تاریخ انتشار: ۰۸ تير ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۹
کد خبر: ۱۲۵۷۴۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
با هدف رعایت حق آبه‌های دجله و فرات و احیای هورالعظیم صورت گرفت
اعتراض سازمان‌های مردم نهاد محیط‌زیست به دولت ترکیه
با هدف رعایت حق آبه‌های دجله و فرات و احیای هورالعظیم اعتراض سازمان‌های مردم نهاد محیط‌زیست به دولت ترکیه کلید خورد
نماینده شبکه سازمان‌های مردم‌نهاد محیط‌زیست خوزستان گفت: با هدف رعایت حق آبه‌های دجله و فرات و احیای هورالعظیم اعتراض سازمان‌های مردم نهاد محیط‌زیست به دولت ترکیه کلید خورد.

هژیر کیانی امروز اظهار کرد: سدسازی‌های بی‌رویه اکوسیستم‌های آبی را به شدت تحت تأثیر قرار می‌دهد و یکی از پیامدهای رفتار ناصحیح دولت‌ها با اکوسیستم‌های آبی منطقه و سدسازی‌های بی‌رویه و عدم رعایت حق آبه‌های پایین دست را می‌توان در هورالعظیم مشاهده کرد.

وی افزود: به‌همین منظور و از آنجایی‌که حل مسأله ریزگردها نیازمند یک برنامه مدون و جامع ملی و بین‌المللی است و پیشتر نیز ایجاد یک پژوهشکده بین‌المللی و تخصصی برای حل این مسأله به دولت پیشنهاد داده بودیم.

نماینده شبکه سازمان‌های مردم‌نهاد محیط‌زیست خوزستان اضافه کرد: عده‌ای از فعالان، سمن‌ها و جوانان دوست‌دار محیط‌زیست کشور در قالب «کمپین حمایت از زاگرس مهربان» مدتی است که تهیه این نامه و مکاتبه با نهادهای بین‌المللی را برای تصحیح و تعدیل رفتار دولت ترکیه در سدسازی‌های بی‌رویه و ضد محیط‌زیستی و نیز رها‌سازی حق‌آبه رودخانه‌های دجله و فرات، در دستور کار قرار داده‌اند که با استقبال خوب شبکه‌های محیط زیست استان‌های درگیر مسأله ریزگردها روبه‌رو شد.

کیانی گفت: به همین منظور برای تحقق این نامه تلاش خواهیم کرد و امیدواریم برنامه‌ای ملی نیز از سوی دستگاه‌های متولی برای نجات زاگرس که حدود 50 درصد آب‌های کشور را تولید می‌کند و با این پدیده نیز به شدت مواجه‌اند ارائه و اجرا شود.

وی با بیان اینکه تلاش سازمان‌های مردم‌نهاد و پویش‌های محیط‌زیستی برای پایداری سرزمین تدوام خواهد یافت تصریح کرد: فکر می‌کنیم برای حل مسائل محیط‌زیست در یک دوره تاریخی قرار داریم که می‌بایست برای عبور از این مرحله از همه ظرفیت‌ها استفاده کنیم.

کیانی خاطرنشان کرد: نگاه فعالان و دوست‌داران محیط‌زیست به حفظ زیست‌کره است و این تلاش برای حل مسائل داخلی و بین‌المللی و نیز بر طرف کردن برخی بحران‌های محیط‌زیستی داخلی انجام می‌پذیرید.

وی عنوان کرد: معتقدیم تلاش‌های دولت ما برای حل برون مرزی مسأله ریزگردها باید قوی‌تر باشد و بر این باوریم این نامه و تلاش‌هایی از این دست به دولت برای حل مساله ریزگردها کمک خواهد کرد و این حق سازمان‌های مردم نهاد است که برای رفع مساله از شیوه‌های قانونی استفاده کنند.

کیانی ادامه داد: امیدواری و انگیزه ما پس از ابلاغیه سند ملی محیط‌زیست کشور از سوی رهبر حکیم انقلاب برای مطالبه‌گری‌های محیط زیست افزایش یافته است و همچنان بر ترویج گفتمان جدید و ضروری کشور که مبتنی بر این سند ملی شکل گرفته و تحت عنوان «آگاهی بخشی، پرسش‌گری و مطالبه‌گری محیط‌زیست» است تأکید می‌کنیم و رسانه‌ها به‌ویژه صدا و سیما در ترویج این گفتمان به ما کمک کنند تا در پایداری سرزمین و حفظ محیط‌زیست گام برداریم.

وی ابراز امیدواری کرد تا همه دولت‌های درگیر با این مسأله به قوانین و اصول محیط‌زیستی به‌ویژه حق‌آبه‌های طبیعی رودخانه‌ها و تالاب‌ها پایبند باشند.

کیانی در پایان گفت: بر این باوریم این تلاش‌ها موثر خواهد بود و از همه جوامع دانشگاهی و غیر دانشگاهی، افراد سیاسی، صاحب‌نظران دوست‌دار محیط‌زیست و نیز ذی‌نفعان دعوت می‌کنیم برای این مطالبه‌گری و پیگیری این نامه با فعالان محیط‌زیست همکاری کنند.
مرجع / فـارس
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۲
0
0
دولت ترکیه سد سازی می کند تا آب از ترکیه خارج نشود و برای ترکیه بماند وترکیه را آباد کند در حالی که دولت ایران می خواهد با سد سازی قسمتی از ایران را آباد کند وبخش های دیگری از ایران را نابود کند
:
:
:
آخرین اخبار