تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۸
کد خبر: ۱۲۶۲۲۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
یک سال گذشت اما دریغ از برگزاری جشن ثبت جهانی
هتل امیرزرگر، پارکینگ طبقاتی، بانک قوامین، توسعه حرم دانیال، ساختمان ترمینال، پل نظام مافی، رستوران ساخته شده روی عرصه کاخ اردشیر، صدور مجوز برای بلند مرتبه سازی و... سایه تهدیداتشان بر سر شوش جهانی شده است.البته حفر یک چاه غیر قانونی در حیاط باغ موزه شوش و چند موضوع دیگر را هم باید اضافه کرد.
همواره پس از ثبت جهانی هر اثر چند ماه بعد از ان و معمولن در سالگرد ثبت جهانی، جشنی برگزارمی شود تا این موضوع به صورت رسمی در شهر اعلان عمومی شود و مردم با شرکت کردن در چنین آيينی متوجه اهمیت موضوع شوند.

اداره کل میراث فرهنگی خوزسنان که این روزها شرایط چندان مناسبی را طی نمی کند و هر روز در ان اداره کل و یا برخی شهرستانها اتفاق عجیبی رخ می دهد موفق نشد در نخستین سالگرد ثبت جهانی حتی یک اطلاع رسانی جزیی انجام داده تا حداقل مردم فکر کنند موضوع ثبت جهانی همچنان به قوت خود باقی است.

البته نباید از اداره کل میراث فرهنگی خوزستان که در حال حاضر بخش معاونت میراث فرهنگی آن بیش ار یک ماه است معاون ندارد انتظار داشت که حواسش به این سالگرد باشد.

با بی محلی و بی اهمیتی هایی که اداره کل میراث فرهنگی و پایگاه جهانی شوش در سالگرد ثبت جهانی انجام دادند نباید انتظار داشت که مردم شوش هنوز باور داشته باشند که محوطه های باستانی شوش ثبت حهانی شده اند.

هتل امیرزرگر، پارکینگ طبقاتی، بانک قوامین، توسعه حرم دانیال، ساختمان ترمینال، پل نظام مافی، رستوران ساخته  شده روی عرصه کاخ اردشیر، صدور مجوز برای بلند مرتبه سازی  و... سایه تهدیداتشان بر سر شوش جهانی شده است.

البته حفر یک چاه غیر قانونی در حیاط باغ موزه شوش و چند موضوع دیگر را هم باید اصافه کرد.

با این حال به خاطر همه تلاش هایی که در پایگاه شوش شده است متشکرم و امیدوارم وضعیت بهتر از قبل شود.ضمن اینکه نمی توانم همه تلاش های انجام شده را در شوش انکار کنم اما مشکلات همچنان فراوان است.

البته یادم نمی رود که در اردیبهشت ماه به یکی از نزدیکان مدیرکل فعلی میراث فرهنگی خوزستان پیشنهاد دادم حالا که به سالگرد ثبت جهانی شوش نزدیک می شویم حداقل نکوداشت دکتر عزت الله نگهبان پدر علم باستان شناسی ایران را هم به این مناسبت برگزار کنید تا آیین سالگرد فقط یک جشن نباشد. که البته تا این لحظه نه از برگزاری ایین سالگرد خبری است نه از ایین نکوداشت دکتر نگهبان که سالها در منطقه شوش کار کرد./معماری نیوز

مجتبی گهستونی
:
:
:
آخرین اخبار