تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۱
کد خبر: ۱۲۶۸۶۱
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
اتصال بازارسرمایه به کشورهای منطقه؛ از پاییز
مدیرعامل بورس کالا از اجـرایی‌شــدن اتـصـال صادرکنندگان ایرانی به بازار عراق از طریق احداث تالار معاملات در منطقه آزاد اروند، از نیمه دوم امسال خبر داد.
  به‌دنبال هدفگذاري انجام شده براي توسعه بازار‌هاي منطقه‌اي و همكاري با كشور‌هاي همسايه، بورس كالا در نخستين گام از طرح خود براي توسعه بازار صادراتي كالاهاي ايراني در بازار عراق رونمايي كرد. 10روز پيش هم بورس‌هاي كالاي ايران و پاكستان يك قرارداد تفاهم همكاري امضا كردند. مديرعامل بورس كالا با اشاره به هدف توسعه بازارهاي صادراتي و بين‌المللي شدن بازارسرمايه گفت:

بورس كالا در چارچوب بازارسرمايه، برنامه‌هاي جديدي را براي بين‌المللي شدن آغاز كرده و در گام نخست كشور عراق براي اين منظور درنظر گرفته شده است. حامد سلطاني نژاد با بيان اينكه براي بين‌المللي شدن بورس كالا 2 ايده اصلي قابل اجراست، گفت: ايده نخست اين است كه بورس كالاي ايران، تالار‌ها و انبارهاي استاندارد خود را در كشور‌هاي منطقه و همسايه مستقر كند. او ادامه داد: اما ايده دوم اين بود كه تالار‌ها و انبار‌هاي استاندارد بورس كالا در مناطق مرزي و ترجيحا مناطق آزاد تجاري و داخل مرزهاي ايران احداث شوند.

مديرعامل بورس كالا با اشاره به اينكه فعلا و در فاز اول براي بازارعراق قرار است ايده دوم اجرا شود، توضيح داد: تمركز اصلي بورس كالا در بازار عراق، توسعه عرضه 2 محصول يعني مرغ منجمد و كلينكر است ضمن اينكه برخي محصولات مورد نياز صنايع پايين‌دستي پتروشيمي مانند پي وي سي هم در عراق بازار مناسبي دارد و توليد كننده‌هاي اين محصولات قادرند از طريق مكانيسم‌هاي بورس كالا محصولاتشان را در عراق بازاريابي كنند و بفروشند. سلطاني نژاد ادامه داد: قرار است براي شروع كار، تالاري در منطقه آزاد اروند احداث شود. براي اين منظور مذاكراتي هم با شوراي هماهنگي مناطق آزاد انجام شده است.

او توضيح داد: اگر ايده اول دنبال مي‌شد بورس كالا براي احداث تالار و انبار استاندارد بايد امكانات زيادي را در عراق فراهم مي‌كرد، اما در مقابل زيرساخت‌هاي لازم در منطقه آزاد اروند فراهم است و اين منطقه مزيت‌ها و امكانات فراواني براي استقرار تالار و انبارهاي بورس كالا و همچنين فعالان بازارسرمايه و صادركنندگان و تجار دارد. او با تأكيد بر اينكه اروند در نزديكي شهر بصره عراق واقع شده است، گفت: احداث يك انبار استاندارد و تالار بورس در منطقه آزاد اروند سرعت دسترسي صادر كننده‌هاي ايراني را به بازار‌هاي عراق بيشتر مي‌كند. براي اين كار ما با مسئولان مرتبط با بازار عراق و حتي ستاد عتبات عاليات هم مذاكره و مشورت كرده‌ايم.

مديرعامل بورس كالا اضافه كرد: براي اين كار ما چند هدف خاص را دنبال مي‌كنيم كه اين اهداف عبارتند از: تناوب عرضه، دسترسي آسان به محصولات ايراني و جلب اعتماد مصرف كننده‌هاي عراقي نسبت به محصولات ايراني از طريق تضمين كيفيت و استانداردسازي كالاها و انبارها. او با بيان اينكه با احداث تالار بورس كالا در منطقه اروند واسطه‌هاي غيرضروري هم حذف مي‌شوند، ادامه داد: اين موضوع هم به نفع شركت‌هاي صادر‌كننده ايراني و هم به نفع مصرف‌كننده‌هاي عراقي است.

مديرعامل بورس كالا با بيان اينكه انجام اين طرح از سوي دولت‌هاي 2كشور هم در حال پيگيري است، تأكيد كرد: قرار بود اين طرح در تفاهمنامه همكاري ايران و عراق در جريان سفر رئيس‌جمهور به عراق در تعطيلات نوروز گنجانده شود كه متأسفانه اين سفر لغو شد اما با اين حال اجراي كار از نيمه دوم سال آغاز خواهد شد./همشهری


:
:
:
آخرین اخبار