تاریخ انتشار: ۲۹ تير ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۳
کد خبر: ۱۲۷۳۹۲
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مندائیان خوزستان عید بزرگ خود را جشن گرفتند
پیروان آیین صابئین مندائی خوزستان سال نو و عید بزرگ خود را از امروز جشن گرفتند
پیروان آیین صابئین مندائی خوزستان سال نو و عید بزرگ خود را از امروز جشن گرفتند.

عید بزرگ پیروان آیین مندائی که پیروان حضرت یحیی (ع) به شمار می آیند، از امروز آغاز می شود.

پیروان این آیین امسال آغاز سال 445 هزار و 386 مندائی را جشن می گیرند. این عید در ماه 'دولا' آغاز می شود که مصادف با پایان تیر ماه است و بر اساس اعتقاد پیروان آیین مندائی سال نو همزمان با خلقت حضرت آدم (س) است.

عضو انجمن صابئین مندائی خوزستان سه شنبه در این باره توضیح داد: پیروان آیین مندائی دو روز آغازین سال نو خود را 'دهوا ربّا' به معنی عید بزرگ می نامند.

ناجی زهرونی گفت: صابئین قبل از عید بزرگ به نظافت خانه های خود می پردازند و برخی از آنها دو روز قبل از عید (مصادف با 27 تیر) مراسم غسل تعمید را در ساحل شرقی کارون (جنب فروشگاه رفاه) انجام می دهند و بعد از آن اعتکاف 36 ساعته خود را آغاز می کنند.

وی گفت: مرسوم است که معتکفان در این زمان کتاب های مقدس بخوانند و از گناهان خود طلب بخشش کنند.

وی افزود: با پایان یافتن اعتکاف آیین 'دهوا ربا' از صبح امروز آغاز می شود که پیروان این آیین آن را جشن می گیرند و مراسم مخصوصی را برگزار می کنند.

زهرونی اظهار کرد: مراسم مذهبی توسط روحانیان در نیایشگاه موسوم به 'مندی' که در مرکز شهر اهواز قرار دارد، انجام می شود.

صابئین مندائی پیروان حضرت یحیی (ع) از پیامبران بزرگ الهی هستند و عقیده دینی آنها برگرفته از عقیده حضرت آدم (ع) است که تا آخرین پیامبر آنها (حضرت یحیی) ادامه یافته است. این دین یکی از قدیمی ترین آیین های الهی است.

مندائیان در کنار رودخانه های دجله، فرات و کارون زندگی می کنند و اصلی ترین رکن دینی آنها غسل تعمید است. اهواز، سوسنگرد، شوشتر و ماهشهر بیشترین محل سکونت آنها در خوزستان است.

ذکر صابئین سه بار در قرآن گفته شده است. کتاب آسمانی آنها 'کنزا ربّا' نامیده می شود.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار