تاریخ انتشار: ۲۹ تير ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۳
کد خبر: ۱۲۷۴۳۰
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
افزایش 23 درصدی خرید گندم؛
بالاترین میزان خرید گندم به خوزستان اختصاص یافت
اسفندیارپوربا اشاره به اینکه بالاترین خرید گندم به استان خوزستان اختصاص داشته، گفت: استان خوزستان با یک میلیون و 400 هزار تن بالاترین میزان خرید و دیگر استان ها همچون گلستان با یک میلیون و 300 هزارتن، فارس با 805 هزارتن در رده های بعدی قرار دارند
مجری طرح گندم گفت:وضعیت برداشت گندم تا به امروز نسبت به مشابه سال گذشته 23.2 درصد افزایش داشته است.

اسماعیل اسفندیار پور مجری طرح گندم با اشاره به میزان خرید تضمینی گندم اظهار داشت: تا به امروز 7 میلیون و 730 هزار تن گندم به ارزش ریالی 9 هزار و 879 میلیارد تومان از کشاورزان خریداری شده است.

وی با اشاره به آنکه 65 الی 70 درصد برداشت در مزارع به اتمام رسیده، گفت: از 5 میلیون و 822 هکتار اراضی گندم تا کنون بالغ بر 3 میلیون و 800 هکتار برداشت انجام شده است.

اسفندیارپوربا اشاره به اینکه بالاترین خرید گندم به استان خوزستان اختصاص داشته، گفت: استان خوزستان با یک میلیون و 400 هزار تن بالاترین میزان خرید و دیگر استان ها همچون گلستان با یک میلیون و 300 هزارتن، فارس با 805 هزارتن در رده های بعدی قرار دارند.

*افزایش 23 درصدی خرید گندم

مجری طرح گندم ادامه داد: وضعیت برداشت گندم تا به امروز نسبت به مشابه سال گذشته 23.2 درصد افزایش داشته که با ادامه این روند پیش بینی می شود که تا پایان فصل 9 میلیون و 800 الی 10 میلیون تن خرید انجام شود.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به آنکه خرید تا دهه اول شهریور ماه ادامه دارد، بیان کرد: خرید گندم همزمان با برداشت مستقیم محصول تا دهه اول شهریور ماه ادامه دارد و باید گفت که برداشت دو مرحله ای تا اواخر شهریور ماه در برخی مناطق کوهستانی انجام می شود.

وی با اشاره به ممنوعیت واردات گندم افزود: امسال برای مصرف داخلی و گندم خبازی نیازی به واردات نداریم چرا که 7 الی 8 درصد خرید مازاد بر نیاز مصرف خبازی انجام خواهد شد.

*حمایت دولت توسعه تولید گندم را به همراه دارد

اسفندیار پور با اشاره به دلایل افزایش تولید عنوان کرد: سیاست گذاری دولت تدبیر و امید در بحث حمایت از تولیدات داخلی  و اعلام نرخ خرید تضمینی قبل از شروع کشت و ایجاد انگیزه در کشاورزان برای سرمایه گذاری تولید از جمله راهکارهای مناسب توسعه و ترویج تولید به شمار می رود.

وی در ادامه یادآور شد: توسعه آبیاری های تحت فشار اعم از بارانی و قطره ای، سایر اقدامات ، حمایت های دولت در تهیه بذر اصلاح شده  و عدم محدودیت کشاورزان در تهیه کود مورد نیاز  و مبارزه با علف های هرزاز جمله افدامات اساسی در راستای توسعه محصول به شمار می روند .

*توسعه ماشین آلات امری مهم در کاهش ضایعات

مجری طرح گندم با اشاره به کاهش ضایعات محصولات کشاورزی گفت: سازمان حفظ نباتات در 3 هزار و 500 هکتار مزارع گندم مبارزه با آفت سن را انجام داده که همین امر خسارات آفت در مزارع را به حداقل ممکن کاهش داده است.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: توسعه ماشین آلات اعم از تراکتور و کمباین در به حداقل رساندن ضایعات در مزارع تاثیر گذار است ،ضمن اینکه مجموعه برنامه های آموزشی و ترویجی به کشاورزان بهره وری و افزایش تولید را به همراه داشته است.

اسفندیار پور در ادامه یادآور شد: دولت در راستای حمایت از محصولات زراعی برنامه مستمر و مدونی دارد که از این رو لازم است که براین امر نظارت مستمری داشته باشد و در صورت کسری و نارسایی در این خصوص نسبت به رفع آن اقدام نماید.

وی با اشاره به سیاست های اقتصاد مقاومتی بیان کرد: در سال جاری بارش های مستمر و نسبتا مداوم و سایر پدیده های اقلیمی، تلاش کشاورزان ، توصیه های فنی و لطف خداوند موجب شد که میزان گندم تولیدی در مقایسه با سال گذشته افزایش یابد تا درنهایت امنیت غذایی بهبود یابد.

گفتنی است بخش کشاورزی از جمله زیر مجموعه های سیاست اقتصاد مقاومتی است که اگر بدان توجه شود  به سرعت پاسخ داده می شود.

*افزایش تولید گندم اتفاقی نیست

اسفندیار پور با بیان اینکه روند تولید و خرید گندم در سال جاری اتفاقی نیست، گفت: افزایش تولید تنها براساس یک سری برنامه های مدون و اقدامات اساسی در راستای مبارزه با علف های هرز و بذر مناسب عملیاتی شده از این رو لازم است که در راستای تثبیت تولید پایدار این اقدامات به صورت مداوم و گسترده در مزارع انجام دهیم.

مجری طرح گندم تصریح کرد: آبیاری موضعی و قطره ای در اراضی مستعد، توسعه آبیاری بارانی و ورود تکنولوژی ها نو به مزارع باید به میزان کافی دراختیار کشاورزان قرار گیرد چرا که این امر کاهش ضایعات را به همراه دارد.

گفتنی است همه آحاد جامعه نسبت به مصرف صحیح نان موظف هستند تا ضایعات این محصول استراتژیک به حداقل ممکن برسد.
مرجع / باشگاه خبرنگاران
:
:
:
آخرین اخبار