تاریخ انتشار: ۱۲ تير ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۷
کد خبر: ۱۲۶۱۳۰
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
افزایش تعرفه و بی نظمی در مرز چذابه از دلایل کاهش صادرات به عراق
معاون توسعه تجارت خارجی اداره کل صنعت، معدن، تجارت خوزستان گفت: کاهش صادرات در دو ماه نخست امسال علاوه بر افزایش تعرفه از سوی عراق ناشی از بی نظمی مرز چذابه است
معاون توسعه تجارت خارجی اداره کل صنعت، معدن، تجارت خوزستان گفت: کاهش صادرات در دو ماه نخست امسال علاوه بر افزایش تعرفه از سوی عراق ناشی از بی نظمی مرز چذابه است.

حسین حسین نژادیان شنبه اظهار کرد: در دوماه نخست امسال کاهش محسوسی در میزان صادرات به کشور عراق داشتیم که در کنار حمایت کشور عراق از تولیدات داخلی و افزایش تعرفه در برخی کالاها، بی نظمی های موجود در مرز چذابه دلیل دیگری برای این کاهش صادرات است.

وی افزود: میزان صادرات در دو ماه نخست امسال به وزن 511 هزار و 60 تن و ارزش 120 میلیون و 977 هزار دلار بود که نسبت به مدت مشابه پارسال از نظر وزنی 27 درصد و ارزش 10 درصد کاهش داشته است.

حسین نژادیان با بیان اینکه مصوبه واگذاری مرز شلمچه به اداره کل حمل و نقل و پایانه ها هنوز اجرایی نشده، گفت: تا زمانی که شهرداری بستان در مرز چذابه دخالت می کند یا امور صادراتی را در دست دارد وضعیت این مرز بهبود نخواهد یافت.

وی با بیان اینکه مصوبه واگذاری مرز شلمچه به اداره کل حمل و نقل و پایانه ها باید زودتر اجرایی شود افزود: هنوز شهرداری بستان در همه امور مرز چذابه دخالت می کند و بی نظمی شدیدی در مرز حاکم است و این امر موجب هرج و مرج در امور بارانداز، کارگران و رانندگان ایرانی و عراقی شده است.

وی ادامه داد: نبود گارد گمرک در این مرز نیز از دیگر معضلات است که انتظار می رود مسئولان گمرک تبصره ای در این خصوص داشته باشند و این مساله را حل کنند.

معاون توسعه تجارت خارجی اداره کل صنعت، معدن، تجارت خوزستان افزود: ساعت کاری نیروهای گمرک در مرز چذابه باید تعدیل شود چرا که معطلی و بی نظمی ها به دلیل در رفت و آمد بودن نیروهای گمرک، و مستقر نبودن کامل آنها در مرز است.

وی گفت: در صورت حضور گارد گمرک در مرز چذابه معطلی و بی نظمی کمتر خواهد شد و بسیاری از مشکلات حل می شود چرا که بازرگانان در کار خود روانسازی و تسهیل می خواهند.

وی ادامه داد: کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی خوزستان نیز نظارتی بر امور این مرز ندارد و تعرفه ها و هزینه های حمل و نقل و توقفگاه را شهرداری سرخود انجام می دهد.

حسین نژادیان با بیان اینکه متولی اصلی مرز سازمان صنعت، معدن وتجارت است و شهرداری تنها پیمانکار و مجری کار است، افزود: اما در مرز چذابه متاسفانه وضع به این منوال نیست و شهرداری همه کاره این مرز شده است.

معاون توسعه تجارت خارجی اداره کل صنعت، معدن، تجارت خوزستان گفت: این بی نظمی ها و نبود نظارت درست و زیرساخت نامناسب موجب شده که صادرات راحت انجام نشود و این روند در کاهش آمار صادرات نیز بی تاثیر نیست.

پارسال حدود 300میلیون دلار کالای غیرنفتی از مرز چذابه به عراق صادر شد.
مرز چذابه در 110 کیلومتری غرب اهواز واقع است.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار