تاریخ انتشار: ۲۷ تير ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۱
کد خبر: ۱۲۷۲۳۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
رییس پارک ملی کرخه عنوان کرد:
خسارت سنگین آتش در جنگل‌های کرخه/جنگل تخریب شد تا راه برای اطفای آتش باز شود
در حادثه آتش‌سوزی هفته گذشته در جنگل‌های کرخه، به دلیل نبود تجهیزات هوایی اطفای حریق، به ناچار بخشی از جنگل با لودر تخریب شد تا راه برای اطفای حریق باز شود
رییس پارک ملی کرخه گفت: در حادثه آتش‌سوزی هفته گذشته در جنگل‌های کرخه، به دلیل نبود تجهیزات هوایی اطفای حریق، به ناچار بخشی از جنگل با لودر تخریب شد تا راه برای اطفای حریق باز شود.

خسارت سنگین آتش در جنگل‌های کرخه/جنگل تخریب شد تا راه برای اطفای آتش باز شود

محمد الوندی با اشاره به آتش‌سوزی اخیر پارک ملی کرخه اظهار کرد: این آتش‌سوزی در دو مرحله رخ داد؛ پس از خاموش شدن آتش در مرحله نخست، جنگل دوباره دچار آتش‌سوزی شد که پس از حضور نیروهای مختلف، آتش مهار و خاموش شد.

وی تصریح کرد: در این حادثه به دلیل نبود تجهیزات هوایی اطفای حریق مجبور شدیم با لودر بخشی از جنگل را تخریب کنیم تا راه برای اطفای حریق باز شود.

الوندی ادامه داد: در حادثه آتش‌سوزی جنگل‌های کرخه در ابتدا موافق تخریب نبودیم؛ در شب اول با تخریب جنگل موافقت نکردیم ولی به دلیل شدت آتش، در نهایت با این امر موافقت شد زیرا امکانات اطفای حریق هوایی وجود نداشت و مجبور بودیم مسیری برای اطفای حریق به صورت زمینی ایجاد کنیم.

وی در خصوص علت آتش‌سوزی اخیر در جنگل‌های حاشیه رودخانه کرخه گفت: به نظر می‌رسد که این آتش‌سوزی عمدی بوده است. ممکن است آتش سوزاندن مزارع گندم به جنگل سرایت کرده باشد. همچنین به دلیل این‌که پوشش گیاهی این منطقه، محل تردد و مخفیگاه حیوانات گوشت‌خوار است، احتمالا برخی دامداران اقدام به آتش‌سوزی جنگل کرده باشند.

رییس پارک ملی کرخه در خصوص این که گفته می‌شود آتش‌سوزی به دلیل گرمای هوا بوده است، عنوان کرد: در منطقه کرخه بسیار بعید است که آتش‌سوزی به دلیل گرمای هوا رخ داده باشد؛ این امر به شدت بعید است.

الوندی با اشاره به این‌که خسارت ناشی از آتش‌سوزی جنگل کرخه بسیار زیاد بوده است، گفت: برآورد اولیه ما این است که حدود 5 هزار درخت، درختچه و بوته گیاهی در این آتش‌سوزی سوخته است. حدود 50 درصد این تعداد، به صورت کامل سوخته است.

وی با اشاره به محل زیست گوزن‌های زرد ایرانی در منطقه اظهار کرد: محل زندگی گوزن‌های زرد در منطقه "حلوه" است که با محل آتش‌سوزی هفته گذشته حدود 25 کیلومتر فاصله دارد و به همین جهت در این حادثه خطری این گوزن‌ها را تهدید نکرد.

رییس پارک ملی کرخه با اشاره به کمبود امکانات هنگام وقوع حوادث آتش‌سوزی در این منطقه عنوان کرد: جنگل‌های کرخه یک نمونه منحصر به فرد و تنها جنگل کشور در زمین‌های مسطح و جلگه‌ای است. اگر امکانات اطفای حریق هوایی و هماهنگی بین دستگاه‌ها بیشتر شود، بهتر می‌توان از این جنگل حفاظت کرد.

الوندی گفت: انتظار ما این است که مجموعه مدیریت بحران استان خوزستان کمک بیشتری به ما در جهت حفاظت از جنگل کرخه داشته باشد نه آن که از وقوع آتش‌سوزی در آن بی‌اطلاع باشد.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار