تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۳
کد خبر: ۱۲۶۹۶۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
راه اندازی نخستین موزه دریایی جنوب کشور در خرمشهر
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان خرمشهر گفت:مطالعات طرح محتوایی راه اندازی نخستین موزه دریایی کشور در بندر خرمشهر آغاز شد
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان خرمشهر گفت:مطالعات طرح محتوایی راه اندازی نخستین موزه دریایی کشور در بندر خرمشهر آغاز شد.

سجاد پاک گهر چهارشنبه با تجلیل از اقدامات انجام شده در راستای حفظ و نگهداری از ساختمان مرکزی قدیمی بندرخرمشهر به عنوان یادگار دوران دفاع مقدس، گفت:طی مذاکره با سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و سازمان بنادر و دریانوردی مقرر شد که موزه دریایی در جنوب کشور راه اندازی شود.

وی افزود:از عواملی که تصمیم گرفته شد این موزه در بندرخرمشهر راه اندازی شود، می توان به موضوع دفاع مقدس اشاره کرد که بخش وسیعی از موزه دریا را می تواند به خود اختصاص دهد.

پاک گهر گفت:همچنین در گذشته نیروی دریایی در خرمشهر متمرکز بوده و سابقه جنگ و دریا در این منطقه وجود دارد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان خرمشهر تصریح کرد:بر اساس اطلاعات به دست آمده، بخشی از تاریخچه بندر خرمشهر در یکی از ساختمان های باقیمانده از جنگ تحمیلی در خرمشهر وجود دارد و انجام مطالعات طرح های محتوایی برای کاربری موزه دریا در نظر گرفته شده است.

وی با بیان اینکه ساختمان بندر و دریانوردی سه طبقه و یکهزار و 200 متر زیربنا وسعت دارد، گفت:در موزه دریا بخش هایی از تاریخچه، اسناد و ابزارآلات مربوط به راه اندازی بندر خرمشهر به نمایش گذاشته می شود.

پاک گهر گفت:همچنین بر اساس پیشنهاد اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خرمشهر، بخشی از نقوش به دست آمده از حفاری باستانشناسی در ارتباط با دریانوردی به صورت ملاژ در این موزه به نمایش گذاشته می شود.

وی افزود: طرح اجرای موزه دریا با پیگیری و مشارکت اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و اداره بندر و دریانوردی خرمشهر انجام می شود.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خرمشهر میزان اعتبار تخصیص یافته برای مرمت و تجهیز موزه دریا را 40 میلیارد ریال یادآور شد و گفت:در بخشی از این موزه آکواریم آبزیان و موجودات دریایی و رودخانه های منطقه نیز راه اندازی می شود.

مطالعات طرح محور گردشگری روستایی محدوده منطقه آزاد اروند

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خرمشهر در ادامه سخنانش، مطالعات طرح محور گردشگری روستایی در شهرهای خرمشهر، مینوشهر، آبادان و اروندکنار را یادآور شد و گفت:با اجرای طرح مطالعات محور گردشگری روستایی موجود در شهرهای محدوده منطقه آزاد اروند در حال بررسی است.

پاک گوهر افزود:روستاهای دارای شرایط گردشگری، شناسایی شده است تا بتوان با هدایت سرمایه گذاران و معرفی فرصت های موجود در توسعه گردشگری روستایی به اهداف مورد نظر رسید.

وی روستاهای حفارغربی، حفارشرقی، منیخ، شنه، محرزی و تعدادی از روستاهای مینوشهر، روستای سوره در مسیر شلمچه را از روستاهای دارای موقعیت گردشگری عنوان کرد و افزود:در طرح مطالعات گردشگری روستایی، روستاهای مسیر شلمچه دارای قابلیت راه اندازی کمپ اقامتی برای زائران اربعین حسینی و کاروان های راهیان نور بوده و می توانند از لحاظ جاذبه گردشگری به شمار آید.

اداره بندر و دریانوردی خرمشهر در سفرهای نوروزی مسافران، با اختصاص اسکورت و راهنما بخش های مختلف این مجتمع بندری از جمله تأسیسات و زیرساخت های بازسازی شده،ساختمان قدیمی بندرخرمشهر که به همان شکل آسیب دیده نگهداری شده و همچنین نوار مرزی و محل تلاقی اروند رود و رودخانه کارون را به آنها معرفی نمایند.

در بخش سفرهای دریایی نیز، با لحاظ کردن تدابیر لازم، امکانات و تجهیزات ایمنی بندر را به حال آماده باش درآورده و آبراه بین المللی اروند را تحت پوشش ایمنی قرار می دهد.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار