترکیبات ارده، گردو، شکلات، فندق و سایر مواد افزودنی را از دیگر شیرینی های تولید شده در کارگاه تولید خود عنوان کرد.

این تولید کننده بسیجی گفت:در فصل برداشت خرما 10 تن خرمای استعمران، پنج تن خرمای برحی، پنج تن رطب برحی، پنج تن خرمای از شهرستان آبادان و خرمای کبکاب از شهرهای بهبهان و برازجان خریداری می شود.

'حاوی' ترکیب خاک چای با پودر هسته خرما به منظور تولید چای خرمایی را از ابتکارات خود برای تولید در فصل برداشت خرما در سالجاری اعلام کرد و گفت:پخت قطاب در انواع مختلف و به شکل ماشین های جنگی، تانک، نارنجک، فشنگ و توپ 106 از دیگر ابتکارات است.

این تولیدکننده خرمشهری افزود:سال گذشته از محصولات خرما فرآوری شده درآمدی بیش از یک میلیارد و 500 میلیون ریال معادل 150 میلیون تومان کسب شد.

حاوی افزود:تاکنون 450 میلیون ریال تسهیلات با معرفی بسیج خرمشهر دریافت کرده و برای گسترش کارگاه و تولید به 300 میلیون ریال سرمایه گذاری جدید نیاز دارم.
مرجع / ایرنا
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
عبیات
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۹:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۸
0
0
با سلام
اینجانب از خوانندگان قدیمی و دایمی سایت خوز نیوز می باشم
با توجه به اینکه علاقه زیادی به کار فرآوری و بسته بندی خرما داشته و علیرغم پیگیری های فراوان متسافانه شخص مناسب جهت ارائه مشاوره و راهنمایی پیدا نکردم .درصورت امکان شماره ای جهت تماس با این کارآفرین عزیز جهت دریافت مشاهوره عملی و تجربی در این زمینه جهت آغاز به کار در این زمینه در اختیار اینجانب قرار دهید
با تشکر
شماره تماس من 0938...7898
انسیه فرخی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۶:۳۴ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۴
0
0
با تقدیم سلام و احترام
بنده میتونم با این کارآفرین موفق آشنا بشم؟راهنمایی می فرمایید؟
:
:
:
آخرین اخبار