تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۴
کد خبر: ۱۲۶۰۴۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
تعطیلی کارخانه بازیافت زباله شهر اهواز زمینه ساز آتش سوزي در محل انباشت زباله اهواز
در پی تعطیلی کارخانه بازیافت زباله شهر اهواز، حجم ورودی به سایت دفن زباله در این شهر تقریبا دو برابر شده است و  به علت عدم تفکیک و دفن غیر اصولی،  فعل و انفعالات و گازهای تولید شده در زباله‌، آتش‌سوزی های وسیعی را در  مدفن پسماند اهواز که در  منطقه ‘صفیره’ جاده ماهشهر قرار دارد ایجاد کرده است. 

تعطیلی کارخانه بازیافت زباله شهر اهواز زمینه ساز آتش سوزي در محل انباشت زباله اهواز

این کارخانه تعطیل شده در شهریورماه سال 1391 آغاز به کار کرده بود  پیش از این  بیش از 100 نفر در کارخانه بازیافت زباله ی اهواز به سرعت و همزمان با حرکت نوار، زباله‌های‌تر و خشک را از هم جدا می‌کردند؛ در دو ردیف طولانی که زنان پیر و جوان مقابل یکدیگر ایستاده مشغول جداسازی زباله‌ها بودند . به گفته شهردار اسبق اهواز با تشکیل و راه اندازی این مرکزکه با ظرفیت 1250تن در دو شیفت کارمی کرد ، 50% از زباله های شهر اهواز  بازیافت می شدند و به عنوان یک سرمایه ملی به فرصتی جهت بازچرخانی سرمایه تبدیل خواهند شد  از سوی دیگر   حجم پسماند  های باقیمانده  در دستگاه پرس به  40 درصد کاهش می یافت و  سپس به سلول‌های دفن منتقل شد. همه این مسایل باعث شده است تا کنترل زباله ها شهری اهواز از دست سازمان پسماند خارج شده و با دفن غیر اصولی این حجم از زباله ها ، طی  چند روز اخیر دود ناشی از سوخت زباله روستاهای اطراف این سایت و برخی مناطق اهواز را فرا گرفته است و شهروندان اهوازی را به شدت آزار داده است . 
وسعت این دود بیشتر در مناطق شمالی شهر اهواز مانند زیتون كارمندی، كوروش، كوی ملت، فرهنگیان و حتی بخشی از منطقه كیانپارس و همچنین ویس و زرگان مشاهده می شود. در این روزها بوی ناشی از اين آتش سوزی به مناطقی مانند فلكه ساعت و امانيه هم رسيده است. در حال حاضر زباله ها روی هم انباشت و به روش قدیمی دپو می شود بنابراین به دلیل فعل و انفعالات شیمیایی موجود، تجمع گاز باعث احتراق خود به خودی شده و آتش سوزی ایجاد می كند.


تعطیلی کارخانه بازیافت زباله شهر اهواز زمینه ساز آتش سوزي در محل انباشت زباله اهواز

  رییس اداره حفاظت محیط ‌زیست اهواز  در همین باره گفت: با توجه به این‌که سایت پسماند زباله‌های مختلفی را شامل می‌شود به همین دلیل آتش‌سوزی آن و دود غلیظ ناشی از آن، آلودگی هوا و بوی نامطبوعی را به دنبال دارد که سلامت افراد را تهدید می کند و مخل آسایش است. به شهرداری اخطار داده شده که باید سریعا به صورت موقت و اضطراری این وضعیت را کنترل و پس از آن سلول‌های جدید و با رعایت تمام مسایل فنی ایجاد کند. در پی این آتش سوزی کارشناسان محیط زیست از محل آتش‌سوزی بازدید کردند و اخطارهایی در این زمینه به سازمان پسماند و شهرداری اهواز داده شد.   
 علی بنی‌عگبه با بیان این که اگر شهرداری به اخطار محیط‌ زیست عمل نکند، از اقدامات دیگر استفاده خواهیم کرد، گفت: اکنون موضوع دود ناشی از آتش‌سوزی زباله‌ها از طریق استانداری نیز پیگیری می‌شود و اگر شهرداری اهواز اقدامی انجام ندهد و تشخیص داده شود قطعا اقدام قضایی علیه شهرداری انجام خواهد شد.
در پی فعالیت کارخانه تعطیل شده و بازیافت 45 درصد زباله‌ها  ،  حدود نیمی از حجم زباله های شهر اهواز کاسته می شد و در این میان بسیاری از موادی که قابلیت اشتعال و تولید گازهای آتش زا را داشتند از چرخه دفن خارج می شدند و به چرخه تولید کشور می پیوستند. جداسازی حدود 15 درصد انواع کاغذ، لاستیک، پلاستیک و ظروف فلزی و نیز 30 درصد نیز برای کمپوست  امکان را به شهرداری می داد تا مابقی زباله‌های غیر قابل استفاده از طریق شیرآبه به حوضچه منتقل  و به روش های تقریبا مطلوب مدیریت کند. 

تعطیلی کارخانه بازیافت زباله شهر اهواز زمینه ساز آتش سوزي در محل انباشت زباله اهواز

یاد آور می شویم احداث و راه اندازی کارخانه بازیافت زباله برای اهواز و استان خوزستان بدون هزینه نبوده است و پول زیادی از جیب مردم خوزستان و بخش خصوصی در راه آن صرف شده است.  شهردار سابق اهواز در مراسم افتتاح این پروژه گفت: تا کنون 10 میلیارد تومان برای راه‌اندازی این سایت هزینه شده که 25 درصد آن از کمک‌های استانداری، ‌25 درصد سرمایه گذاری بخش خصوصی و نیمی از آن نیز توسط شهرداری تأمین شده است و  سایت جدید تا 20 سال آینده قابلیت استفاده دارد.
احمدرضا لاهیجان زاده نیز درباره آتش سوزی های وسیع زباله ها در اهواز گفت: سایت صفیره قرار بود برای 50 سال ساخته شود اما با عملکرد نامناسب شهرداری، تا پنج سال نیز عمر نمی کند. شهرداری اهواز عوارض پسماند را به صورت جداگانه از شهروندان اخذ می کند و در حدود 400 میلیارد ریال عوارض آلایندگی دریافت می کند که باید در امور محیط زیست هزینه شود.
مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان ادامه داد: 8 روز است که مدفن زباله اهواز به علت دفن غیر اصولی دچار حریق شده است.  وسعت این آتش سوزی به حدی بود که مردم را به شدت ناراضی کرد و شکایت های بسیاری از شهر اهواز و روستاهای اطراف به همراه داشت.
لاهیجان زاده اظهار داشت: دفن زباله به روش فوکوئوکا (نیمه هوازی) که در این سایت انجام می شود، شامل یک زنجیره است و دلیل آتش سوزی های سایت صفیره این است که شهرداری اهواز علیرغم هزینه میلیاردی، حلقه های این زنجیره را رعایت نکرده و زباله همچنان به روش سنتی دفن می شود.
این مقام مسئول با اشاره به ساخت سلول جدید در سایت صفیره، اذعان کرد: سلول قبلی دفن زباله به دلیل دفن غیراصولی آتش گرفته و در صورت اصلاح نکردن روش دفن، مشکل حل نمی شود و سلول جدید نیز دچار آتش سوزی می شود. پسماند شهرهای ویس و حمیدیه به صورت غیراستاندارد تخلیه و سوزانده می شود به طوری که جاده منتهی به این شهرها همیشه از مملو از دود است.

تعطیلی کارخانه بازیافت زباله شهر اهواز زمینه ساز آتش سوزي در محل انباشت زباله اهواز

آتش در زباله دان اهواز پروازهاي فرودگاه را مختل کرد

مديرکل مديريت بحران استانداري خوزستان با اشاره به انتشار دود شديد  گفت: ادامه آتش سوزي در محل انباشت زباله اهواز، پروازهاي فرودگاه اين شهر را با اختلال روبه رو کرد.
هاشم بالدي گفت دود شديدي صبح روز شنبه برخي مناطق شرقي اهواز را فراگرفته بود که پيگيري اين مساله نشان داد اين دود مربوط به ادامه آتش سوزي در مدفن زباله اهواز است. بر اساس گزارش مسئولان واشناسي، اين دود موجب کاهش ديد و اختلال در پروازهاي فرودگاه اهواز شده و چند پرواز را به تاخير انداخته است.

:
:
:
آخرین اخبار