تاریخ انتشار: ۲۹ تير ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۴
کد خبر: ۱۲۷۴۴۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مستند زندگی و شهادت شهید کجباف ساخته می‌شود
مستند «شهید هادی کجباف؛ شهيد مدافع حرم» به تهیه‌کنندگی حوزه هنری استان خوزستان و کارگردانی ابوالقاسم غلام‌حیدر در حال توليد است
مستند «شهید هادی کجباف؛ شهيد مدافع حرم» به تهیه‌کنندگی حوزه هنری استان خوزستان و کارگردانی ابوالقاسم غلام‌حیدر در حال توليد است.

غلام‌حیدر از انگيزه و دلایل ساخت مستند شهدای مدافع حرم سخن گفت و بیان کرد: تحقیق در مورد شهدای مدافع حرم ملزوماتی می‌خواهد که اولین آن درک صحیح مکتبی است که این قهرمانان را پرورانده است.

به گفته وی: شهادت یگانه مفهوم مقدس قرن ما است که به واضح‌ترین شکل ممکن خط حق را بر باطل برتری می‌بخشد.

غلام‌حیدر اظهار داشت: شهادت، رستاخیزی است که انسان برای پایمردی بر اعتقاداتش تا سر حد جان نثاری انجام می‌دهد. مفهوم شهادت با آن عظمت، اکنون محصول دفاع جهادگونه‌ای است که رزمندگان ما برای دفاع از حریم اهل بیت و عاطفه دینی مسلمانان جهان انجام می‌دهند.

وي افزود: رزمندگان اسلام که مسمی به نام مبارک مدافعین حرم شده‌اند اکنون قهرمانان قرن  هستند. قهرمانانی که هم نبردشان بی‌بدیل است و هم شهادتشان بی‌مانند. یقینا رسالت هنرمند امروز به عنوان نگارنده معاصر این قهرمانان بسیار خطیر است چراکه زبان هنر در مقام آفرینش خوانای این قرن باید نگهبان حماسه این بزرگ‌مردان برای آیندگان باشد.

محقق، پژوهشگر و کارگردان مستند «شهید هادی کجباف» اضافه كرد: من هم به سهم خودم برای بیان حماسه‌ای که این رزمندگان براي برقراری امنیت ما و دفاع از حریم اهل بیت (ع) می‌آفرینند، مسؤولیت دارم و این احساس تکلیف همواره باعث ایجاد انگیزه قوی به منظور تحقیق و پژوهش و تولید آثار هنری در موضوع مدافعین حرم و شهدا شده است.

غلام‌حيدر افزود: تحقیق در مورد شهدای حرم ملزوماتی می‌خواهد که اولین آن درک صحیح مکتبی است که این قهرمانان را پرورده است. مکتبی که از یک جوان غنوده در راحتی قرن مصرف‌گرای امروز قهرمانی می‌یابد که از همه آسودگی‌های جهان و تعلقات زندگی عاطفی خود دست شسته و در معرکه‌ای سرسام‌آور به مصاف دشمن می‌رود.

وي ادامه داد: درک مکتب انقلاب که منبعث از مکتب عاشورا است، از ویژگی‌های بسیار مهم تحقیق در مورد شهدا است. همراه با این ویژگی مهم، البته صداقت در تحقیق و درک ظرفیت‌های انسانی برای حرکت در مسیر متعالی و نیز اعتقاد و التزام به ولایت به عنوان رهبریت جهان اسلام نیز بسیار حایز اهمیت است.

محقق، پژوهشگر و کارگردان مستند «شهید هادی کجباف» درباره دلیل انتخاب تحقیق و ساخت مستند این شهید از ميان شهداي مدافع حرم گفت: شهید کجباف یکی از هزارِ این دریای خروشان است که هر روز سیل‌آسا در برابر باطل صف کشیده و جان‌نثارانه از زندگی مادی و اعتقادات معنوی مسلمانان دفاع می‌کنند. شهید کجباف الگوی هم عصر و هم زیستی است که به من و نسل من سیره زندگی مکتبی را می‌آموزد و در فاصله‌ای دوشادوش و تنگاتنگ روش حیات اعتقادی در جهان پر از ازدحام مادی را آموزش می‌دهد. او و شهدای ما از ابتدا تاکنون هر کدام سیره‌ای عملی از جهاد و زندگی خدا پسندانه‌اند و میان ظلمات امروز بشر چراغ‌های روشن هدایت هستند. آموختن و درک زندگی شهید کجباف‌ها حلقه گمشده تربیت نسل امروز ما است که باید به عنوان الگوهای جامع انسانی ترویج و معرفی شوند.

این پژوهشگر معتقد است: هر زمان که ما برای تولید آثاری در زمینه شهدا اقدام کرده‌ایم درس‌های بزرگی از حیات و شهادت ایشان گرفته‌ایم. گو این كه شهادت وي نوعی هدایت نبوت‌گونه برای ما است تا حقیقت معنوی زندگی خود را دریابیم. زندگی شهید کجباف نیز شاخصه‌های بسیار منحصر به فرد و ویژگی‌های بسیار خاصی دارد که فقط مردان مکتب خمینی که ریشه در مکتب عاشورا دارند واجد این مشخصات هستند. این مکتب‌داران خمینی الزاما ایرانی نیستند اما اکنون آموخته‌اند همدیگر را در سراسر جهان پیدا کنند و زیر پرچم سرخی به نام مقاومت گرد هم می‌آیند. من نمی‌توانم به عنوان هنرمند زمانه خود از این جریان بزرگ و این حماسه بی‌مانند جدا باشم.

وي ادامه داد: ساخت هر مرحله از این مستند شامل گفت‌وگو با همرزمان و خانواده شهید، پرداختن به آثار شهید، تصاویر و فیلم‌های به جا مانده از مبارزات شهید و مجموعه اقداماتي است که شهید کجباف در زمان حیات تا شهادتش انجام داده است و از سویی بررسی کاملی از تاثیراتی است که شهادت این بزرگوار به نسل امروز و جامعه ما گذاشته است. لذا هم به عنوان سازنده این اثر و هم به عنوان آموزنده مشتاقی که می‌کوشد این مکتب را درک و این مردان را با حسن نیت و صداقت و حفظ امانت معرفی کند، کوشیده‌ام در این مستند نهایت تلاشم را برای انتقال مفاهیم مقدس و شریف این اسوه‌های ایثار و قهرمانان قرن به نسل امروز انجام دهم.

محقق، پژوهشگر و کارگردان مستند «شهید هادی کجباف» اظهار كرد: البته عنایت خداوند و توکل بر راه مقدس روح مطهر شهدا جان بخش کلمات و راهنمای مسیرم بوده است. در پایان سپاسگزار از حوزه هنری استان خوزستان و مدیر توانمند و دلسوز این مجموعه هستم که همواره با حمایت خود یاریگر ما در تولید این آثار بوده‌اند. امیدوارم در سال 95 شاهد تولید آثار دیگری از شهدای مدافع حرم باشیم.

محقق و پژوهشگر ساخت این مستند ابوالقاسم غلام‌حیدر است. کار تدوین این مستند را نیز آرش ساربان انجام خواهد داد كه مدت زمان این مستند ۳۵ تا ۴۵ دقیقه است.

در این مستند به زندگینامه شهید از نگاه همرزمان و خانواده وی پرداخته می‌شود و به منظور گرامیداشت یاد و خاطره شهدای والا مقام مدافع حرم، معرفی شهدای مدافع حرم استان و آشنایی نسل جوان با شخصیت این شهیدان بزرگوار توسط حوزه هنری خوزستان ساخته می‌شود.

مستند شهید هادی کجباف در حال حاضر در مرحله تدوین و صداگذاری است.

شهید هادی کجباف در جبهه‌های نبرد با تروریسم تکفیری روز 31 فروردین سال 94 در منطقه «بصری الحریر» واقع در حاشیه شمال شرقی استان «درعا» در جنوب سوریه به شهادت رسید.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار