تاریخ انتشار: ۲۹ تير ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۵
کد خبر: ۱۲۷۴۱۷
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
نخست وزیر بریتانیا:
آماده فشار دادن دکمه شلیک سلاح هسته ای هستم
'ترزا می' نخست وزیر جدید بریتانیا روز دوشنبه در جریان سخنانش در نشست مجلس عوام که در دفاع از طرح نوسازی سامانه دفاع هسته ای این کشور موسوم 'ترایدنت' بود، گفت که آماده فشار دادن دکمه شلیک سلاح هسته ای به رغم مرگ صدها هزار انسان بی گناه است.
 ترزا می ' در پاسخ به پرسش ' جورج کروان' نماینده پارلمانی حزب ملی اسکاتلند که گفت 'آیا شما حاضرید دکمه شلیک سلاح هسته ای را که می تواند یک صد هزار زن و مرد و کودک بی گناه را به قتل برساند، فشار دهید؟' گفت: بله.

نخست وزیر انگلیس افزود: من قبل گفته ام که دشمن نیاز است بداند که ما آماده استفاده از توان بازدارندگی مان هستیم.

'تراز می' که در اولین نشست پارلمان از زمان شروع نخست وزیری اش حضور می یافت، در پاسخ به انتقادهای جرمی کوربین رهبر حزب کارگر در مورد بازدارندگی هسته ای گفت: این بخش حیاتی از امنیت ملی و دفاع از کشور در نیم قرن گذشته بوده است.

وی افزود: تهدیداتی که انگلیس با آن مواجه هست از جمله تهدیدات کره شمالی و روسیه 'بسیار جدی ' هستند و در مقابل این تهدیدات، انگلیس بایستی توانایی پرتاب موشک از زیردریایی هایش را داشته باشد.

مایکل فالون وزیر دفاع انگلیس نیز روز دوشنبه ضمن تأکید بر ضرورت تصویب طرح نوسازی سامانه دفاع هسته ای این کشور موسوم به ترایدنت در مجلس عوام، گفت انگلیس برای مقابله با تهدیدات ناشی از روسیه و تروریسم نیازمند حفظ و تقویت توان بازدارندگی هسته ای است.

سامانه تسلیحات هسته ای انگلیس در حال حاضر متشکل از 4 فروند زیردریایی 'ونگارد است' که موشک های راهبردی 'ترایدنت' را حمل می کنند. این زیردریایی ها از دهه 1960 میلادی تاکنون در پایگاه دریایی 'فاسلین ' واقع در ساحل غربی اسکاتلند، مستقر هستند.

طبق اعلام وزارت دفاع انگلیس، زیردریایی های هسته ای فعلی این کشور باید در اواسط دهه 2020 میلادی، از خدمت خارج شوند و مجلس عوام باید تا سال 2016 میلادی در مورد جایگزین آنها تصمیم بگیرند.

اگرچه براساس برآوردهای رسمی، هزینه بازسازی سامانه هسته ای ترایدنت (شامل ساخت چهار زیردریایی جدید)، درحدود 30 میلیارد پوند، به علاوه 10 میلیارد هزینه های پیش بینی نشده، اعلام شده است، اما موسسه خدماتی سلطنتی انگلیس در سال 2013 میلادی تخمین زده بود که هزینه عملیات جایگزینی سیستم سامانه تسلیحاتی هسته ای 70 تا 80 میلیارد پوند هزینه در پی خواهد داشت. در همین حال کمیسیون مستقل ترایدنت نیز در سال 2014 میلادی این عملیات را یک صد میلیارد پوند برآورد کرده بود.

به گفته منابع دفاعی انگلیس، هر زیردریایی ونگارد جدید دارای 16 سیلوی موشک ترایدنت حامل کلاهک های هسته ای است که می توانند هدف هایی را تا شعاع 4 هزار مایلی را بزنند.

انتظار می رود که طرح نوسازی سامانه دفاع هسته ای انگلیس در نشست روز دوشنبه مجلس عوام انگلیس، به رغم مخالفت رهبران حزب کارگر و حزب ملی اسکاتلند، رای لازم را بدست آورد.
مرجع / عصر ایران
:
:
:
آخرین اخبار