تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۲
کد خبر: ۱۲۶۰۵۰
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مدیر حوزه علمیه بقیه الله تأکید کرد؛
لزوم بازنگری قوانین‌وسودهای بانکی براساس مباحث‌شرعی
حجت الاسلام علیرضا مالکی با اشاره به تدریس مباحث اصولی در سال گذشته گفت: در سال جاری، حضرت آیت الله موسوی جزایری در زمینه احکام شرعی به ویژه قوانین بانکی مباحثی را مطرح کرده اند.
حجت الاسلام علیرضا مالکی، مدیر حوزه علمیه بقیه الله اهواز،  بیان کرد: حوزه علمیه درس خارج حضرت بقیه الله، عهده دار تربیت مجتهدین واشخاصی است که بتوانند احکام اسلام را استنباط و استخراج کنند.

 مدیر حوزه علمیه بقیه الله اهواز، با اشاره به فعالیت گروه های پژوهشی در هفته های متعدد در این حوزه، گفت: هر گروه همراه با یک استاد در زمینه فقه و اصول فعالیت داشتند و به وسیله کار میدانی نظرات حضرت آیت الله موسوی جزایری، با نظرات آیات عظام شیخ انصاری، آخوند خراسانی، محقق نائینی، آیت الله خوئی و امام خمینی(ره)، در بحث دروس خارج مورد بررسی قرار گرفت.

وی با اشاره به تدریس مباحث اصولی در سال گذشته اظهار داشت: در سال جاری، حضرت آیت الله موسوی جزایری در زمینه احکام شرعی به ویژه قوانین بانکی مباحثی را مطرح کرده اند.

 حجت الاسلام مالکی، با اشاره به این که این برنامه در سال گذشته آغاز شده بود، اضافه کرد: مباحث مضاربه، جعاله، مزارعه، مساقات و مبانی فقهی شرکت، از موضوعات بحث شده هستند که حضرت آیت الله موسوی جزایری در برخی از این احکام ملاحظات خاصی داشتند.

 مدیر حوزه علمیه بقیه الله اهواز، با تأکید بر نظرات حضرت آیت الله موسوی جزایری مبنی بر این که برخی از قوانین بانکی با احکام شرعی تطابق ندارند، گفت: این گونه مسائل و قوانین، همچون جریمه بانکی نسبت به تأخیر در پرداخت اقساط و مرجع تشخیص تخلف در مشارکت بانکی توسط خود بانک، باید مورد بررسی قرار بگیرند.

 وی درادامه با بیان این که این مباحث با راهنمایی اساتید مجربی که خود از شاگردان حضرت آیت الله موسوی جزایری بوده، مورد بررسی قرار میگیرند، افزود: این موضوعات به شکل گروه های سه تا پنج نفره بار دیگر بعد از درس خارج مورد نقد و بررسی قرار می گیرند.
 
حجت الاسلام مالکی در پایان سخنان خود گفت: به مرور زمان افرادی که در این گروه ها شرکت کرده اند، با تلاش، ممارست و تحقیق، خود می توانند احکام را از منابع اسلامی استنباط و استخراج کنند./رسا
:
:
:
آخرین اخبار