تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۷
کد خبر: ۱۲۶۵۹۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
روستای تل برمی رامهرمز در انتظار دستان پرمهر مسؤولان
روستای تل برمی که بر روی تپه‌ای تاریخی بنا شده است به دلیل بی‌توجهی و غفلت مسؤولان از کم‌ترین امکانات اولیه محروم و نیازمند توجه ویژه مسؤولان است
روستای تل برمی که بر روی تپه‌ای تاریخی بنا شده است به دلیل بی‌توجهی و غفلت مسؤولان از کم‌ترین امکانات اولیه محروم و نیازمند توجه ویژه مسؤولان است.

روستای تل برمی که در جنوب شهر رامهرمز قرارگرفته است بر روی تپه‌ای تاریخی؛ بازمانده از دوره ایلامی و در آغازین سال‌های جنگ تحمیلی و به‌وسیله‌ جنگ­‌زدگان بناشده است این افراد هنگام بازگشت به شهرهای خود، تمام بناهای ساخته‌شده را به بومیان منطقه فروخته و واگذار کردند.


* عدم گازرسانی مردم را دچار مشکل کرده است

یکی از اعضای شورای اسلامی این روستا پیرامون مشکلات موجود گفت: در این روستا حدود 130 خانوار زندگی می‌­کنند که همچنان از نبود انشعابات گاز شهری در رنج و زحمت هستند.

کوروش بذرکار افزود: پر کردن سیلندر گاز به‌ویژه در فصل زمستان هزینه‌ گزافی را به اهالی این روستا تحمیل می­‌کند.

در ادامه دهیار این روستا نیز اظهار داشت: چند سال پیش بخشی از روستا گازرسانی شد که با اعتراض سازمان میراث فرهنگی رامهرمز نیمه­ تمام ماند.

محمد محمد موسایی افزود: شماری از خانه‌های روستا دارای گاز شهری بوده و شماری از این امکان محروم‌ هستند و همین مسأله خود به­ خود شکل تبعیض به خود گرفته و به ناراحتی عده‌­ای منجر شده است.

* تلفن روستا نیز 4 ماه قطع است


محبی؛ یکی دیگر از اهالی روستا گفت: این روستا مشکلات دیگری هم دارد که قطعی تلفن از آن جمله است.

وی افزود: نه‌تنها این روستا بلکه روستاهای بنه‌ی چراغ و سوخته هم با وجود بیش از 200 خانوار ماه­‌هاست که از تلفن ثابت محروم هستند و مخابرات هم کمترین توجهی نمی­‌کند.

یکی دیگر از اهالی این روستا گفت: برخی از کوچه‌ها و خیابان‌های این روستا فاقد آسفالت است و همین مسأله باعث عدم رضایت مردم شده است که منجر به آلودگی هوا و از بین رفتن مزارع ما می‌شود.


* تل برمی ثبت جهانی شده است

رئیس اداره میراث فرهنگی و گردشگری رامهرمز در رابطه با جلوگیری از گازرسانی به این روستا گفت: این منطقه در سال 1347 ثبت‌ شده و یکی از تپه‌های باستانی و شاخص جهان است.

احسان شیخ بارانی افزود: برای این منطقه از سوی میراث فرهنگی طرح مخزن «سی اِن جی» را مدت‌هاست که ارائه کرده‌ایم، اما هنوز نتیجه‌­ای نگرفته­‌ایم.

وی ادامه داد: متأسفانه شرکت گاز؛ تنها گازرسانی از طریق لوله­‌گذاری و حفر زمین را قبول دارد و کاملاً به شیوه‌های جدید بی­ اعتناست.

رئیس میراث فرهنگی و گردشگری رامهرمز ادامه داد: در شهرها و مناطق تاریخی دیگر هم همین مشکل وجود دارد و هر پیشنهاد و ایده‌ای که از سوی این سازمان ارائه می‌­شود مورد موافقت قرار نمی­‌گیرد.

شیخ بارانی تأکید کرد: با توجه به بافت تاریخی این روستا که بر روی تپه‌ای باستانی ساخته‌شده است اگر مسؤولان شرایطی فراهم کنند تا به نحو مطلوب جا‌به­‌جایی یا واگذاری صورت گیرد علاوه بر این‌که مردم ازاین‌گونه مشکلات رها خواهند شد، این تپه باستانی هم از هرگونه تهدیدی نجات می­‌یابد.


کابل­‌های تلفن این منطقه در چندین مرحله، مورد سرقت قرار گرفته است؛ بنابراین شرکت مخابرات استان یا سازمان تنظیم مقررات باید با اقدامی درخور و مناسب نسبت به رفع قطعی تلفن مردم این روستاها اقدام کنند.

همچنین در روستای باستانی تل­ برمی هم شیوه‌های دیگری برای کابل‌کشی در نظر گرفته شود تا مشکل ارتباطی این روستا هم حل شود.
مرجع / فـارس
برچسب ها: روستای تل برمی
:
:
:
آخرین اخبار