تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۳۹۵ - ۲۲:۲۳
کد خبر: ۱۲۷۵۴۰
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
یک استاد دانشگاه شهید چمران عنوان کرد:
عدم وجود آنالیزهای تراریختی مناسب برای محصولات وارداتی
محصولات تراریخته محصولاتی هستند که در تمام دنیا تولید می‌شوند؛ انتقال ژن در گیاهان تزئینی و محصولات غیرخوراکی مشکلی ایجاد نمی‌کند اما استفاده از آن‌ها در محصولات خوراکی که به‌طور مستقیم مورد استفاده دام یا انسان قرار می‌گیرند از حساسیت بالایی برخوردار است
عضو هیأت‌علمی دانشکده کشاورزی دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: تاکنون هیچ آنالیزی بر محصولات وارداتی از نظر تراریختی بودن یا استفاده از ژن‌های مختلف در کشور وجود نداشته است.

دکتر موسی موسوی اظهار کرد: محصولات تراریخته محصولاتی هستند که در تمام دنیا تولید می‌شوند؛ انتقال ژن در گیاهان تزئینی و محصولات غیرخوراکی مشکلی ایجاد نمی‌کند اما استفاده از آن‌ها در محصولات خوراکی که به‌طور مستقیم مورد استفاده دام یا انسان قرار می‌گیرند از حساسیت بالایی برخوردار است.

وی در خصوص ورود محصولات تراریختی به کشور، گفت: من تاکنون نشنیده‌ام که برای محصولاتی که به کشور وارد می‌شود گواهی عدم تراریختی گرفته شود؛ تنها شنیده‌ام در صادرات محصولات ما برخی از کشورهای مقصد گواهی محصولات تراریختی درخواست می‌کنند. احتمال استفاده از محصولات وارداتی تراریخته در کشور بسیار بالاست؛ البته محصولات تراریخته‌ای نیز در کشور تولید شده اما تاکنون اجازه وارد کردن آن‌ها به بازار داده نشده است.

موسوی ادامه داد: استفاده از محصولات تراریخته سه حالت دارد که شامل واردات محصول تراریخته، واردات مواد گیاهی ترایخته یا گیاه تراریخته است؛ محصولات تراریخته به‌طور مستقیم مصرف می‌شوند که در این خصوص آنالیزها باید انجام شود. واردات مواد گیاهی تراریخته خطرات بیشتری به همراه دارد چراکه ممکن است برای سلامتی مضر باشد.

این عضو هیأت‌علمی دانشکده کشاورزی دانشگاه شهید چمران اهواز اظهار کرد: اگر محصولات تراریخته با توجه به شرایط منطقه و نیاز بازار در داخل کشور تولید شوند، خطر کمتری دارند زیرا نسبت به فرآیندهای اصلاح ژن اطمینان وجود دارد. اگر قرار باشد محصول تراریخته وارد شود باید این محصول توسط متخصص انتقال ژن هم از نظر تراریختی بودن و هم از نظر نوع ژن انتقال داده‌شده آنالیز شود.

این پژوهشگر گفت: استفاده از محصولات زینتی تراریخته مشکلی ایجاد نمی‌کند اما در محصولات خوراکی حساسیت بیشتری وجود دارد؛ امروزه در دنیا محدودیت منابع غذایی وجود دارد و روز‌به‌روز آب برای آبیاری کاهش می‌یابد یا زمین‌ها شور می‌شوند و استفاده از سموم مختلف مانند کودهای نانو افزایش یافته است. استفاده از این سموم خطر بیشتری نسبت به استفاده از محصولات تراریخته دارد چراکه اثرات آن‌ها بر سلامتی هنوز مشخص نیست. البته استفاده از محصولات تراریخته یک شرط اساسی دارد و آن این است که آنالیز دقیق این محصولات صورت بگیرد.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار