تاریخ انتشار: ۲۹ تير ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۶
کد خبر: ۱۲۷۴۰۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
تعطیلی 15 ماهه متروی اهواز؛
استاندار خوزستان: متروی اهواز تا هفته آینده تعیین تکلیف می‌شود
استاندار خوزستان از تعیین تکلیف قطار شهری اهواز و تصمیم گیری درباره ادامه کار با پیمانکار چینی این طرح تا هفته آینده خبر داد / معاون عمرانی استانداری خوزستان: عملیات اجرایی متروی اهواز حدود 15 ماه است که متوقف شده و خلع ید پیمانکار چینی این طرح همچنان در حال بررسی است
استاندار خوزستان از تعیین تکلیف قطار شهری اهواز و تصمیم گیری درباره ادامه کار با پیمانکار چینی این طرح تا هفته آینده خبر داد.

غلامرضا شریعتی عصر دوشنبه در نشست شورای سازمان قطارشهری اهواز با اشاره به بررسی مجدد عملکرد پیمانکار چینی این طرح (شرکت کیسون) گفت: تا یک هفته آینده ادامه همکاری یا فسخ قرارداد با این پیمانکار تعیین تکلیف می شود.

وی تصریح کرد: هیچ اراده ای برای راه اندازی قطارشهری در متولیان این امر وجود ندارد و اگر وضع به همین منوال پیش برود تا 10 سال آینده هم این طرح به اتمام نمی رسد.

شریعتی با انتقاد از عملکرد اعضای شورای سازمان قطارشهری اهواز افزود: این طرح چند متولی دارد که نشان دادند توان کار جمعی ندارند به طوری که از هم گسستگی در حلقه های این زنجیره و نبود هماهنگی بین اعضا باعث سوءاستفاده پیمانکار از این مساله شده است.

وی با تاکید بر اتحاد مسئولان قطارشهری اهواز اظهار کرد: در صورتی که اعضای شورای سازمان اراده ای برای اتمام این طرح داشته باشند، متروی اهواز را به عنوان یکی از اولویت های استان پیگیری خواهیم کرد.

شریعتی همچنین با انتقاد از پایبند نبود شهرداری اهواز به تعهدات خود در تامین اعتبار قطار شهری، گفت: اگر شهرداری اهواز سالانه حداقل 300 میلیارد ریال به این طرح اختصاص می داد در صورت گذشته سه هزار میلیارد ریال صرف مترو می شد.

استاندار خوزستان: متروی اهواز تا هفته آینده تعیین تکلیف می‌شود

نبود برنامه و اعتبار مصوب از مهم ترین دلایل ناکامی طرح قطارشهری اهواز


رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خوزستان نیز در این نشست نبود برنامه و اعتبار مصوب را مهم ترین دلایل ناکامی طرح قطارشهری اهواز دانست.

امید حاجتی گفت: در صورت تصویب بودجه می توان علاوه بر اعتبارات دولتی راهکارهای دیگری برای تامین مالی این طرح جستجو کرد.

وی با تاکید بر اتمام مرحله اول از خط یک قطار شهری اهواز اظهار کرد: با گذشت چهار ماه از آغاز سال جدید، این طرح همچنان برنامه و بودجه مصوب ندارد.

 تعطیلی 15 ماهه متروی اهواز

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خوزستان با اشاره به پیشرفت 28 درصدی طرح قطارشهری اهواز گفت: عملیات اجرایی متروی اهواز حدود 15 ماه است که متوقف شده و خلع ید پیمانکار چینی این طرح همچنان در حال بررسی است.

احمد سیاحی در نشست شورای سازمان قطارشهری اهواز اظهار کرد: عملیات کم نظیر عبور تونل مترو از زیر رودخانه کارون به اتمام رسیده و قرار بود با حضور وزیر کشور مراسم نمادینی برگزار شود اما به دلیل اینکه وضعیت پیمانکار راضی کننده نبود، این مراسم لغو شده است.

وی با اشاره به توقف 15 ماهه عملیات اجرایی متروی اهواز از سوی پیمانکار این طرح، افزود: ارزیابی مسائل و پیشرفت کاری طرح و سیاستگذاری برای ادامه کار در جلسه شورای این سازمان انجام شده و قرار است درباره ادامه همکاری یا فسخ قرارداد پیمانکار چینی (شرکت کیسون) تصمیم گیری شود.

به گفته وی عملکرد ضعیف پیمانکار و تاخیر 10 ساله در اجرای این طرح باعث شده چهار هزار و 500 میلیارد تومان به کارفرما خسارت وارد شود.

رئیس هیات مدیره سازمان قطارشهری اهواز اولویت نخست مسئولان طرح قطارشهری اهواز را اتمام فاز اول این طرح به طول 6.7 کیلومتر عنوان کرد و گفت: وزارت کشور وعده کرده که برای تامین منابع مالی طرح، فروش اوراق مشارکت به مقدار موردنیاز را مصوب کند.

وی اظهار کرد: اگر چه مرحله نخست طرح در بخش ساختمان که شامل هفت ایستگاه است از پیشرفت خوبی برخوردار است اما در واقع تنها 28.5 درصد پیشرفت دارد.


هزینه چهار هزار میلیاردی مترو

مدیرعامل سازمان قطارشهری اهواز نیز در این نشست گفت: تا کنون چهار هزار و 900 میلیارد ریال اعتبار به متروی اهواز اختصاص یافته که حدود چهار هزار میلیارد آن به پیمانکار چینی پرداخت شده است.

عباس هلاکویی افزود: قرارداد متروی اهواز به صورت فاینانس (سرمایه گذاری خارجی) با شرکت های چینی کیسون و نورینکو به مبلغ 790 میلیون دلار منعقد شده است.

وی با اشاره به اینکه هیچ یک از قطارهای شهری کشور نتوانستند از فاینانس خارجی استفاده کنند گفت: تا کنون اصفهان 18 هزار میلیارد ریال، تبریز 15 هزار میلیارد ریال، شیراز 14 هزار میلیارد ریال، مشهد (دو خط) 31 هزار میلیارد ریال و کرج هفت هزار و 500 میلیارد ریال اعتبار گرفته اند.

به گفته وی، بر اساس قانون 50 درصد از منابع مالی قطارشهری باید از دولت و 50 درصد دیگر توسط شهرداری ها تامین شود که شهرداری اهواز تاکنون 770 میلیارد ریال به این طرح اختصاص داده است.

هلاکویی اظهار کرد: با توجه به مطالبه شهروندان، از سال 90 تصمیم شورای سازمان قطارشهری اهواز بر این شد که فاز اول طرح به طول هفت ایستگاه را در اولویت قرار دهد و به بهره برداری برساند که این حدود 50 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی اعتبارات امسال این طرح را 850 میلیارد ریال عنوان کرد و افزود: 150 میلیون دلار در قانون بودجه ازمحل صندوق توسعه برای قطارشهری پیش بینی شده و متروی اهواز می تواند از 500 میلیون دلار سهمیه فروش اوراق مشارکت بهره مند شود اما این اعتبارات تا کنون محقق نشده است.

هلاکویی با اشاره به سفر خندان دل معاون عمرانی وزیر کشور به اهواز اظهار کرد: در این سفر به دلیل کم کاری پیمانکار قرار شد فسخ پیمان شود و مراحل قانونی این کار دنبال شود.

به گفته وی، هم اکنون در انتظار نظر تیم کارشناسی شورای عالی فنی هستیم تا درباره فسخ پیمان با پیمانکار تصمیم گیری کنیم.

استاندار خوزستان: متروی اهواز تا هفته آینده تعیین تکلیف می‌شود

خلع ید کیسون

رئیس شورای اسلامی اهواز نیز در این جلسه خواستار خلع ید پیمانکار چینی قطارشهری اهواز شد.

رامی علاسوند گفت: تا کنون چندین جلسه درباره خلع ید شرکت کیسون (پیمانکار) گرفته شده و اکنون بهتر است که تصمیم قاطعی درباره آن اتخاذ شود.

وی تصریح کرد: وضعیت حمل و نقل عمومی اعم از اتوبوس و تاکسی در اهواز نامطلوب است و موضوع قطارشهری نیز به آنها اضافه شده است.

علاسوند با اشاره به تاخیر 10 ساله در اجرای طرح قطارشهری اهواز اظهار کرد: این تاخیر باعث بدبینی مردم شده است.

وی گفت: شورای شهر اهواز فروش پنج هزار میلیارد ریال برای طرح متروی اهواز را پارسال تصویب کرده است.

خط یک قطار شهری اهواز به طول 23 کیلومتر مسیر زرگان تا بقایی را شامل می شود.

مجری و پیمانکار متروی اهواز شرکت چینی کیسون است که در سال 1385 کار را تحویل گرفت و قرار بود آن را پنج ساله به اتمام برساند اما این طرح اکنون تنها 28.5 درصد پیشرفت دارد.

آخرین وعده برای راه اندازی متروی اهواز آبان پارسال اعلام شده و قرار بود گام نخست آن (شش ایستگاه میدان فرودگاه تا مصلا) به بهره برداری برسد. نارضایتی مسئولان خوزستان و معاون عمرانی وزیر کشور از پیشرفت متروی اهواز به حدی بوده که مرداد 94 مسئولان، اعلام کردند که قصد خلع ید پیمانکار را دارند.

عملکرد ضعیف کیسون اعتراضات کارگری را نیز در این سال ها در پی داشته است. پارسال حدود 380 کارگر این طرح اخراج شدند. همچنین کارگران متروی اهواز در اعتراض به پرداخت نشدن مطالبات خود تاکنون بیش از 11 نوبت اعتصاب کرده اند و این اعتراض ها در سال های گذشته نیز اتفاق افتاده است.

مدیرعامل سازمان قطار شهری اهواز پیش از این گفته بود: تاخیر در اجرای طرح متروی اهواز چهار هزار و 250 میلیارد ریال ضرر و زیان مالی به شهر اهواز تحمیل کرده است.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار