تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۱
کد خبر: ۱۲۶۰۴۱
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
آتش محرومیت بر پیکر جنگل‌های اندیمشک
سرپرست فرمانداری اندیمشک گفت: دوسوم آتش‌سوزی جنگل‌های خوزستان در اندیمشک رخ می‌دهد به همین خاطر باید کارگروه تخصصی مهار آتش سوزی در جنگل‌های این شهرستان تشکیل شود.
 آتش سوزی جنگل لرستان2
 استان خوزستان با مساحتی حدود 4/6 میلیون هکتار یکی از منحصر به فردترین مناطق کشور در دسترسی به کوهستان و جنگل بوده و بیش از 400 هزار هکتار جنگل را در دل خود جای داده است.

شهرستان اندیمشک در شمال استان خوزستان با بیش از 80 هزار هکتار سهمی قابل توجه در دسترسی استان خوزستان به این ثروت منحصر به فرد طبیعی داشته است ولی در سال‌های اخیر و به علت کمبود اعتبار و نیرو و تجهیزات روند تأمین نیازهای جنگل‌های این شهرستان با مشکل گسترده مواجه و میزان قابل توجهی از آن‌ها در آتش محرومیت سوخته و این شهرستان نیازمند تأمین تجهیزات مورد نیاز برای مهار حریق در پوشش‌های گیاهی خود است چرا که بخشی از جنگل‌های الوار اندیمشک دارای گونه‌های نادر گیاهی بوده که بر اثر این حوادث گونه‌های مختلف جنگلی خود از جمله درختان بلوط، کیکم، بن و انجیر را از دست داده است و در صورت عدم توجه به نیازهای شهرستان در این حوزه صدمات جبران‌ناپذیری به اقلیم و طبیعت استان و کشور وارد خواهد آمد.

اعتبار 135 میلیون ریالی برای 80 هزار هکتار جنگل در اندیمشک

جهانشیر سراج‌الدین در نشست ستاد بحران در محل فرمانداری اندیمشک اظهار داشت: اندیمشک 150 هزار هکتار مرتع و 80 هزار هکتار جنگل دارد که برای پاسداری از این اراضی نیاز به تجهیزات و تأمین خدمات به میزان ضرورت هستیم.

وی گفت: دو سوم آتش‌سوزی‌های 2 سال اخیر در استان خوزستان در شهرستان اندیمشک رخ داده است که این امر نیاز به تجهیزات و امکانات در این شهرستان را بیشتر از گذشته مطرح و بیان می‌کند.

رئیس اداره منابع طبیعی اندیمشک عنوان کرد: امسال تنها 135 میلیون ریال اعتبار برای ارائه خدمات این اداره در شهرستان تعیین شده که این میزان اعتبار تنها کفاف تعمیر و هزینه سوخت ماشین‌آلات این اداره را می‌دهد.

وی افزود: دو پاسگاه حفاظتی در منطقه الوار و جنگل‌های شهرستان وجود دارد که به علت نبود نیرو بلااستفاده مانده‌اند در حالی که در صورت تأمین نیروی مورد نیاز و استقرار در این پاسگاه‌ها می‌توان از بروز آتش‌سوزی در جنگل‌های این منطقه جلوگیری کرد و میزان خسارت‌های وارد شده را تا میزان قابل توجهی کاهش داد.

سراج‌الدین بیان کرد: استفاده از نیروهای مردمی نیز برای حفاظت از جنگل‌ها به علت نبود بیمه با مشکل روبه رو است و در صورت حل این مشکل می‌توان از ظرفیت نیروهای بومی و اهالی منطقه برای حفظ و نگهداری از جنگل‌ها و مراتع استفاده کرد و میزان خسارت به جنگل‌ها در شهرستان کاهش داد.

وی گفت: جنگل و طبیعت یک ثروت عمومی و اجتماعی بوده و به یک فرد و شهر تعلق ندارد به همین جهت همه برای حفاظت و نگهداری از آن باید احساس مسئولیت کنند و تمام توان خود را برای تأمین نیازهای آن بسیج کنند.

تشکیل کارگروه تخصصی مهار آتش‌سوزی در جنگل‌های اندیمشک

پیمان جهانگیری نیز در نشست ستاد بحران در محل فرمانداری اندیمشک اظهار داشت: شهرستان اندیمشک با دسترسی منحصر به فرد و ممتاز در بخش جاده و هم چنین پوشش‌های گیاهی و طبیعی منحصر به فرد یک شهر غنی از ثروت و فرصت است.

وی افزود: متاسفانه به دلیل عدم تأمین نیازهای شهرستان در بخش تجهیزات، صدمات جدی به پوشش‌های گیاهی این شهرستان در منطقه الوار گرمسیری تا کنون به عمل آمده که برای حفاظت از آن، نیازمند همدلی و مشارکت تمام دستگاه‌های مربوط در این حوزه هستیم.

سرپرست فرمانداری اندیمشک عنوان کرد: تشکیل کارگروه تخصصی مهار آتش‌سوزی در جنگل‌های این شهرستان ضروری است تا بتوان با استفاده از این کارگروه میزان و شدت خسارت‌های وارد شده را به نحوی مناسب در شهرستان کنترل و مهار کرد.

وی گفت: مسئولان باید با حساسیت مسائل و مشکلات حوزه کاری خود را در این زمینه با توجه به اهمیت موضوع پیگیری کرده و کمبودهای خود را بررسی و به فرمانداری شهرستان اعلام کنند.

حفاظت از جنگل یک امر مهم شرعی است

حجت‌الاسلام نعمت‌الله خدامی اظهار کرد: در شرع مقدس اسلام و سیره عملی و اعتقادی اهل بیت (ع) بر ضرورت حفظ و نگهداری جنگل و محیط زیست توجه و تاکید فراوان شده است.

وی افزود: محیط زیست یک میراث ماندگار بشری بوده که در افزایش نشاط اجتماعی و روحیه شادابی فردی و عمومی مؤثر است و به همین جهت رهبر معظم انقلاب بارها و بارها بر لزوم حفظ و نگهداری از آن توجه و تاکید کرده‌اند.

امام جمعه اندیمشک عنوان کرد: مسئولین شهرستان و استان، نسبت به توسعه خدمات مربوط به محیط طبیعی و محیط زیست اهتمام و توجه ویژه داشته باشند تا شاهد رشد و گسترش طبیعت و خدمات زیست محیطی در جامعه باشیم.

وی گفت: یکی از مهم‌ترین محورها در بخش محیط زیست، آموزش و فرهنگ سازی در این زمینه بوده که در صورت توجه به آن و ارائه یک تصویر مناسب به جوانان و نوجوانان، می‌توان آینده کشور و جامعه را در این حوزه تأمین کرد.

خدامی اظهار داشت: مسئولین به رشد و گسترش و حفاظت پوشش‌های گیاهی و طبیعی شهرستان توجه و تاکید داشته باشند و نیازهای اندیمشک را در این حوزه با پیگیری و جدیت رفع کنند.

یک هزار هکتار از اراضی جنگلی اندیمشک در آتش محرومیت سوخت

جهانشیر سراج الدین در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در اندیمشک اظهار داشت: یکی از بزرگ‌ترین مشکلات اندیمشک در بخش محیط زیست و جنگل داری، نبود تجهیزات و نیازهای شهرستان در حوزه کنترل و اتفا حریق است.

وی افزود: دو سوم آتش سوزی‌های 2 سال اخیر در استان خوزستان در شهرستان اندیمشک رخ داده است که این امر نیاز به تجهیزات و امکانات در این شهرستان را بیشتر می‌کند.

رئیس اداره منابع طبیعی اندیمشک گفت: معمولاً آتش سوزی در جنگل به علت عوامل طبیعی و انسانی و در مناطق سخت گذر اتفاق می‌افتد که همین مقوله، نحوه حضور و مهار حریق در مناطق حادثه دیده در با مشکل مواجه می‌کند.

وی افزود: آتش سوزی و مهار و کنترل آن، نیازمند تجهیزات مورد نظر برای دسترسی و حضور در مناطق و هم چنین تجهیزات مورد نظر برای کنترل و مهار حریق است.

سراج الدین بیان کرد: متاسفانه به دلیل عدم تأمین تجهیزات و محرومیت، امکان حضور به موقع در مناطق آسیب دیده فراهم نیست و در زمان حضور نیز، بدون تجهیزات و با روش‌های سنتی نسبت به مهار حریق در جنگل‌های شهرستان اقدام می‌شود که این مقوله زمان مهار و میزان خسارت‌های وارد شده را در این مقوله، گسترش می‌دهد.

وی گفت: تا کنون به علت آتش سوزی‌های صورت گرفته به بیش از یک هزار هکتار از جنگل‌های اندیمشک، خسارت جدی وارد و صدمات گسترده بر بخش جانوری و گیاهی این مناطق ایجاد شده است.

علی قلاوند نیز  گفت: تیم‌های امداد و نجات جمعیت هلال احمر شهرستان اندیمشک نیز در طول سال‌های اخیر و متناسب به نیاز شهرستان و در قالب تیم‌های مختلف امدادی برای کنترل و مهار حریق مناطق مختلف جنگلی اندیمشک وارد عمل شده‌اند.

رئیس جمعیت هلال احمر اندیمشک اظهار کرد: دور بودن از فضای شهری و عدم دسترسی به مناطق آسیب دیده با توجه به قالب کوهستانی جنگل‌های اندیمشک و سخت گذر بودن این جنگل‌ها از عوامل کاهش توان امدادی و انتقال تجهیزات مورد نیاز این حوزه بوده که برای رفع آن باید چاره اندیشی کرد.

محمدرضا پاپی شهردار اندیمشک نیز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در اندیمشک بیان کرد: شهرداری اندیمشک در صورت تأمین و رفع نیازهای خود در بخش تجهیزات و اعتبارت مالی از آمادگی کامل برای حضور و مشارکت در بخش مهار حریق جنگل‌های شهرستان برخورد دار است.

مرجع / تسنیم
:
:
:
آخرین اخبار