تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۹
کد خبر: ۱۲۶۲۹۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
ابلاغ دستور بی‌کار کردن بیش از80 نیروی انسانی در ادارات مختلف میراث فرهنگی خوزستان
بر اساس نامه‌ی ارسالی از سوی مدیر کل میراث استان خوزستان به ادارات میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان‌های مختلف استان اعلام شده که از به کارگیری مجدد بیش از 80 نیروی کار خودداری شود بدین ترتیب از 18 روز دیگر یعنی در آستانه دومین ماه تابستان 80 نیروی انسانی مشغول به کار در ادارات مختلف میراث فرهنگی از کار بیکار می‌شوند
بر اساس نامه‌ی ارسالی از سوی مدیر کل میراث استان خوزستان به ادارات میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان‌های مختلف استان اعلام شده که از به کارگیری مجدد بیش از 80 نیروی کار خودداری شود بدین ترتیب از 18 روز دیگر یعنی در آستانه دومین ماه تابستان 80 نیروی انسانی مشغول به کار در ادارات مختلف میراث فرهنگی از کار بیکار می‌شوند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان خوزستان در این نامه تأکید کرده است که با توجه به این که قرارداد کارکنان مربوط به شرکت رباط گستر اندیشه در تاریخ 31/4/95 به پایان خواهد رسید لذا مقتضی است پس از تاریخ مذکور از به کارگیری نیروهای تحت پوشش آن جداً خودداری شود که بدیهی است مسوولیت هرگونه به کارگیری نیروهای مذکور پس ازتاریخ اعلام شده به عهده متخلفین از ابلاغ صادره است.

طی دو سال گذشته بنا به ضرورتی اداره کل میراث فرهنگی موافقت مسوولان استانی را برای جذب نیرو کسب می‌کند. اما به نظر می‌رسد از این مجوز بیش از حد نیاز استفاده شده به طوری که بیش از 80 نفر جذب این اداره  کل می‌شوند و به تبع آن این موضوع مطرح می‌شود که چه کسی می‌خواهد حقوق این افراد را پرداخت کند. این گروه که هیچ رابطه استخدامی با اداره کل میراث فرهنگی استان خوزستان ندارند، نه کد کارمندی دارند که از ردیف جاری حقوقشان پرداخت شود و نه دیوان محاسبات اجازه می‌دهد که حقوققشان از ردیف عمرانی پرداخت شود چرا که این افراد به صورت غیر قانونی یعنی خارج از ظرفیت جذب شده اند.

تعدادی از این افراد نیروی خدماتی محسوب می‌شوند اما ابتدا جذب اداره کل شدند و سپس برای پرداخت حقوق آنها به دنبال پیمانکار گشته‌اند.حقوق این افراد تا مرداد ماه سال گذشته پرداخت شده اما پس از آن این افراد نه تنها حقوق و بیمه‌شان را دریافت نکردند بلکه برای عید نیز مبلغی به آنها تعلق نگرفته تا حداقل نوروز اندکی از درد آنها التیام یابد و از  فشار اقتصادی وارد شده به خانواده آنها کاسته شود.

هرچند افشین حیدری در ماه‌های آخر کاری خود در پست مدیرکلی نتوانست این مشکل را حل کند اما خسرونشان- مدیراداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان خوزستان - نیز که آبان‌ماه سال 94 راهی این اداره کل شده است برای پرداخت این حق و حقوق به بن بست رسید چرا که هرچند اخبار واصله خبر از تلاش وی برای رایزنی با مسوولان استانی و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی برای پرداخت حقوق معوقه می‌داد اما اکنون با نامه ارسالی  در نهایت افراد جذب شده تا اواخر تیرماه تسویه حساب می‌شوند و بدین ترتیب بیش از 80 نفر در اوایل تابستان 95 در اداره کل میراث فرهنگی خوزستان بی‌کار شوند.

نکته تأسف‌بار این که افراد فوق با مدارکی چون باستانشناسی، کارشناس گردشگری، یگان حفاظت ، کادر اداری و... و با مدارک مختلف تحصیلی کارشناسی ارشد، کارشناسی و دیپلم حداقل یک ‌سال بدون حقوق در این سازمان مشغول به کار بودند به امید آن که مشکل برطرف شود و آنها به کار خود ادامه دهند. از سویی برخی از این افراد در همان زمان استخدام تشکیل خانواده داد‌ه‌اند و اکنون با توجه به پرداخت نشدن یکساله حقوق و در نهایت اعلام عدم نیاز به آنها بنیان متزلزل خانواده‌شان با خطر جدی قهر و طلاق رو‌به رو است.

از سویی گفته می‌شود زمانی قرار بود برخی از کارشناسان جذب شده، از این طریق در پایگاه‌های مختلف میراث فرهنگی استان مشغول به کار شوند. حال این پرسش مطرح است که با توجه به این که کمبود نیروی انسانی یکی از مشکلات جدی یگان حفاظت خوزستان و پایگاه‌های میراث فرهنگی خوزستان است چرا از این نیروها به فراخور تخصصشان در این دو بخش استفاده نمی‌شود؟ این در حالی است که که یک از وعده‌های انتخاباتی حسن روحانی – رییس جمهور ایران- رفع مشکل بیکاری بود. او در تاریخ ۹ خرداد ۹۲ بود که با قاطعیت اعلام کرد: «برنامه اقتصادی من حل معضل اشتغال به خصوص برای تحصیل‌کرده‌هاست.» اما اینک در سومین سال از دولت یازدهم تا 18 روز دیگر حدود 80 نفر در ادارات مختلف میراث فرهنگی شهرستان‌های استان خوزستان بیکار می شوند و به خیل بیکاران قبلی افزوده می‌شوند.

همچنین این پرسش نیز مطرح می‌شود که آیا با رفتن این نیروها، گروهی جدید جذب این ادارات خواهند شد؟ در اواخر دولت دهم کم نبودند افرادی که به عناوین مختلف جذب سازمان‌های گوناگون شدند. آیا تضمینی وجود دارد که پس از عدم بکارگیری این نیروها به بهانه عدم تعریف ردیف بودجه برای تأمین حقوق‌شان، نیروهای جدیدی که جزو آشنایان، دوستان یا اقوام برخی مسوولان هستند، درسطوح مختلف  در این سازمان به کار گرفته نشوند؟ سرنوشت این 80 نفر چه خواهد شد؟ چه کسی پاسخگوی خانواده این افراد که برخی از آنها کارشناسان متخصص‌اند، خواهد بود؟ آیا مسوولان استان خوزستان، استان نفت‌خیز کشور هیچ راه حلی برای جلوگیری از افزایش خیل بیکاران آنهم بیکاران یک محیط فرهنگی ندارند؟

لازم به ذکر است تماس خبرنگار با خسرو نشان –رییس میراث فرهنگی خوزستان – و امیرعباس کاویانی- معاون توسعه انسانی – تا این لحظه بی‌نتیجه مانده است.

مرجع / معماری نیوز
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱
saeid
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۹:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۵
0
0
باسلام

مسئولین محترم لطفا به فکر این بندگان خدا باشید .
:
:
:
آخرین اخبار