تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۷
کد خبر: ۱۲۷۴۸۱
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
استاندار خوزستان:
منافع طرح‌های‌کلان و صنایع نباید به خارج از استان انتقال‌یابد
استاندار خوزستان با تاکید بر کاهش تشریفات اداری در تمام دستگاه‌ها و نهادهای استان ایجاد اشتغال، رفع بیکاری و افزایش سرمایه‌گذاری را از اولویت‌های اساسی خود دانست و گفت: منافع طرح‌های کلان و صنایع بزرگ استان نباید به خارج از استان انتقال یابد تا فقط مضرات آن‌ها نصیب مردم شود
استاندار خوزستان با تاکید بر کاهش تشریفات اداری در تمام دستگاه‌ها و نهادهای استان ایجاد اشتغال، رفع بیکاری و افزایش سرمایه‌گذاری را از اولویت‌های اساسی خود دانست و گفت: منافع طرح‌های کلان و صنایع بزرگ استان نباید به خارج از استان انتقال یابد تا فقط مضرات آن‌ها نصیب مردم شود.

غلامرضا شریعتی در شورای اداری استان که روز سه شنبه، 29 تیرماه در سالن جلسات استانداری خوزستان برگزار شد، اظهار کرد: ا‌گرچه ممکن است شورای اداری حالت تشریفاتی به خود گرفته باشد اما مهم‌ترین شورا برای هماهنگی، همدلی و تصمیم‌سازی به شمار می‌رود؛ این شورا محل مشورتی برای مدیریت استان است و من تا حدودی سعی می‌کنم این نگاه را به شورای اداری داشته باشم. همچنین در جلسات شورای اداری نباید تنها مدیران ارشد برخی دستگاه‌ها به ایراد سخنرانی بپردازند بلکه نهادها و دستگاه‌های دیگر می‌توانند در این شورا از تجارب دیگران استفاده کنند.

وی تصریح کرد: ‌در جلسات گذشته شورای اداری هر جلسه توسط اصحاب رسانه و مطبوعات شروع می‌شد اما در این جلسه به علت این‌که فکر می‌کردند بنده با چنین سیاستی مخالفم این امر انجام نشد اما به نظر سیاست خوبی می‌آید و از این به بعد باید اجرا شود.

استاندار خوزستان در خصوص سیاست‌های عام خود خاطرنشان کرد:‌ استفاده از توانمندی‌های استان و تلاش برای کارآمد کردن امور استان از سیاست‌های اصلی من در منصب استانداری است و در این زمینه از هیچ تلاش و کوششی فروگذاری نخواهم کرد و از مدیران کارآمد، بیشترین استفاده را خواهم برد؛ در این امر جدا از خط و ربط‌های سیاسی، کار خواهم کرد و هدف کارآمد کردن امور استان است. کسانی که سیاست‌های دولت تدبیر و امید را قبول دارند و در راستای تحقق این سیاست‌ها گام بر می‌دارند در تحقق این امر مدنظر قرار می‌گیرند.

شریعتی با تاکید بر مورد توجه قرار دادن موضوع تکریم ارباب رجوع و افزایش رضایت‌مندی مردم از دستگاه‌ها و ادارات به صورت ملموس و محسوس عنوان‌کرد:‌ توسعه استان محقق نمی‌شود مگر با همدلی، همیاری و همکاری همه با هم و در وهله بعد حفظ آرامش و تلاش برای حفظ آرامش نیاز در استان. بنابراین چه از طرف دستگاه اجرایی و چه از طرف مردم باید تلاش بر حفظ آرامش باشد. معتقدم که توسعه استان و حرکت در مسیر توسعه استان با وجود سختی‌ها، ‌مشکلات و چالش‌های فعلی دشوار اما میسر است.

وی بیکاری را مشکل اصلی استان‌ دانست و گفت:‌ رفع این مشکل مستلزم تحقق اقتصاد مقاومتی و عمل به سیاست‌های آن است و این امر جز با استواری و اتکا به منابع و داشته‌های موجود، تلاش برای افزایش بهره‌وری و رفع موانع پیش رو در عین استفاده از تجارب و اندوخته‌های دیگران محقق نخواهد شد. رفع بیکاری و کاهش نرخ بیکاری نیاز به سرمایه‌گذاری، استفاده بهینه از سرمایه‌گذار رفع موانع سرمایه‌گذاری و بهبود فضای کسب و کار دارد و تحقق تمام این موارد به هماهنگی همدلی و همکاری تمام مسئولان استانی و مردم باز می‌گردد.

استاندار خوزستان با بیان این‌که شهدا، ‌ایثارگران و جانبازان بهترین الگو در صیانت در حفظ کشور هستند، اظهار کرد: ‌در سیاست‌های اجرایی باید از تشریفات کاسته شود؛ متاسفانه اکنون نظام اداری کشور در سطح بسیاری به تشریفاتی شدن سوق یافته و این امر موجب فربه شدن دولت شده است و چنان زنجیره‌های محکمی بر بدنه دولت انداخته که توان حرکت از دولت سلب کرده است؛ بنابراین مصرانه از دستگاه‌ها و سازمان‌های استان می‌خواهم که در جهت کاهش تشریفات گام بردارند و در این زمینه از هیچ تلاشی فروگذار نکنند.

شریعتی با تاکید بر استفاده از ظرفیت زنان و جوانان در بحث‌های مدیریتی و مشورتی خاطرنشان کرد: ‌اشتغال‌زایی مهم‌ترین هدف است اما فراهم کردن زمینه‌های سرمایه‌گذاری و محترم شمردن سرمایه‌گذاران مستلزم این امر است و اگر می‌خواهیم که فرهنگ کار در استان ساری و جاری باشد باید نهایت احترام به کارآفرینان و سرمایه‌گذاران را بگذاریم و همان‌طور که بارها گفته‌ام که میزان جذب سرمایه‌گذار ملاک ارزیابی من از فرمانداران و مدیران دستگاه‌های اجرایی چه داخلی و خارجی است نه مصوبه‌هایی که بعضا غیر قابل اجرا و به‌درد نخور و جلسات تشریفاتی است.

وی با بیان این‌که باید تمام دستگاه‌های اجرایی در جهت جذب سرمایه‌گذار گام بردارد عنوان کرد:‌ تشویق کارآفرینان و سرمایه‌گذاران و جذب سرمایه‌گذار و سرمایه و فعال کردن شهرک‌های صنعتی باید مدنظر قرار گیرد. فرماندارها و مدیران دستگاه‌های اجرایی باید مجری قانون باشند و رفتار خلاف قانون هر چند اگر به نتیجه موثری منتهی شود به هیچ عنوان پذیرفته نیست. معتقدم راهکارهای قانونی برای حل مسائل کم نیستند و حتی اگر برای حل مسئله‌ای از طریق قانونی به مشکلی برخوردیم می‌توانیم از ظرفیت نماینده‌های استان در مجلس شورای اسلامی استفاده کنیم.

استاندار خوزستان در خصوص بحث حقوق‌های نجومی بیان کرد: اگر صحبت از فیش‌های نجومی می‌شود باید دید در کدام دولت و کدام هیات دولت یک نفر به تنهایی اقدام به اعطای 27 مدال لیاقت به 27 نفر کرد و حتی نگذاشت صدای آن بلند شود و خبر آن در جایی نفوذ کند. این فرد مدال‌های لیاقت درجه یک را با 100 سکه و مدال‌های درجه 2 را با 75 سکه به 27 نفر اعطا کرد و اگر دولتی این کار را کرد باید آن را مدنظر قرار داد. البته کار نادرست و اشتباه از هر فردی که سر بزند غلط است.

شریعتی گفت:‌ ما به هیچ وجه مدافع و حامی صاحبان فیش‌های حقوقی نجومی غیرمنطقی و غیرصحیح نیستیم. در برابر ارتکاب تخلف از یک گروه خاص نباید سکوت کرد اما حفظ آبروی مسلمان مهم است و در مقابل خطا باید به همان اندازه برخورد کرد و باید توجه داشت که شکستن حرمت مسلمان خطاست؛ وقتی در دولتی در یک بخش از آن یک تخلف این چنینی رخ می‌دهد جلوگیری از آن بسیار صحیح است و در تمام بخش‌ها باید از موضوع حقوق‌های نجومی جلوگیری شود.

وی با بیان این‌که صاحبان تمام فیش‌های نجومی از آغاز و دولت قبل باید دیده شوند و دریافتی‌ها را بازپس دهند، اظهار کرد: ا‌گرچه گفتیم که رفع بیکاری و ایجاد اشتغال و سرمایه‌گذاری از اهداف اصلی ما است اما باید توجه کرد که راه توسعه از آموزش و پرورش می‌گذرد و سرمایه‌گذاری مسکن موقتی برای دستیابی به توسعه است. آموزش و پرورش نقش مهمی در توسعه ایفا می‌کند و اگر فرهنگ و کارآفرینی در آموزش و پرورش نهادینه شود توسعه اشتغال و جامعه‌ای بدون افراد بیکار را به دنبال خواهد داشت و اگر فرهنگ کارآفرینی در آموزش و پرورش وجود نداشته باشد سرمایه‌گذاری در بلندمدت هیچ نتیجه‌ای در بر نخواهد داشت.

استاندار خوزستان با تاکید بر حمایت و کمک تمام دستگاه‌های اجرایی از آموزش و پرورش و حل مشکلات آموزشی توسط فرمانداران، تصریح کرد:‌ دستگاه‌های اجرایی باید در پرداخت درصد مصوب از درآمدهای خود به آموزش و پرورش با میل و رغبت اقدام کنند نه با اعمال زور و حتی اگر آموزش و پرورش در این زمینه احمال کرد باید از احمال آموزش و پرورش در دریافت اعتبارات قانونی خود از دستگاه‌های اجرایی شکایت کنند.

شریعتی خاطرنشان کرد:‌ اقتصاد مقاومتی یعنی مشارکت واقعی مردم در فعالیت‌های اقتصادی و نمی‌شود کلمه‌ای را بدون در نظر گرفتن بار معنایی ‌آن بیان کرد؛ بنابراین در اقتصاد مقاومتی اصل و اساس مشارکت و مداخله مردم است به طوری‌که مردم نبض فعالیت‌های اقتصادی را در دست بگیرند و تمام طرح‌های کلان استان مانند طرح 550 هزار هکتار، طرح‌های توسعه نیشکر و همچنین نهادها و سازمان‌های کلان مانند مناطق آزاد و شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب باید در خدمت توسعه استان باشند و نه این‌که منافع خود را عاید غیر خوزستانی‌ها کنند و تنها برای خوزستان ضرر داشته باشند.

وی ادامه داد:‌ حتی اگر قرار است منافعی از خوزستان خارج شود نباید در این زمینه پنهان کاری صورت بگیرد و موظف هستند که به استانداری گزارش دهند و سرباز زدن از این امر باعث کاهش اعتماد به این نهادها می‌شود. معاونت‌های استانداری باید از دستگاه‌های اجرایی مربوط به خود گزارش کار یک ساله را دریافت و میزان تحقق برنامه‌ها و گزارشات کار را ارزیابی کنند.

استاندار خوزستان عنوان کرد:‌ در تمام برنامه‌ها اعلام می‌شود که خوزستان جلوتر از سایر استان‌ها حرکت می‌کند اما خروجی این برنامه‌ها حاکی از این است که خوزستان عقب‌تر از سایر استان‌ها قرار دارد؛ بنابراین باید ذهن مردم را از این تفکر که گزارشات خلاف ارایه می‌شود پاک کنیم.

شریعتی گفت: ‌استان خوزستان به حدی ظرفیت و مزیت دارد که به طور اتوماتیک قادر به جذب سرمایه‌گذاران است اما در صورتی که در مسیر سرمایه‌گذاران سنگ‌اندازی و مانع تراشی نکنیم و بگذاریم سرمایه‌گذاران کار خود را انجام دهند. من دست هر منتقد و مخالف و نصیحت‌کننده‌ای را می‌بوسم و از آن‌ها استقبال می‌کنم و امیدوارم با تامل، همدلی و همکاری در مسیر توسعه استان گام برداریم.

گفتنی است ؛ استاندار خوزستان با ارائه لوح تقدیر از علی مظفری، معاون سیاسی و اجتماعی فرماندار اهواز که در ماه رمضان امسال به علت نجات جان یک معلم قرآن در زندان شیراز در برنامه ماه عسل حضور یافته بود، تقدیر و تشکر کرد.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار