تاریخ انتشار: ۰۸ تير ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۰
کد خبر: ۱۲۵۷۲۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
افشاگری دادستان کل کشور درباره سقوط اتوبوس سربازان/قانون اجازه نمی‌دهد سربازان فوت شده را «شهید» بدانیم
آخرین وضعیت مصدومان دو سانحه تصادف اتوبوس حامل سربازان پادگان 05 کرمان تشریح شد.
 رئیس بیمارستان ترومای شهید رجایی شیراز با اشاره به بستری بودن 13مصدوم دو سانحه اتوبوس حامل سربازان پادگان 05 کرمان در بخش ICU این بیمارستان اظهار داشت: پنج مصدوم این بخش، حال نامساعدی دارند و سه نفر به‌ دلیل شدت جراحات ناشی از سانحه، بدحال‌تر هستند و نگران سلامت آنها هستیم.

شهرام بلندپرواز افزود: 14مصدوم دیگر سانحه، در بخش هستند و شرایط بهتری دارند. چهار نفر نیز در حال ترخیص هستند و خوشبختانه از این مصدومان، مورد بدحالی نداریم.

وی اظهارداشت: خدمات مورد نیاز مصدومان بر اساس اولویت و پروتکل‌های درمانی، به آنان ارائه شده و خدمات درجه‌های بعد هم در حال ارائه است.

 دانشیار جراحی دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه بیمارستان شهید رجایی شیراز، 10سال سابقه خدمات تروما برای خدمت‌رسانی به بیماران جنوب کشور دارد، گفت: این سابقه، تجربه تخصصی و حرفه‌ای را برای بیمارستان به همراه داشته که موجب شد، 54مصدوم اعزامی به بیمارستان، بسرعت مورد رسیدگی قرار گیرند.رئیس بیمارستان ترومای شهید رجایی افزود: بیمارستان سابقه رسیدگی به چنین مواردی را دارد و آنچه سبب ایجاد مشکل شده ، حواشی و اظهارنظر افرادی است که به هیچ عنوان اطلاعات لازم پزشکی ندارند و خرده‌گیری می‌کنند.
وی گفت: همچنین در مورد ورود برخی افراد برای خدمت‌رسانی به مصدومان گفت: نخست اینکه لازم است ابتدا در این زمینه هماهنگی صورت گیرد و علاوه بر این، بیمارستان دارای نیروهای متخصص است و از طرفی با توجه به وسعت دانشگاه علوم پزشکی شیراز، از حضور پزشکانی که رتبه‌های جهانی دارند، استفاده می‌کنیم.

بلندپرواز خاطرنشان کرد: مسائل سیاسی، ربطی به کار حرفه‌ای درمان ندارد چرا که خدمات‌ درمانی برای این مصدومان در حال ارائه است.

معاون آموزشی بیمارستان شهید رجایی شیراز نیز با بیان اینکه بیمارستان شهید رجایی شیراز، در سطح نخست برخورد با بیماران تروما در جنوب کشور قرار دارد، اظهار داشت: از بامداد روز چهارشنبه که این حادثه دلخراش اعلام شد، کمیته بحران تشکیل و پزشکان با تخصص‌های مختلف در بیمارستان حضور یافتند.حسین علی خلیلی افزود: پس ازبررسی‌های مقدماتی و انجام جراحی‌های ضروری، گام دوم درمان برداشته شد و بتدریج خدمات دیگر مانند معاینه‌های چشم پزشکی و جراحی‌های پلاستیک انجام گرفت.

 وی از آماده باش استادان دانشگاه علوم پزشکی شیراز به‌صورت 24ساعته، برای حضور بر بالین این بیماران و ارائه خدمات فوق تخصصی به آنان خبر داد و افزود: در بخش مراقبت‌های ویژه، هیچ کمبودی برای خدمت‌رسانی به مصدومان وجود نداشته و امیدواریم مصدومان هرچه زودتر و درسلامت کامل با دعای خیر مردم، به آغوش خانواده‌هایشان بازگردند.
وی افزود: هم‌اکنون جراحی‌های مورد نیاز در درجه‌های بعدی مانند جراحی فک و بینی یا شکستگی‌ها که لازم بوده مدتی برای انجام آنها بیمار بستری باشد، در حال انجام است.وی خاطرنشان کرد: بر اساس پیش‌بینی‌ها، تمام بیماران بستری در بخش، تا سه‌شنبه ترخیص می‌شوند و امیدواریم بیماران بدحال در بخش مراقبت‌های ویژه هم سلامتی خود را هرچه زودتر به دست آورند.

افشاگری دادستان کل کشور درباره حادثه سقوط اتوبوس سربازان


حجت‌الاسلام والمسلمین محمدجعفر منتظری دادستان کل کشورنیزگفت: متأسفانه از حمل این سربازان عزیز استفاده کرده‌اند برای اینکه به مقاصد شوم‌شان برسند. وی افزود: به نکات شبهه انگیزی در زمینه سانحه مرگبار اتوبوس برخوردیم که لازم است به آن ورود مستقیم پیدا کنیم. در همین رابطه با دادستان استان هم تماس داشتیم و اعلام شد مسائلی در این رابطه رخ داده که سؤال برانگیز است. البته هنوز به جزئیات موضوع نرسیده‌ایم.

وی افزود: اتوبوس مجاز بوده که سربازان را به پادگان نظامی شبانه ببرد که در مسیر از فرصت استفاده کرده و کالای قاچاق را جاسازی  و افرادی که غیر مجاز بودند را سوار کرده است.منتظری ادامه داد: متأسفانه از حمل این سربازان عزیز استفاده کرده‌اند برای اینکه به مقاصد شوم خود برسند. این اتفاق امری غیرمعمول است. به همین خاطر با دادستان استان فارس در ارتباطیم و درباره یکسری مسائل صحبت کردیم، ان‌شاءالله نتیجه که به دستمان رسید به اطلاع عموم می‌رسانیم.

قانون اجازه نمی‌دهد سربازان فوت شده را «شهید» بدانیم
 فرمانده نیروی زمینی ارتش نیز در تازه‌ترین اظهاراتش با بیان اینکه قانون اجازه نمی‌دهد سربازان جانباخته در حادثه واژگونی اتوبوس را شهید بدانیم گفت: تا زمان بازیابی سلامت کامل این افراد و پیگیری نهایی ماجرا، ارتش جمهوری اسلامی ایران و نیروی زمینی پیگیر این ماجرا خواهد بود.

وی افزود: علیه تعاونی ۴ اعلام شکایت شده است. حق و حقوق این سربازان را از بیمه ایران دریافت می‌کنیم تا مراحل درمانشان بخوبی طی شود. بیمه ایران هم متعهد شده بابت هر کدام از سربازانی که درگذشته‌اند، ۱۹۰ میلیون تومان پرداخت کند. برای آسیب دیدگان هم متناسب با درصد آسیب دیدگی به نسبت همین ۱۹۰ میلیون تومان پول پرداخت خواهد شد.

بیمه کوثر مربوط به وزارت دفاع نیزمتناسب با درصد حقوق سربازان و بیمه صبا متعلق به ارتش جمهوری اسلامی ایران نیز تا سقف ۳۰ میلیون تومان به این افراد خسارت پرداخت خواهد کرد.
به گفته وی، اگر این افراد دچار از کارافتادگی شوند، تا پایان عمر مستمری بگیر خواهند بود. ضمن اینکه اعلام معافیت از خدمت سربازی، شرایط و ضوابط مشخصی دارد و نمی‌توان تصمیم غیرقانونی گرفت. کسی که فقط شکستگی دست و پا دارد نمی‌تواند از خدمت معاف شود اما از رزم معاف است.
امیرپوردستان خاطرنشان کرد: مجموعه نیروی زمینی ارتش خود را در این حادثه در کنار افراد دیگر مسئول می‌داند.

فرمانده نیروی زمینی ارتش تصریح کرد: تصمیم گرفتیم پس از این با هر اتوبوس یک نیروی رسمی و کادر با سربازان اعزام کنیم.ضمن اینکه تکیه‌مان به اتوبوس‌ها را کمتر خواهیم کرد و ان‌شاءالله بیشتر از گذشته سراغ ناوگان ریلی خواهیم رفت.

پوردستان تصریح کرد: اینجانب توفیق چندین دیدار خصوصی با رهبر معظم انقلاب را داشته‌ام و مرتبه‌ای نبوده که ایشان به‌عنوان فرمانده کل قوا بر اهمیت توجه به سربازان تأکید نکرده باشند.

آغازپرداخت دیه سربازان جانباخته
مدیر شرکت بیمه ایران در استان فارس نیز از آغاز پرداخت مرحله نخست خسارت- علی‌الحساب 500 میلیون ریال- از سوی این شرکت به خانواده سربازان جانباخته در سانحه رانندگی چهارشنبه خبرداد.
 حمیدرضا جمالی‌نژاد، در حاشیه دیدار با خانواده سربازان جانباخته در این حادثه افزود: پرداخت بخش نخست و علی‌الحساب خسارت به خانواده این عزیزان آغاز شده است.مدیر شرکت بیمه ایران در استان فارس گفت: سقف تعهد قرارداد بیمه‌ای اتوبوس حامل سربازان جانباخته یک میلیارد ریال است.وی افزود: پرداخت خسارت در این قرارداد به نسبت 50 درصد در تعهد بیمه ایران اعلام شده است و شرکت تعاونی حمل و نقل 25 درصد و راه و شهرسازی نیز باید 25 درصد باقیمانده از خسارت را بپردازند.

جمالی‌نژاد در پاسخ به این پرسش که رقم نهایی خسارت پرداختی از جانب شرکت بیمه ایران به چه میزان خواهد بود؟گفت: هرچند ملزم به پرداخت نصف سقف تعهد قرارداد بیمه‌ای هستیم، با وجود این تابع هرگونه حکم قضایی احتمالی که در این باره صادر شود خواهیم بود.مدیر شرکت بیمه ایران در استان فارس گفت: تاکنون برای عرض تسلیت و ابراز همدردی با خانواده تعدادی از سربازان جانباخته دیدار کرده‌ایم و به طور قطع، به همه تعهدات و وظایف خود در قبال حادثه دیدگان عمل خواهیم کرد.

سقوط اتوبوس سربازان راسیاسی نکنید

بازرس کل و رئیس منطقه سه بازرسی کشور، خدمات ارائه شده به مصدومان سانحه واژگونی اتوبوس در فارس را مطلوب توصیف کرد و گفت: اگر برخی افراد به‌‌ دنبال سیاسی کردن موضوع و برداشت سیاسی هستند این کار پسندیده نیست. کاظم اکرمی در حاشیه عیادت از سربازان مجروح سانحه واژگونی اتوبوس در فارس که در بیمارستان شهید رجایی شیراز بستری هستند در گفت‌و‌گو با خبرنگاران بیان کرد: این سربازان فرزندان ما و این سرزمین هستند پس باید بهترین خدمات را به آنها بدهیم. ضمن اینکه بازرسی استان فارس در حال جمع‌آوری گزارش در مورد مراحل مختلف این حادثه است و در هفته‌های آینده این گزارش‌ها تکمیل می‌شود.
وی اضافه کرد: در گفت‌و‌گو‌هایی که به‌صورت مستقیم و بی‌واسطه با سربازان مصدوم این سانحه داشتم این نکته قابل توجه است که رسیدگی به امور مصدومان در حال حاضر و هنگام انتقال خوب انجام شده و سربازان از این موضوع اعلام رضایت کردند.اکرمی گفت: بازرسی در حوزه‌هایی که مسئولیت دارد، موضوع را بررسی می‌کند و بر این موضوع نیز نظارت مستمر دارد و تاکنون گزارشی مبنی بر خدمات ناقص یا کم توجهی به ما اعلام نشده است.

سقوط اتوبوس دستاویزی برای تضعیف اقتدار نظام و نیروهای مسلح
محمدنبی حبیبی، دبیر کل حزب مؤتلفه اسلامی نیز با اشاره به حادثه دلخراش واژگونی اتوبوس سربازان پادگان آموزشی 05 کرمان ضمن تسلیت به خانواده‌های عزادار و آرزوی صبر برای آنها گفت: برخی افراد معلوم‌الحال در فضای مجازی و بخصوص شبکه‌های اجتماعی با سوءاستفاده از این حادثه به‌دنبال تضعیف اقتدار نظام و نیروهای مسلح هستند که باید با این فضای رسانه‌ای مسموم مقابله کرد.وی امنیت ملی امروز کشور را مدیون فداکاری‌ها و از خودگذشتگی‌های مجموعه نیروهای مسلح و بخصوص سربازان خدوم ایثارگر انقلاب اسلامی دانست و گفت: اگر امروز در مرزهای غربی و شرقی یکی پس از دیگری گروه‌های تروریستی وابسته به جریانات ضد انقلاب توسط سپاه و ارتش نابود می‌شوند و افراد آنها به هلاکت می‌رسند، به‌خاطر اقتدار و امنیتی است که همین نیروهای مسلح برای کشور به ارمغان آورده‌اند.
وی تأکید کرد: این دست فضاسازی‌های رسانه‌ای بخصوص در مورد سربازان حادثه دیده به منظور هدف گرفتن نعمت امنیت در کشور است.


تشکیل جلسه ویژه در کمیسیون ایمنی راه‌ها


وزیر راه و شهرسازی از تشکیل جلسه ویژه کمیسیون ایمنی راه‌ها به‌منظور رسیدگی به حادثه سقوط اتوبوس محور سیرجان- نی ریز با حضور همه اعضا در آینده نزدیک خبر داد. عباس آخوندی و رئیس کمیسیون ایمنی راه‌ها در هفتاد و چهارمین جلسه این کمیسیون که به خاطر بررسی موضوع جان باختن ۱۳ سرباز در حادثه سقوط اتوبوس در محور سیرجان- نی‌ریز تشکیل شده بود پس از بررسی گزارش دبیرخانه کمیسیون ایمنی راه‌ها درباره حادثه سقوط اتوبوس حامل سربازان پادگان ۰۵ کرمان این کمیسیون در ۹ بند به جمع‌بندی رسیدند که به شرح زیر است:

 ۱- کمیسیون ایمنی راه‌های کشور مترصد عبرت‌گیری از این گونه حوادث ناگوار برای پیشگیری از رویدادهای مشابه است.

۲- تیم تحلیلگر حادثه معرفی شد تا همراه با کارشناس تصادفات برای بررسی جزئیات و تحلیل دقیق حادثه با قید فوریت به محل عزیمت و گزارش مستقل ارائه کند.

۳- بنابر تأثیرگذاری قاچاق (انسان و کالا) بر تصادفات رانندگی لازم است مسأله از منظر ملی با تشریک مساعی نهادهای مربوط پیگیری شود.

۴- مجموعه فرایندهای مرتبط با جابه‌جایی عمومی مسافران از مناظر مختلف سخت و نرم افزازی، بازبینی و در راستای ایجاد یکپارچگی و تأمین اقتضای کنونی بهنگام‌سازی شود.

۵-وزارت دفاع در زمینه جابه‌جایی ایمن سربازان و نظامیان بازنگری کند.

۶-مشارکت مؤثر صدا و سیما در چالش ملی حوادث رانندگی مطلوب و تداوم آن پیگیری شود.

۷- لایحه قانونی تشکیل شورای عالی ایمنی حمل و نقل با قید اهمیت و تأثیرگذاری آن پیگیری شود.

۸- با استناد به تجارب دیگر کشورها سازمان دهی نهاد مناسب برای بررسی مستقل سوانح پیگیری شود.

۹- اجرایی شدن مصوبات پیشین کمیسیون در زمینه ایمنی ناوگان عمومی مسافری پیگیری شود.در پایان نیز وزیر راه و شهرسازی دستور داد تا در اسرع وقت جلسه ویژه کمیسیون ایمنی راه‌ها به منظور رسیدگی به حادثه سقوط اتوبوس محور سیرجان- نی ریز با حضور همه اعضا تشکیل شود.


بررسی ابعاد حادثه سقوط اتوبوس سربازان در کمیسیون بهداشت

سخنگوی کمیسیون بهداشت ودرمان مجلس از بررسی ابعاد حادثه سقوط اتوبوس سربازان با حضور وزیران مربوطه در این کمیسیون خبرداد.
محمدنعیم امینی فرد با ابراز تأسف از سقوط اتوبوس سربازان به دره در جاده نی‌ریز، گفت: در نخستین جلسه کمیسیون بهداشت و درمان پس از آغاز به کار مجلس بررسی این حادثه در دستور کار قرار خواهد گرفت زیرا درحوادث این چنینی به مسائلی مانند ایمنی وسایل حمل ونقل و جاده‌ها باید به شکل دقیق تری پرداخته شود، همچنین بررسی صلاحیت راننده اتوبوس نیز از اهمیت بسزایی برخوردار است.نماینده مردم ایرانشهر درمجلس شورای اسلامی، با تأکید بر ضرورت رعایت نکات ایمنی در تردد وسایل نقلیه در جاده‌ها، افزود: به طورحتم با توجه به اهمیت موضوع در نخستین جلسه کمیسیون بهداشت با حضور مسئولانی از وزارت راه و پلیس راهور ابعاد این موضوع به شکل دقیق تری بررسی می‌شود./ایران
:
:
:
آخرین اخبار