تاریخ انتشار: ۰۸ تير ۱۳۹۵ - ۲۳:۲۶
کد خبر: ۱۲۵۸۶۰
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
بخش زیادی از نخلستان های آبادان فرسوده است
رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان از تهیه طرح جامع احیای نخلستان های شبه جزیره آبادان خبر داد و گفت:در این طرح تمامی شرایط از جمله الزامات بیولوژیک، زیربنایی، آموزش، تحقیقات و شیوه تامین منابع مالی پیش بینی شده است
رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان از تهیه طرح جامع احیای نخلستان های شبه جزیره آبادان خبر داد و گفت:در این طرح تمامی شرایط از جمله الزامات بیولوژیک، زیربنایی، آموزش، تحقیقات و شیوه تامین منابع مالی پیش بینی شده است.

کیخسرو چنگلوایی سه شنبه در نشست ویژه کارگروه آب و برق استان خوزستان به منظور پیگیری مشکلات آب و برق و کشاورزی شهرستان آبادان گفت:بر اساس طرح جامع احیای نخلستان های آبادان، تامین زیرساخت ها در سطح 22 هزار و 800 هکتار زمین شامل تامین شبکه زهکشی و آبیاری با اعتبار سه هزار و 400 میلیارد ریال از سوی موسسه جهاد نصر آغاز شده است.

چنگلوایی با بیان وجود چهار میلیون و 500 هزار تا 5 میلیون اصله نخل خرمای مثمر پیش از آغاز جنگ تحمیلی در شهرستان آبادان، اضافه کرد:بخش زیادی از نخلستان ها در جنگ از بین رفت و 400 هزار اصله نخل در آبادان و خرمشهر نیز به علت شوری آب از دست درفت.

وی میزان برداشت خرما از 13 هزار هکتار نخلستان شهرستان آبادان را 72 هزار تن اعلام کرد و اظهار داشت:هم اکنون نیز بخش زیادی از نخلستان ها فرسوده بوده یا به دلیل شوری آب بازدهی مناسب نداشته و بیشتر محصول آن نیز درجه 3 است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان، اصلاح، بازسازی و جایگزینی نخلستان های پیر و غیر اقتصادی، توسعه سطح کشت با جایگزینی نخل های جدید با استاندارد و بهره وری بالا و توسعه میانه کاری در میان نخلستان های قدیمی و نخلستان های جدید را از برنامه های این سازمان در آبادان اعلام کرد.

وی گفت:حضور نیافتن برخی مالکان در آبادان باعث شده تا طرح های اصلاح زمین و نخلستان ها آن گونه که پیش بینی می شد، محقق نشود.

چنگلوایی وجود حیوانات وحشی نظیر گراز در مزارع را از مشکلات بخش کشاورزی آبادان اعلام کرد و اظهار داشت:گرازها باعث از بین رفتن پاجوش های خرما می شود.

طی روزهای گذشته تعدادی از روستاهای شهرستان آبادان با وجود گرمای شدید هوا و ماه مبارک رمضان با مشکل کمبود آب روبه رو است.

این نشست با حضور مدیرعامل شرکت برق خوزستان، آب و فاضلاب روستایی خوزستان، رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند، فرماندار آبادان و جمعی از مدیران دستگاه های اجرایی برگزار شد.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار