تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۲
کد خبر: ۱۲۶۳۴۲
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
آغاز بارگیری پل های ارتباطی سکوهای 19A و 21 پارس جنوبی از خرمشهر
پس از عملیات حمل همزمان سکوهای 19A و ٢١ پارس جنوبی ، دو پل رابط این سکوها باهدف سرعت بخشی راه اندازی سکوهای پارس جنوبی روز دوشنبه از یارد تاسیسات دریایی خرمشهر به سمت پارس جنوبی آغاز شد
پس از عملیات حمل همزمان سکوهای 19A و ٢١ پارس جنوبی ، دو پل رابط این سکوها باهدف سرعت بخشی راه اندازی سکوهای پارس جنوبی روز دوشنبه از یارد تاسیسات دریایی خرمشهر به سمت پارس جنوبی آغاز شد.

علی حاج آقایی خیابانی مدیر یاردهای تاسیسات دریایی خرمشهر روز دوشنبه در نشست خبری با رسانه ها در خرمشهر اظهار داشت:بارگیری پل های رابط سکوهای A19 و ٢١ پارس جنوبی هر کدام به طول ٨٠ متر و وزن 140 تن، امشب به پایان رسیده و به سمت خلیج فارس حرکت می کند.

خیابانی ادامه داد:پل های رابط میان سکوها بلافاصله پس از نصب سکوهای سکوهای A19 و ٢١ پارس جنوبی در موقعیت خود قرار می گیرد که این موضوع، سرعت بخشی اجرای مراحل هوک آپ، پیش راه اندازی و راه اندازی سکوهای پارس جنوبی و در نهایت روشن شدن مشعل سکوهای ١٩A و ٢١ می شود.

وی با بیان حمل همزمان دو سکوی پارس جنوبی از یارد خرمشهر به سمت موقعیت خود در پارس جنوبی که دیروز انجام شد، ادامه داد:به منظور سرعت بخشی عملیات هوک آپ، پیش راه اندازی و راه اندازی سکوهای 19Aو ٢١، بلافاصله پس از حمل سکوها، بارگیری همزمان پل ها در دستور کار تاسیسات دریایی قرار گرفت.

مدیر یاردهای خرمشهر شرکت تاسیسات دریایی از جمله دلایل بارگیری همزمان سکوهای پارس جنوبی و پل های رابط از سوی این شرکت را کاهش هزینه های جاری و راه اندازی سریع تر فازهای پارس جنوبی دانست و گفت: با توجه به اهمیت برداشت هرچه سریع تر از میدان گازی پارس جنوبی توانستیم با اقداماتی، عملیات بارگیری حمل سکوها و پلهای رابط را از یک ماه به یک هفته کاهش دهیم که این مهم، نشان از توان نیروهای ایرانی در اجرای طرح های فراساحل است.

خیابانی با بیان اینکه هم اکنون جلوتر از برنامه زمان بندی شرکت هستیم، خاطرنشان کرد:پل های رابط این سکوها به همراه ملحقات آن با وزنی معادل ٨٠٠ تن بر روی شناور به سمت خلیج فارس حرکت می کند که با توجه به حساسیت منطقه اروند رود و وجود کشتی های غرق شده در اروندرود، دقت کار را در این پرو‍ژه دوچندان می کند.

وی ادامه داد: در حال حاضر سکوی فاز ٢٠ و 19B در یاردهای سوم و یکم خرمشهر در حال ساخت بوده و طبق برنامه زمانبندی قرار است هر دو سازه با طی مسیری ٢٠٠ متری به سمت اسکله حرکت کرده و امید است تا سه ماه آینده بارگیری شود.

سکوهای 19A و 21 پارس جنوبی ساخته شده از سوی شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی خرمشهر روز یکشنبه از اروندرود به سمت پارس جنوبی و عسلویه حرکت کرد.

عملیات بارگیری سکوی 19A فاز 19 پارس جنوبی با ظرفیت 500 میلیون فوت مکعب از یارد خرمشهر نیز شنبه 29 خرداد آغاز شده بود.

عملیات بارگیری سکوی فاز 21 پارس جنوبی نیز با ظرفیت تولید یک میلیارد فوت مکعب گاز روز شنبه پنجم تیر در آیینی با حضور جمعی از مسئولان نفتی کشوری و استانی از یارد خرمشهر آغاز شد.

مدیرعامل شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی ایران در آیین بارگیری سکوی دو هزار و700 تنی فاز 21 پارس جنوبی از یارد خرمشهر در جمع خبرنگاران گفته بود:در راستای اشتغالزایی و بهره گیری حداکثری از توان مهندسی نیروها به ویژه نیروهای بومی، بومی سازی دانش فنی طراحی و ساخت سکوهای نفتی در دستور کار این شرکت قرار دارد.

ابوالقاسم رحمانی اعتبار هزینه شده برای ساخت این سکوی نفتی را 250 میلیون دلار اعلام کرد و افزود:با بهره گیری از توان تخصصی نیروهای داخلی، میزان زیادی صرفه جویی ارزی شده است.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس نیز در جریان آغاز عملیات بارگیری سکوی نفتی 21 پارس جنوبی گفته بود:با تکمیل پنج فاز مشترک گازی با قطر، روزانه 140 میلیون متر مکعب گاز از این میادین استحصال می شود.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار