تاریخ انتشار: ۰۸ تير ۱۳۹۵ - ۲۲:۳۲
کد خبر: ۱۲۵۸۵۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
فرماندار آبادان:
آب در بخشی از روستاهای آبادان جیره بندی است
مردم آبادان وضعیت کنونی شهر را غیر قابل تحمل می دانند و این گلایه ای به جاست، به رغم توجه، علاقمندی و تخصیص اعتبارات از سوی دولتها، وزار، مدیران کل و مسئولان محلی برای حل مشکلات، اما هنوز کارهای انجام نشده فراوانی در آبادان به روی زمین مانده است که باید هر چه سریعتر برای آنها چاره اندیشی شود
فرماندار ویژه آبادان گفت: متاسفانه در زمان حاضر آب در بخشی از روستاهای آبادان و شهر چوئبده به صورت جیره بندی به مردم عرضه می شود.  

عزیزاله شهبازی ظهر امروز سه شنبه در جلسه بررسی مشکلات آب و برق شهرستان آبادان که با حضور مسئولان استانی، نمایندگان مردم آبادان در مجلس، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند و سایر مسئولان شهری برگزار شد، افزود: متاسفانه در ۷۴ روستا و شهرهای اروندکنار و چوئبده (از توابع شهرستان آبادان) وضعیت آب دچار نوسان است و در بخشی از این مناطق آب در حال جیره بندی است.  

وی با اشاره به قدمت شبکه آبرسانی آبادان که بیش از ۵۰ سال قدمت دارد، اظهار کرد: برای بهبود وضعیت این شبکه ها اعتبارات زیادی لازم است که به دلیل فراوانی محدودیت های مالی دولتی بهبود این وضعیت تاکنون میسر نشده است.  

شهبازی، چالش عمده شهرستان آبادان در زمان فعلی را «آب» چه در بخش شرب و چه کشاورزی نام برد و تصریح کرد: از آنجایی که تا رسیدن به نتیجه و نقطه مطلوب فاصله زیادی داریم باید تلاش و پیگیری جدی تری از سوی مسئولان آبفا و نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی در جهت تامین منابع مالی و اجرای مناسب و به موقع طرحها و پروژه ها انجام شود.  

فرماندار ویژه آبادان با اشاره به طرح آبرسانی غدیر یادآور شد: به رغم تعهد شرکت آبفا در تامین و تحویل حدود ۴۰ هزار متر مکعب آب دیگر در سال گذشته اما متاسفانه تقسیم کننده آب روی خوشی به آبادان نشان داد به طوری که سهم شهرستان همجوار نسبت به آبادان بیشتر از نرم تعیین شده بود به همین دلیل امید است که در این رابطه دقت نظر بیشتر و همکاری بهتری صورت گیرد.  

شهبازی، میزان آب مورد نیاز شهرستان آبادان از طرح غدیر را ۱۵۰ هزار مترمکعب در طول شبانه روز عنوان کرد و گفت: این در حالی است که تنها ۸۰ هزار مترمکعب از آب مورد نیاز از طرح غدیر وارد شبکه آبرسانی شهری آبادان شد.  

وی با اشاره به اینکه بالا بودن میزان ای. سی آب از حد استاندارد از جمله درخواست های قابل پیگیری و تدبیر از سوی مسئولان امر است، افزود: به رغم دریافت مجوزساخت آب شیرین کن برای تامین ۵۰ هزار متر مکعب آب شرب مورد نیاز آنهم از طریق فاینانس خارجی از دو سال و نیم پیش تاکنون اما متاسفانه این میزان آب به ۱۲ هزار متر مکعب تقلیل یافته، از مسئولان مرکز می خواهیم تا به وعده های خود در این خصوص عمل کنند، طرح مذکور از نظر جانمایی و مطالعات تحقیقاتی مراحل خود را طی کرده است.  

شهبازی اظهار کرد: در زمان حاضر سه دستگاه آب شیرین کن (یکی در آبادان و دو تا در اروندکنار) داریم که سالهاست گرد و خاک و گرمای هوا می خورند و امید می رود برای وارد شدن آنها به مدار، از سوی مسئولان امر برنامه ریزی و تلاش صورت گیرد.  

فرماندار آبادان با تاکید بر ضرورت تلاش مسئولان آبفا برای ورود ۶ فیلتر تصفیه آب به مدار تولید تصریح کرد: در صورت انجام این کار ۱۵ هزار متر مکعب به تولید آب شرب مصرفی مردم افزوده می شود.  

وی با بیان اینکه برای تامین آب از بهمنشیر مشکلی وجود ندارد، یادآور شد: به منظور تقویت، پایداری آب در خطوط  جلوگیری از افت فشار آب بایستی از منطقه «فیه تا جمشیدآباد» خط انتقال آبی احداث شود که برای انجام آن نیاز به اعتبارات لازم است.  

شهبازی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به حوزه برق شهری و روستایی اظهار کرد: خوشبختانه در بخش برق مشکلات کمتری وجود دارد، اکنون ما ۸۲۰ مگاوات ظرفیت شبکه داریم که تنها ۴۲۰ مگاوات آن در حال مصرف است، البته در برخی از ایستگاهها افزایش بار هست که بایستی مسئولان شرکت توزیع برق استان این مشکل را برطرف کند.  

وی با ذکر این موضوع که تلاش تمام دولت هایی که سرکار آمده اند خدمت به مردم بوده است، از پای کاربودن و ورود سه نماینده شهرستان آبادان در موضوعات مختلف به عنوان فرصتی مناسب برای مسئولان اجرایی استان برای حل مشکلات پیش روی شهرستان آبادان نام برد.  

سه تعهد آبفا خوزستان در قبال آبادان

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خوزستان نیز در ادامه با اشاره به تعهد سه موضوع کاری از سوی این شرکت برای انجام در شهرستان آبادان گفت: طبق برنامه ریزیها و انجام کارهای کارشناسی شده کارکنان ما موضوع اجرای تصفیه خانه طرح فاضلاب آبادان از طریق فاینانس چینی با اعتباری بالغ بر ۴۰ میلیارد تومان هم اکنون آغاز شده است.  

علی اکبر علیمرادی با ابراز امیدواری از اجرا و اتمام به موقع طرح یاد شده، افزود: با اجرای این تصفیه خانه آن بخش از شبکه فاضلاب اجرا شده شهری به آن متصل می شود.  

وی اظهار کرد: در حوزه آب شرب نیز پروژه های متعددی را داریم که اجرای خط انتقال آب از فیه به جمشید آباد مهمترین آنهاست که با انجام آن و انتقال آب بیشتر از طرح غدیر و انتقال آن به ایستگاه جمشید آباد مشکلات آب شرب منطقه قدیم آبادان، اروند کنار و چوئبده حل می شود.  

علیمرادی تصریح کرد: طرح مذکور با حدود ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی در زمان حاضر با انتخاب و ادامه کار توسط پیمانکاری دیگر شروع دوباره و در حال کار است.  

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خوزستان از تعهد احداث یک آب شیرین کن  ۱۲ هزار و ۵۰۰ مترمکعبی آب شیرین کن برای شهرستان آبادان خبر داد و گفت: عملیات اجرایی این طرح ظرف هفته های آینده با انجام  مناقصه مربوطه و تعیین پیمانکار آغاز می شود، این اقدام نیز فرصتی مناسب برای افزایش ظرفیت آب شرب آبادان با کیفیت و ای. سی مناسب است. 

امروز وضعیت آب در آبادان بحرانی است

یکی از نمایندگان مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی، وضعیت امروز آبادان در خصوص آب را بحرانی خواند.

غلامرضا شرفی ظهر امروز سه شنبه در جلسه بررسی مشکلات آب و برق شهرستان آبادان گفت: آبادان شهری است که مردم و مسئولان آن از ادوار گذشته تاکنون برای رفع مشکلات آن تلاش کرده اند و این اراده همچنان وجود دارد که پای کار باشند و امور را از پیش ببرند.

وی افزود: پس از گذشت ۲۷ سال از پایان جنگ تحمیلی، ما در اصلی ترین مطالبات مردم و زیرساخت‌های شهری به وضعیتی رسیده ایم که فرماندار از رسانه ها می خواهد که همه مطالب را ننویسند، و این بدان معناست که باید میکروفون ها را خاموش و قلم ها را غلاف کرد تا نگوییم که چه چیزی دامنگیر مردم شده است.

نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: با وجود تمامی مشکلات اما همچنان امیدواریم که خروجی جلسات متعدد، به انجام، رفع مشکلات و در نهایت نفع مردم ختم شود.

آبادان زخم خورده است

وی تصریح کرد: در حوزه آب، آبادان زخم خورده است در سالهای نه چندان دور ما یکبار شاهد بروز خشم ناشی از ناخرسندی مردم از بابت آب بی کیفیت بودیم و امیدواریم که این موضوع دوباره تکرار نشود.

این نماینده خطاب به مسئولان استانی و شهرستانی حاضر در جلسه گفت: امروز وضعیت آبادان در خصوص آب بحرانی است، گوش و چشمتان را باز کنید و مسائل را به خوبی رصد و مشکلات را رفع کنید.

شرفی افزود: روزی خون این مردم در این شهر جاری شد اما در این رابطه مسئولی پس گردنی نخورد و کسی جواب نداد، الان نیز وضعیت از آن زمان بهتر نیست، اما هنوز مردم به کار مسئولان امیدوارند، به ما فرصت داده اند که مسئول باشیم و از عهده کار برآئیم، پس همت کنیم تا رنج را از مردم دور کنیم.

وی با بیان اینکه این جلسه متعاقب جلسات متعدد سه نماینده آبادان در تهران بوده است، افزود: به وجدان خود و نیروهای تحت امر خود قول دهیم که از تمام توانمان برای رفع مشکلات استفاده کنیم و به طور قطع اگر این همراهی و همکاری باشد، نتیجه بهتر و مناسب تر خواهد بود.

مشکلات آبادان پس از گذشت ۲۷ سال از جنگ همچنان رفع نشده است

نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی گفت: با وجود گذشته ۲۷ سال از پایان جنگ تحمیلی تاکنون ما در هیچ بخشی نتوانسته ایم مشکلات را به طور ۱۰۰ درصد حل کنیم.

عامر کعبی ظهر امروز سه شنبه در جلسه بررسی مشکلات آب و برق شهرستان آبادان اظهار کرد: مشکلات فعلی شهرستان آبادان برای بسیاری از شهرهای کشور، بدیهی و حل شده و اگر جلسه ای برگزار می شود برای پیش بینی افق بهتر و مطلوب تر در آن حوزه است.

وی اضافه کرد: در جلسات و نشستهایی که با مردم شهرستان داریم همگی از وضعیت موجود گلایه دارند و این ابراز ناخرسندی در سطح روستاهای شهرستان بیشتر است.

نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: آبادانی که روزی از سرآمدترین شهرهای کشور به شمار می رفت اکنون در رفع نیازهای اولیه مردمانش همچون آب، برق، کشاورزی، اشتغال و غیره با مشکل جدی روبرو است.

وی با اشاره به سخنان مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان مبنی بر هزینه کرد دو هزار میلیارد تومان اعتبار در بخش آب از سال ۶۹ تاکنون یادآور شد: با وجود این هزینه کردها هنوز مشکلات زیادی در این حوزه وجود دارد که فعال نبوده بخش اعظمی از کشاورزی شهرستان و ای سی حدود ۱۰ هزار میکروموسی آب کشاورزی در بخش روستایی خود گواه این مدعاست.

کعبی گفت: باید خدا رو شاکر بود که در این میان، منطقه آزاد اروند به میان آمد تا بخشی از مشکلات شهر توسط این سازمان حل و فصل شود و گرنه معلوم نبود که وضعیت فعلی شهر چگونه بود.

وی با اشاره به ابراز گلایه به حق مردم آبادان افزود: مردم آبادان وضعیت کنونی شهر را غیر قابل تحمل می دانند و این گلایه ای به جاست، به رغم توجه، علاقمندی و تخصیص اعتبارات از سوی دولتها، وزار، مدیران کل و مسئولان محلی برای حل مشکلات، اما هنوز کارهای انجام نشده فراوانی در آبادان به روی زمین مانده است که باید هر چه سریعتر برای آنها چاره اندیشی شود.

انتقاد شدید از انجام پروژه های بدون مطالعه

این نماینده مجلس، از آب، کشاورزی، سدها، خرید تضمینی خرما،  پرداخت بیمه نخیلات و غیره به عنوان برخی اولویتهای قابل توجه و انجام نام برد و اظهار کرد: اینکه تنها دور یکدیگر جمع شویم، گزارش کار دهیم اما به دلیل پراکندگی مباحث، خروجی خوبی از جلسات حاصل نشود، فایده ندارد، جلسات باید عملیاتی و کاربردی باشد تا با دنبال کردن مسائل، شاهد بهتر شدن امور مردم نیز باشیم.

کعبی با انتقاد شدید از انجام پروژه های بدون مطالعه در سطح شهرستان که به رغم اجرا بلا استفاده و یا با مشکلات عدیده ای مواجهند، تصریح کرد: چگونه کانالی به طول ۴۰ کیلومتر از آبادان به سمت اروندکنار احداث می شود و در نهایت مشکل ساز می شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با ابراز گلایه از اجرای طرح نیشکر که انجام آن شوری و تخریب نخیلات را در پائین دست را در پی داشته است، گفت: حق نداریم پروژه های را تعریف کنیم که با انجامش هم اعتبار هزینه شده به هدر می رود و هم خروجی اش چیزی جز ضرر برای مردم نیست.

کعبی افزود: وجود مشکلات ریز و درشت در حوزه های مختلف شهرستان آبادان نشان از آن دارد که کارکرد مدیران ادارات مناسب نبوده است و بایستی در این رابطه بازنگری شود.

نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه آبادان باید در زمان حاضر دارای یک میلیون نفر جمعیت باشد، گفت: وجود مشکلات فراوان در حوزه های مختلف، سبب بی انگیزه گی آبادانیهای مهاجر برای بازگشت به شهرستان به رغم گذشت ۲۷ سال از پایان جنگ تحمیلی شده است.

وی در پایان، وجود ۲۴ هزار نفر تحت پوشش سازمانهای حمایتی بهزیستی و کمیته امداد را تاسف بار خواند و تصریح کرد: برای آبادانی شهر نیاز به نگاهی نو و مناسب در تمامی ابعاد داریم.


مجوز راه اندازی اداره آب و فاضلاب اروندکنار دریافت شد

نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی از دریافت مجوز راه اندازی اداره آبفا اروند کنار از سوی مدیرعامل سازمان آب و فاضلاب کشور خبر داد.

جلیل مختار ظهر امروز در جلسه بررسی مشکلات آب و برق شهرستان آبادان با اعلام این خبر ابراز امیدواری کرد تا بخش عظیمی از مشکلات مردم منطقه با راه اندازی این اداره که می تواند به طور مستقل از شهرستان عمل کند، برطرف شود.

وی همچنین از تصمیم نمایندگان شهرهای آبادان و خرمشهر برای برگزاری جلسه ای مشترک با حضور فرمانداران دو شهر در جهت دستیابی به یک خروجی مطلوب برای انعقاد تفاهمنامه های مختلف با سازمان منطقه آزاد اروند به جهت دریافت حمایتهای مالی خبر داد و گفت: امید می رود تا مسئولان سازمان منطقه آزاد اروند همان نگاه حمایتی که به آبفار خرمشهر دارند نسبت به روستاهای آبادان نیز داشته باشند.

مختار در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به انتقاد جدی از وضعیت نابسامان آب شرب در مناطق روستایی خطاب به مسئولان آبفا خوزستان افزود: روستائیان منطقه از بابت وضعیت بد آب شرب مناطقشان به نقطه صفر رسیده اند و تاب و تحملی برایشان باقی نمانده است.

نماینده آبادان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به نشست شب گذشته اش با همراهی یکی دیگر از نمایندگان با اهالی روستا، از ارائه طوماری توسط اهالی روستا خبر داد که در آن به صورت شدید اللحنی در خصوص وضعیت آب شرب مناطقشان ابراز ناخرسندی کرده اند.

مختار در بخش دیگری از سخنان خود با ابراز گلایه از وضعیت بد و نابسامان کشاورزی در شهرستان آبادان تصریح کرد: در زمان حاضر خرمای با کیفیت کشاورزان منطقه به دلیل نبود کارگاه های فرآوری و بسته بندی خرما با کمترین قیمت خریداری می شود که باید برای آن چاره اندیشی شود.

وی از وجود امکان ایجاد ۲۰ کارگاه و کارخانه فرآوری خرما و بسته بندی در منطقه خبر داد و یادآور شد: با انجام این کار علاوه بر افزایش قیمت خرما می توانیم زمینه ایجاد انگیز و کار بیشتر در میان کشاورزان را سبب شویم.

مختار با ابراز تاسف از اینکه جهاد کشاورزی در بحث ترویج کشاورزی در بخش روستایی به خوبی عمل نکرده است، گفت: باید تمامی کارها به صورت زیر ساختی و به طور مناسب و درستی انجام شود، بسیاری از پروژه ها در منطقه انجام می شود اما چون خروجی مناسبی ندارد، بلا استفاده و تکلیف باقی می ماند.

وی از سازمان آب و برق خوزستان نیز در جهت کمک به بهسازی دستگاه لایه بردار پس از هفت سال، کمک به لایروبی کانال ژیان و سایر تجهیزات موجود در بالادست و پائین دست سدهای موجود در منطقه یاری خواست.
مرجع / مـهـر
:
:
:
آخرین اخبار