تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۷
کد خبر: ۱۲۵۹۸۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
تغییر فرمانداران ادامه دارد
بعد از انتخابات مجلس دهم بود كه زمزمه‌هاي تغيير در ميان استانداران برخي از استان‌ها شدت گرفت. ابتدا روند تغيير استانداران از استان خوزستان كليد خورد و اكنون پس از تغييراستانداران استان‌هاي خراسان شمالي و جنوبي به نظر می‌رسد این روند متوقف شده باشد.
  بعد از انتخابات مجلس دهم بود كه زمزمه‌هاي تغيير در ميان استانداران برخي از استان‌ها شدت گرفت. ابتدا روند تغيير استانداران از استان خوزستان كليد خورد و اكنون پس از تغييراستانداران استان‌هاي خراسان شمالي و جنوبي به نظر می‌رسد این روند متوقف شده باشد.

بنا بر اظهارات سخنگوي وزير كشور تغييرات در استانداري استان‌هاي خراسان شمالي و جنوبي امري مرسوم و بدون در نظر گرفتن رويكرد‌هاي سياسي صورت گرفته است اما بر اساس آنچه كه باز هم حسينعلي اميري مي‌گويد جابه‌جايي فرماندارن همچنان ادامه خواهد داشت. از اين رو اكنون شبهه‌اي در ميان حاميان دولت به وجود آمده است كه اين تغييرات تا چه اندازه ضروري بوده و آيا مي‌تواند به دولت روحاني در اين ماه‌هاي باقيمانده كمك كرده و با توجه به اينكه دولت با رويكرد مديريتي دست به عزل و نصب مديران عالي خود در دو استان مذكور زده است، اين تغييرات تا چه اندازه‌مي‌تواند باري از روي دوش روحاني بردارد!

تغييرات رويكرد مديريتي دارد

سخنگوي وزارت كشور گفت: روند تغيير استانداران تمام شد اما جابه‌جايي فرمانداران ادامه خواهد داشت.
حسينعلي اميري درباره تغيير استاندار خراسان شمالي و جنوبي، اظهار كرد: اين تغييرات يك امر معمول و متعارف بوده و عجيب و غريب نيست. وي در ادامه افزود: گاهي تغيير لازم است تا نيروي تازه نفس‌تري به عرصه وارد شود. اين تغييرات با رويكرد مديريتي بوده و دلايل صرفا‌ سياسي ندارد.
قائم‌ مقام وزير كشورهمچنين تصريح كرد: خدمتگزار استاندار سابق خراسان جنوبي به عنوان قائم مقام سازمان مديريت بحران خدمت خواهد كرد. زيرا تجربه خوبي در اين زمينه دارد.
 علي‌اكبر پرويزي استاندار سابق خراسان شمالي هم به خاطر اينكه اهل خراسان بوده و فرهنگ خراسان جنوبي را مي‌شناسد و عملكرد خوبي هم در استانداري خراسان شمالي داشته، به خراسان جنوبي رفت و آقاي صالحي هم كه سابقه چند دوره سرپرستي استانداري و معاونت سياسي را داشته و تجربه خوبي دارد به خراسان شمالي رفت. با اين تغييرات، ‌روند تغييرات استانداران به پايان رسيد.
اميري در پايان با اشاره به اينكه ارزيابي همه فرمانداران سراسر كشور هم به پايان رسيده است، گفت: اين ارزيابي‌ها بر اساس نگاه مديريتي است و تغييرات فرمانداران هم چند وقتي است كه آغاز شده و جابه‌جايي‌ها در حال انجام است. شايان ذكر است كه پس از انتخابات ارديبهشت ماه تغيير برخي از استاندران در استان‌هاي مازندران، آذربايجان غربي، لرستان و اصفهان در ميان محافل سياسي مطرح بوده است اما به نظر می‌رسد دولت در تغيير استانداران اين استان‌ها با توجه به اينكه تاكنون سكوت پيشه كرده است، برنامه‌اي هم ندارد.

مساله اصلاح‌طلب و اصولگرا نيست

طي روزهاي اخير در پي داغ شدن خبر تغيير استانداران خراسان شمالي و جنوبي كه برخي آن را كذب و شايعه دانستند، محمد حسين مقيمي معاون سياسي وزير كشور در اين رابطه گفت: در بحث تغيير استانداران اصلاح‌طلبي يا اصولگرايي مطرح نيست، بلكه قدرت مديريت، استفاده از ظرفيت‌هاي استان، مردمداري، هماهنگي‌هاي فرهنگي و اجتماعي، توسعه شهري و روستايي، مديريت بحران، اجراي سياست‌هاي عمومي نظام و دولت ملاك است.
با اين همه اگرچه بنا بر گفته معاون سياسي وزير كشور و سخنگوي اين وزراتخانه تغيير استانداران به عنوان نماينده‌هاي عالي دولت در سطح استان‌ها فراتر از برچسب‌هاي سياسي و جناحي صورت گرفت و بيشترعملكرد استانداران از سوي دولت مورد نظر بوده است اما بايد ديد كه استانداران جديد مي‌توانند متناسب با انتظار دولت و مطالبات و نيازهاي استاني خود رفتار كنند تا دولت زمان بيشتري براي پرداختن به مسائل كلان و چالش زاي كشور نيز داشته باشد.
اگرچه برخي از تحليلگران امر معتقدند با تغيير و تحولات صورت گرفته و در دستور كار دولت با توجه به مدت زماني اندك معجزه‌اي رخ نمي‌دهد و دولت به جاي تغيير بايد به دنبال راهكار ديگري براي جبران برخي از كم كاري‌ها و مشكلات موجود باشد، اگرچه سخنگوي وزير كشور حسنعلي اميري آب پاكي را روي دست همه كساني كه در انتظار تغييرات گسترده‌تر بودند ريخت و اعلام كرد روند تغيير استانداران پايان يافت اما همچنان ضرورت تغيير در برخي از استان‌ها ديده مي‌شود و هنوز آب از آب تكان نخورده است./تدبیر 24
:
:
:
آخرین اخبار