تاریخ انتشار: ۱۹ تير ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۲
کد خبر: ۱۲۶۵۳۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
سرپرست اداره میراث فرهنگی شوشتر خبر داد:
آغاز مرمت حفاظتی در قلعه «حسین خان افشار» شوشتر
سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شوشتر از آغاز مرمت حفاظتی قلعه «حسین خان افشار» در این شهرستان خبر داد
خوزنیوز: سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شوشتر از آغاز مرمت حفاظتی قلعه «حسین خان افشار» در این شهرستان خبر داد.

آغاز مرمت حفاظتی در قلعه «حسین خان افشار» شوشتر

به گزارش خوزنیوز؛ علی محمد چهارمحالی اظهار کرد: شهرستان شوشتر با وجود دارا بودن آثار و بناهای مختلف تاریخی در درون بافت خود در برخی روستاها دارای آثاری شاخص و ارزشمندی نیز است.

وی افزود: بنا بر دلایل نظامی و سیاسی و اهمیتی که روستای در خزینه این شهرستان به دلیل قرار گیری در مجاورت رودخانه حیاتی گرگر داراست و از دیرباز نام این منطقه را در دست نوشته های جهانگردان و نمایندگان برخی کشورها استعماری نظیر انگلیستان به وفور مشاهده می توان کرد.

سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شوشتر عنوان کرد: جابه جایی تاسیسات کمپانی های نفتی از خلیج فارس به این نقطه و از این منطقه به نقاطی نظیر مسجدسلیمان در تصاویر تاریخی قابل مشاهده است.

چهارمحالی گفت: در این میان اهمیت کنترل منطقه و جلوگیری از تجاوزات مهاجمین باعث شد که در دوره قاجاریه در این روستا توسط مرحوم حسین خان افشار که بزرگان این طایفه و منطقه بود قلعه ای به نام ایشان ساخت شود.

وی افزود: این قلعه از فضاها و حیاط های متعددی تشکیل گردیده و به مانند خانه های شوشتر دارای تزئینات زیبای خوون چینی و گچبری است.

چهارمحالی افزود: به واسطه اهمیت و ارزش های تاریخی و فنی این قلعه ارزشمند، سازمان میراث فرهنگی در سال ۱۳۹۳ اقدام به ثبت این بنا در فهرست آثار ملی ایران کرد و بلافاصله پس از آن یک دوره اقداماتی حفاظتی و مرمتی در این بنا انجام شد که از ابتدای تیرماه ۱۳۹۵ مجددا روند عملیات نگهداری، حفاظت و مرمت این اثر تاریخی و نظامی آغاز شده است.

وی در پایان گفت: اهم اقدامات در حال انجام شامل حفاظت و مرمت اتاق های ضلع شمالی و غربی قلعه و همچنین آوار برداری و سبک سازی طاق ها است.
:
:
:
آخرین اخبار