تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۷
کد خبر: ۱۲۷۳۶۷
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
استاد دانشگاه پزشکی جندی شاپور اهواز :
نوشابه‌های گازدار و آب میوه‌های صنعتی از برنامه غذایی حذف شود
تا جایی که امکان دارد نوشابه‌های گازدار و آب میوه‌های صنعتی را که از کنسانتره‌های میوه تشکیل می‌شوند و خاصیت میوه را ندارند دربرنامه غذایی وارد نکنیم
استاد دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: تا جایی که امکان دارد نوشابه‌های گازدار و آب میوه‌های صنعتی را که از کنسانتره‌های میوه تشکیل می‌شوند و خاصیت میوه را ندارند دربرنامه غذایی وارد نکنیم.

مجید کاراندیش با توجه به گرما و دمای زیاد هوا در فصل تابستان درباره اهمیت و نحوه افزایش میزان آب در بدن اظهار داشت: آب یکی از ضروری‌ترین ترکیبات بدن است که در افراد مختلف نسبت متفاوتی از وزن بدن (تقریبأ 60 درصد وزن بدن) را تشکیل می‌دهد.

وی با بیان اینکه هیچ فرایند حیاتی و هیچ فعل و انفعالی در بدن انجام نمی‌شود مگر اینکه در محیط آبی انجام شود پس وجود آب ضرورت ادامه حیات است، افزود: کم آبی یکی از معظلاتی است که می‌تواند در کوتاه مدت به صورت حاد و نیز در بلند مدت، سیستم‌های بدن به ویژه سیستم‌های تنظیم کننده آب‌ بدن یعنی کلیه‌ها و همچنین سیستم قلب و عروق را تحت تأثیر قرار دهد.

استاد دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز بیان کرد: افرادی که در مناطق گرمسیر زندگی می‌کنند( توجه به فصل گرمای مناطق گرمسیر) و یا گروهی از مشاغل که مستلزم کار در محیط گرم هستند، تعریق زیاد می‌تواند بدنشان را دچار مشکلاتی به نام گرمازدگی کند.

وی گفت: یکی از علل گرما زدگی، کم آبی است. فردی که دچار کم‌آبی شده همراه با تعریق زیاد فقط آب خالص از بدنش خارج نشده بلکه مقداری از املاح معدنی نیز همراه با تعریق از بدنش دفع شده است بنابراین باید تا حد ممکن از کم آبی در بدن پیشگیری کرد تا از گرمازدگی نیز جلوگیری شود.

کاراندیش با بیان اینکه در وحله نخست بهترین آشامیدنی برای جلوگیری از کم‌آبی در بدن، آب است، عنوان کرد: در سبزیجات، میوه‌جات شیر و لبنیات، گوشت‌ها و نیز نان نسبت‌های متفاوتی از آب وجود دارد پس همراه با مصرف اکثر مواد غذایی مقداری نیز آب وارد بدن می‌شود. در برخی از مواد مقدار آب بیشتری وجود دارد مانند هندوانه که اگر چه جزو میوه‌جات به شمار می‌رود ولی بیش از 95 درصد مواد تشکیل دهنده‌اش آب است.

وی با توصیه بر اینکه باید تا حد امکان آب مورد نیاز بدن را از طریق آب سالم تأمین کرد و سپس در کنار آن از سبزیجات و میوه جات استفاده کرد، گفت: در طب و تغذیه سنتی ایران، مصرف انواع عرقیات گیاهی و شربت‌ها از جمله عرق شاه‌تره، کاسنی و بیدمشک که خاصیت‌های پزشکی نیز دارند، توصیه می‌شود البته به شرطی که با مقدار زیاد شکر مصرف نشود.

این متخصص تغذیه با اشاره به اینکه مصرف برخی از شربت‌ها که در تولید آن‌ها از قندهای ساده زیادی استفاده شده، توصیه نمی‌شود، بیان کرد: نکته مهم این است که تا جایی که امکان دارد نوشابه‌های گازدار و آب میوه‌های صنعتی را که از کنسانتره‌های میوه تشکیل می‌شوند و خاصیت میوه را ندارند دربرنامه غذایی وارد نکنیم.

وی با بیان اینکه دوغ جزو نوشیدنی‌های خوب به شمار می‌رود، گفت: توصیه ما این است که اگر می‌بایست از آب‌میوه استفاده شود، سعی کنیم آب میوه را به صورت میوه رنده شده و یا میکس میوه که همراه با آب میوه، فیبر و تفاله میوه است، مصرف شود.
مرجع / تسنیم
:
:
:
آخرین اخبار