تاریخ انتشار: ۰۹ تير ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۷
کد خبر: ۱۲۵۹۲۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
پژوهش‌های فرهنگی ـ باستان شناسی قلعه خواجه اندیکا انجام شد
سرپرست اداره میراث فرهنگی اندیکا از انجام پژوهش های فرهنگی - باستان شناسی قلعه خواجه در این شهرستان خبر داد
سرپرست اداره میراث فرهنگی اندیکا از انجام پژوهش های فرهنگی - باستان شناسی قلعه خواجه در این شهرستان خبر داد.

ایوب سلطانی روز چهارشنبه بیان کرد: مجموعه باستانی قلعه خواجه در شهر قلعه خواجه قرار دارد؛ توسعه شهر قلعه خواجه در سالیان اخیر و احتمال محصور شدن یا دفن این آثار در زیر بافت شهری، مسئولان اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان را بر آن داشت تا علاوه بر انجام مطالعات باستان‌شناختی در خصوص این مجموعه ارزنده، عرصه و حریم قانونی آن را بر مبنای ضوابط سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری معین کنند.

وی ادامه داد: از این رو هیاتی متشکل از چند باستان شناس به سرپرستی زهرا جوادی‌نیا این مطالعات را انجام داد و پارسال پرونده این مجموعه به منظور ثبت در فهرست آثار ملی تکمیل شد و هم اکنون در حال تهیه طرح تعیین عرصه وحریم از سوی مشاور هستیم.

سرپرست اداره میراث فرهنگی شهرستان اندیکا گفت:با تعاملات صورت گرفته با واحد گنجینه آب سازمان آب و برق خوزستان در راستای طرح بازسازی سازه های آبی، به دنبال مرمت سد قلعه خواجه هستیم. علاوه بر این به اتفاق مشاوران سازمان آب و برق طرح جامعی از سازه‌های آبی اندیکا تهیه شده که در گام نخست سدهای مهم قلعه خواجه و آبزالو در اولویت مرمت قرار دارند.

سرپرست این گروه مطالعاتی در این زمینه اظهارکرد:در ابتدا تصور می‌شد که مجموعه باستانی قلعه خواجه، تنها بقایای قلعه و سد است. اما پژوهش‌های اخیر منجر به شناسایی بقایای دو قلعه دیگر، یک گورستان، مظهر یک قنات و یک محوطه باستانی در جوار این قلعه و سد شد.

زهرا جوادی نیا گفت: همچنین در این پژوهش‌ها مشخص شد که قلعه، بنای چهار برجی با صفه‌ای بزرگ در بخش جنوب غربی و مشرف بر دریاچه پشت سد بوده است. سد یا بند قلعه خواجه نیز به منظور ذخیره آب و استفاده بهینه از آن در زمینه مختلف از جمله کشاورزی، در نزدیکی قلعه احداث شد.

وی افزود: مطالعات رسوب‌شناسی و ژئومورفولوژی به عمل آمده بر روی رسوبات پشت سد و شواهد موجود بر روی دیواره آن نشان داد که سد دارای دو مرحله ساخت و ساز است.

سرپرست این گروه مطالعاتی خاطرنشان کرد: اندیکا با وجود اینکه سرزمینی گرم و خشک است، اما همواره نمادی از دانش بکارگیری و مهندسی آب برای استفاده بهینه از منابع آبی همچون چشمه‌ها و رود‌خانه‌ها بوده است. سرتاسر این سرزمین را سازه های آبی متنوع و گوناگونی همچون سدها (بندها) مخزنی، آب انبارها، حمام‌ها و گرمابه‌ها، قنات‌ها، تونل‌ها، کانال‌های انتقال آب و صدها آسیاب آبی دربرگرفته است که قدمت آنها گاه به چندین هزار سال نیز می‌رسد.

شهرستان اندیکا در شمال خوزستان با بیش از 80 هزار نفر جمعیت است که مرکز آن قلعه خواجه است.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار