تاریخ انتشار: ۲۹ تير ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۸
کد خبر: ۱۲۷۴۳۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
رئیس دانشکده کشاورزی دانشگاه شهید چمران عنوان کرد:
خطر بروز مشکلاتی در مصرف‌کنندگان محصولات تراریخته
استفاده از محصولات تراریخته در تمام دنیا مخالفان و موافقانی دارد؛ معتقدم اگر از محصولات خوراکی طبیعی استفاده شود بهتر است
رئیس دانشکده کشاورزی دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: استفاده از محصولات تراریخته در تمام دنیا مخالفان و موافقانی دارد؛ معتقدم اگر از محصولات خوراکی طبیعی استفاده شود بهتر است.

دکتر نوراله معلمی اظهار کرد: محصولات تراریخته محصولاتی هستند که از طریق سیستم بیوتکنولوژی با انتقال ژن و در آزمایشگاه‌ها اصلاح می‌شوند. این اصلاح با روش کلاسیک متفاوت است؛ به‌طور مثال در اصلاح یک درخت به روش کلاسیک، یک درخت به‌عنوان پایه پدری و یک درخت نیز به عنوان پایه مادری وجود داشت، دانه گرده منتقل و بذر تولید و کشت می‌شد.

وی افزود: اصلاحات ژنتیکی متفاوت است؛ البته انجام چنین اصلاحاتی در تمام دنیا مخالفان و موافقانی دارد. در کشور ما علی‌رغم برخی تحقیقات که در این زمینه انجام می‌شود هنوز محصولات تراریخته وارد بازار نشده‌اند اما محصولات وارداتی ممکن است تراریخته باشند.

رئیس دانشکده کشاورزی دانشگاه شهید چمران اهواز در خصوص سود یا زیان استفاده از چنین محصولاتی با بیان این‌که به‌صورت کلی محققان از کاربرد تغییرات ژنتیکی در محصولات خوراکی اکراه دارند و حدس می‌زنند که این تغییرات ممکن است باعث بروز مشکلاتی در مصرف‌کنندگان شود، گفت: اصلاحاتی که انجام می‌شود ممکن است باعث مقاومت به یک آفت یا بیماری خاص شود اما در صورتی که به‌طور مستقیم مورد مصرف دام یا انسان قرار نگیرد مشکلی را به‌وجود نمی‌آورد.

معلمی ادامه داد: تغییرات رنگ یا شکل گل دربرخی گیاهان که در سطح وسیع انجام می‌شود از جمله این موارد است؛ من معتقدم در محصولاتی مانند علوفه و برنج که به‌صورت مستقیم مورد استفاده انسان یا دام قرار می‌گیرد بهتر است از محصولات طبیعی استفاده شود چراکه مصرف این محصولات ممکن است باعث ایجاد مشکلاتی در مصرف‌کنندگان شود.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار