تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۵
کد خبر: ۱۲۷۰۲۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
آخرین بازمانده هنر سفالگری سنتی در آبادان را دریابیم
هوشنگ کوزه گری به عنوان آخرین بازمانده هنر سفالگری سنتی در آبادان، هنوز در کارگاه سفالگری خود در روستای ' شلحه' از توابع بخش مرکزی شهرستان مشغول فعالیت است
هوشنگ کوزه گری به عنوان آخرین بازمانده هنر سفالگری سنتی در آبادان، هنوز در کارگاه سفالگری خود در روستای ' شلحه' از توابع بخش مرکزی شهرستان مشغول فعالیت است.


سفالگری، هنری است اصول فنی ارزشمند خود را به شکل سنتی طی هزاران سال، از گذشته های دور تا به امروز حفظ کرده است.

علاوه بر ارزش های هنری با بررسی دقیق این آثار، امکان شناخت حرفه ها، صنایع و آثار مادی طوایف و جوامع بشری در قلمروهای فرهنگ های گوناگون را فراهم می آید.

بنابرآنچه گذشت، باید سفال را به عنوان تجلی فعالیت ذهن و خلاقیت و ابداع هنری انسان های گذشته ارج نهاد؛ زیرا سفالگری هنری همگانی بوده که نه تنها سلیقه ابداع کننده، بلکه نشانه های معینی از زندگی اجتماعی و دوره زندگی و ویژگی های مادی و معنوی آن را به ما نشان می دهد و وسیله مستقیمی برای شناسایی تمدن شهرها، اقوام و ادوار مختلف است؛ زیرا هر ملتی برای تزئین سفال های خویش، نشانه، اشکال و تزئینات ویژه خود را به کار می برده است.

کارشناسان با اشاره به اینکه در گذشته یکی از مهم ترین صنایع دستی آبادان پس از حصیربافی، سفالگری است، معتقدند:سفال تولید شده از خاک و گل آبادان در کشور کم نظیر است، دارای چگالی پایین و جزو سبک ترین سفال هاست و رنگ خاکستری دارد.

روستای شلحه در بخش مرکزی شهرستان آبادان در نزدیکی اروندصغیر، این روزها میزبان
هوشنگ کوزه گری تنها بازمانده سفالگران آبادان است که از سال 72 در این کارگاه فعالیت می کند.


این هنرمند در کارگاه خود با تمامی مشکلات موجود، به سنت پدرانش کارگاه سفالگری و کوره اجدادی را روشن نگه داشته است.

کوزه گری با بیان اینکه گل مورد نیاز تولیدات خود را از رودخانه بهمنشیر تهیه می کند، می افزاید:اگر کمک یا حمایتی از کارگاه شود، می توانم این حرفه را به صورت عملی به علاقه مندان ارائه کنم.

وی با اشاره به گذشته های دور می گوید:همه مردم این روستا به صورت آبا و اجدادی شغلشان سفالگری بود که با شروع جنگ تحمیلی همه کوچ کردند و دیگر بازنگشتند.

هوشنگ کوزه گری می افزاید:قبل از اینکه برق به این روستا برسد کوزه های دست ساز حداقل برای خنک نگه داشتن آب رونق زیادی داشت، ولی این روزها هیچکس در این شهر مرا نمی شناسد و فقط نوروز هر سال، میراث فرهنگی سفال هایم را به میهمانان نشان می دهد و بعد به فراموشی سپرده می شوم.

کوزه گری همچنین با بیان اینکه تولیدات خود را بر اساس سفارش شهروندان یا سازمان ها می سازد، می گوید:انتقاد من از دستگاه های اجرایی این است که چرا با وجود اینکه توانمندی تولید سفارشات در شهرستان وجود دارد، برای سفارش کار به دیگر استان ها نظیر همدان مراجعه می کنند؟

این فعال صنایع دستی همچنین با بیان مشکلات موجود برای توسعه کار در کارگاه خود می گوید:برای بیمه تنها کارگر این کارگاه نیز با مشکل مواجهم و باید بیمه وی را در مشاغل آزاد پرداخت کنم به عنوان مثال، برای هر کارگر ماهانه دو میلیون 800 هزار ریال پرداخت کنم.


کوزه گری در ادامه سخنانش با تاکید بر اینکه می توان با آموزش این حرفه به علاقه مندان، در راستای کارآفرینی و اشتغالزایی گام برداشت، می گوید:اگر از کارگاه حمایت شود، می توانم تجربیات خود در این حرفه را در اختیار جوانان قرار دهم.

این تنها بازمانده هنر سنتی سفالگری در آبادان، ساماندهی نشدن کارگاه ها، ترغیب نشدن روستاییان به بازگشایی کارگاه ها، مغفول ماندن اصل آموزش این حرفه به علاقه مندان این هنر و نبود بازارهای بومی، استانی و بین المللی را از کاستی هایی می داند که موجب شده این صنعت دستی بومی نه تنها در کشور بلکه در شهر خود نیز ناشناس و مهجور باقی بماند.

کوزه گری در ادامه سخنانش با بیان اینکه پیش از این، تولیدات این کارگاه به خارج از کشور نیز صادر می شد، می گوید:به دلیل برخی مشکلات، صادرات این هنر صنعت نیز از رونق افتاده است.

اگرچه در آبادان نیز چند فروشگاه عرضه صنایع دستی به چشم می خورد، در هیچ یک از آنها نام و نشانی از سفال آبادان دیده نمی شود و همه سفال ها از شهر های اطراف مثل همدان یا اصفهان تهیه می شود.

ارژنگ کوه سرخ رئیس اداره فنی و حرفه ای آبادان نیز در گفت و گو با ایرنا در خصوص مشکلات این فعال عرصه تولید و اشتغالزایی، گفت:این اداره، آموزش علاقه مندان به رشته سفالگری را در دستور کار قرار داده است.

وی اضافه کرد:بزودی طی توافق با فعالان این عرصه، آموزش های لازم برای اشتغالزایی به علاقه مندان این هنر صنعت ارائه می شود.

کوه سرخ، تصریح کرد:با برنامه ریزی صورت گرفته و تعامل دو جانبه، این کارگاه نیز بیش از گذشته رونق می گیرد.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار