تاریخ انتشار: ۲۸ تير ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۵
کد خبر: ۱۲۷۲۸۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مرمت قبرستان کلدانی‌ها و آشوری‌ها در اهواز آغاز شد
مرمت قبرستان قدیمی کلدانی ها و آشوری ها توسط متولیان این قبرستان و با نظارت کارشناشان اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان به تازگی آغاز شد
مرمت قبرستان قدیمی کلدانی ها و آشوری ها توسط متولیان این قبرستان و با نظارت کارشناشان اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان به تازگی آغاز شد.

مرمت قبرستان کلدانی ها و آشوری ها در اهواز آغاز شد

قدمت این قبرستان به تقریب 100 سال است که در میدان تره بار سابق در منطقه هفت اهواز واقع شده است.

معاون میراث اداره کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری خوزستان اظهار کرد: این قبرستان مربوط به مسیحیان کلدانی و آشوری است و بسیاری از لهستانی هایی که آن زمان در مسیر عبور از ایران فوت می کردند در این قبرستان به خاک سپرده شدند.

پرویز طلاییان پور ادامه داد: این قبرستان زیر نظر خلیفه گری کلیسای کلدانی ها و آشوری ها است و هم اکنون در دست مرمت است.

وی گفت:در گام نخست مرمت این قبرستان قرار است دیوارها با هزینه متولیان قبرستان و زیر نظر اداره کل میراث فرهنگی خوزستان مرمت شود.

ریچارد نوری، متولی این قبرستان گفت: اقدامات برای ثبت ملی این قبرستان تقریبا یک سال است که از سوی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان انجام شده، اما هنوز نتیجه آن به ما اعلام نشده است.

وی افزود: با همراهی هیات مدیره کلیسای کلدانی، آشوری و کاتولیک اهواز تصمیم به مرمت قبرستان در چند فاز گرفتیم. برای گام نخست مرمت، این هیات مدیره 500 میلیون ریال در نظر گرفت.

متولی قبرستان ادامه داد: در این گام دیوار قبرستان با نظارت میراث فرهنگی مرمت می شود و اگر اعتبار تامین شود سنگ مزارها که قدمتی 100ساله دارند نیز مرمت می شوند.

وی توضیح داد: با توجه به اینکه پیش از این، قبرستان محل تجمع معتادان بوده، درب قبرستان و بسیاری از آهن آلات و صلیب های قبرها دزیده شد. همچنین با توجه به اینکه مترو اهواز در نزدیکی قبرستان فعالیت می کند همچنان برخی نخاله های این طرح جلوی در قبرستان تخلیه می شود.

نوری افزود: چند بار خودمان خاک های جلوی ورودی قبرستان را پاکسازی کردیم البته شهرداری هم در این زمینه با ما همکاری می کند.

وی درباره گردشگران این قبرستان گفت: هرساله تعداد زیادی لهستانی ها برای بازدید از قبرستان می آیند.

در سال های 1320 تا 1323 بیش از 150 هزار نفر از لهستانی ها برای مهاجرت از کشور شوروی سابق وارد ایران شدند و خروج آنها از 10 مرداد 1321 به تدریج آغاز شد و پایگاه اصلی خروج آنها شهر اهواز و سربندر بود. مهاجران لهستانی از بندر انزلی، تهران، اصفهان و مشهد عازم اهواز شدند. آنها در ساخت نیمی از 25 کارخانه قند و شکری که در ایران ساخته شد نقش داشتند و در نیروگاه برق اهواز نیز مشغول به کار بودند.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار