تاریخ انتشار: ۱۲ تير ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۴
کد خبر: ۱۲۶۰۸۱
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مدیرکل محیط زیست خوزستان:
محیط زیست با دست خالی به جنگ غول های اقتصادی رفته است
سازمان حفاظت محیط زیست برای حفظ عرصه های طبیعی، با این بضاعت اندک باید به جنگ غول های اقتصادی همچون وزارت نفت، نیرو، صنایع و معادن برود
مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان با بیان اینکه اعتبارات محیط زیست حدود 0.4 درصد از اعتبارات کشوری و استانی است گفت: سازمان حفاظت محیط زیست برای حفظ عرصه های طبیعی، با این بضاعت اندک باید به جنگ غول های اقتصادی همچون وزارت نفت، نیرو، صنایع و معادن برود.

احمدرضا لاهیجان زاده جمعه شب در یادواره سه شهید محیط بان که در سرسرای اجتماعات اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان در اهواز برگزار شد،افزود: محیط زیست کشور اکنون به لبه پرتگاه رسیده و هیچ فرصتی برای سهل انگاری نداریم، به طوری که اگر در دو سه سال پیش رو عملکرد خود را اصلاح نکنیم، سقوط آزاد شروع می شود.

وی اظهار کرد: در 35 سال گذشته هیچ اراده ای برای حفاظت از محیط زیست نبوده و همه قوا در این زمینه مقصر بوده و نمی توانند از آن شانه خالی کنند.

لاهیجان زاده با بیان اینکه در سال های گذشته به کشته شدن محیط بانان بی توجهی شده ، افزود: از شهدای سابق نامی موجود نیست و حتی حداقل ها را نیز برای آنها درنظر نگرفته اند.

وی اظهار کرد: هفت سال پیش خودروی محیط بانان خوزستانی هنگام تعقیب و گریز با شکارچیان غیرمجاز دچار سانحه شد که این حادثه منجر به کشته شدن دو محیط بان و قطع نخاع یک محیط بان دیگر شد، اما از آن زمان تاکنون و با وجود پیگیری بسیار و مستندات، هنوز حاضر نشده اند این افراد را در زمره شهدا و جانباز قرار دهند.

لاهیجان زاده با بیان اینکه لایحه دفاع از محیط بانان هفت سال در مجلس شورای اسلامی معطل مانده و حتی حاضر به بررسی آن نبودند افزود: خسارت های زیادی به مناطق تحت حفاظت محیط زیست به دلیل نبود نیرو و امکانات وارد شده است.

وی همچنین با مقایسه امکانات اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان در سال های گذشته گفت: در سال 57 در چهار شهرستان اداره داشتیم که شامل 120 نفر نیروی انسانی و 57 خودروی آماده به کار بود اما در سال 79 تعداد نیروی انسانی به 90 نفر و تعداد خودروها به 9 دستگاه رسید.

* محیط بان و یونولیت

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست خوزستان نیز در این آیین خواستار بهبود امکانات محیط بانان برای مقابله با تخریب کنندگان طبیعت شد و گفت: کمبود امکانات، زندگی محیط بانان را با خطرروبه رو کرده به طوری که گاهی تا سرحد مرگ می روند.

حسن آقا شیرمحمدی افزود: به طور مثال قایق برای تعقیب صیادان غیرمجاز نداریم و برای جمع کردن تورهای غیرمجاز صیادان، به ناچار محیط بان ها را به وسیله طناب روی یونولیت بسته و در آب شناور می کنیم.

وی عشق به کار را تنها انگیزه محیط بانان برای مقابله با متجاوزان به طبیعت دانست و اظهار کرد: کمبود امکانات، گستاخی متخلفان و آگاهی آنها از خلاءهای قانونی، مشکلات بسیاری برای محیط بان ها بوجود آورده است.

*محیط بان همرده مرزبان است

حمید رشیدی حقوقدان و نویسنده کتاب «فلسفه حقوق تالاب ها» نیز در این نشست، اهمیت شغل محیط بانان را هم رده مرزبانان دانست و گفت: حیات انسان به حیات گونه های گیاهی و جانوری و منابع آبی وابسته است، بنابراین محیط بانی جنبه ژئوپلتیکی دارد و باید همانگونه که مرزبان ها شهید به حساب می آیند، محیط بان هایی که کشته می شوند نیز جزو شهدا باشند.

وی افزود: محیط زیست یک مقوله جهانی است و حقوق آن نیز جزو شاخه حقوق بین الملل است.

رشیدی با تاکید بر تدوین لایحه دفاع از حقوق محیط بانان و تقدیم آن به مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: محیط بان ها کارمند دولت هستند اما شغل آنها در حکم ضابط دادگستری است، این در حالیست که نگاه قانونگذار باید نسبت به آنها تغییر کند و توجه بیشتری داشته باشد.

وی همچنین خواستار استخدام نیروی کافی برای محیط بانی و دادن امکانات لازم شد و افزود: تعداد نیروها اکنون با استاندارد جهانی بسیار فاصله دارد.

یادوارده شهدای محیط بان با همکاری انجمن جامعه درختکاران خوزستان، انجمن مهرورزان زمین، انجمن توسعه خوزستان، موسسه پنجمین فصل قشنگ و گروه هنری فرهنگی کارن برگزار شد.

در این آیین، بیانیه محکومیت عاملان شهادت محیط بانان محیط زیست که به امضای 37 انجمن زیست محیطی خوزستان رسیده بود، نیز قرائت شد.

در این بیانیه ضمن محکوم کردن این حادثه و تسلیت به بازماندگان دو محیط بان، از مسئولان اقدام لازم برای تسریع در محاکمه مجرمان و نیز بررسی و اصلاح قوانین موجود برای حمایت کافی قضایی و قانونی از این افراد خواسته شده است.

براساس این گزارش، هفته گذشته دو محیط بان منطقه حفاظت شده «گنو» در استان هرمزگان و یک محیط بان پارک ملی «بمو» در استان فارس به دست شکارچیان غیرمجاز به شهادت رسیدند.

طبق استاندارد به ازای هر یک هزار هکتار و در برخی مناطق حداکثر سه هزار هکتار، باید یک نفر محیط بان وجود داشته باشد. به این ترتیب در خوزستان با بیش از یک میلیون هکتار منطقه حفاظت شده و تالاب، طبق استاندارد یک هزار نفر و در کمترین حالت 330 نفر محیط بان باید وجود داشته باشد. در حالی که تعداد محیط بان ها با نیروهای کمکی به دشواری به 90 نفر می رسند. به این ترتیب هر محیط بان خوزستانی از 11 هزار هکتار عرصه حفاظت می کند که این رقم 11 برابر استاندارد است.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار