تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۳۹۵ - ۲۳:۰۱
کد خبر: ۱۲۷۵۴۷
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
تعرفه آب بهای کشاورزی سال زراعی گذشته کاهش یافت
معاون برنامه ریزی سازمان آب و برق خوزستان گفت:تعرفه آب بهای کشت های غالب سال زراعی گذشته کاهش یافته است
معاون برنامه ریزی سازمان آب و برق خوزستان گفت:تعرفه آب بهای کشت های غالب سال زراعی گذشته کاهش یافته است.

معاون برنامه ریزی سازمان آب و برق خوزستان روز چهارشنبه در جریان بازدید از امور مشترکان شبکه های آبیاری شمال خوزستان تعیین نرخ آب بهای زراعی را وابسته به عوامل مختلفی دانست و گفت:تعرفه آب بهای کشت های غالب سال زراعی گذشته کاهش یافته است.

حمیدرضا اسماعیلی نحوه محاسبه آب بها در شبکه آبیاری را بر اساس قانون تثبیت آب بهای زراعی مصوب سال 69 مجلس شورای اسلامی و آئین نامه اجرایی همین قانون دانست و گفت:در این درصد سهم آب بها از محصول بسته به نوع شبکه ها اعم از مدرن،تلفیقی یا سنتی به ترتیب سه ، 2 و یک درصد بوده و محاسبه آب بها متاثر از عملکرد و قیمت فروش محصولات است.

وی بخش عمده آب بها برای محصولات کشاورزی را مربوط به کشت های غالب از جمله گندم و ذرت عنوان کرد و افزود:یکی از شاخص های اصلی تعیین نرخ آب بها آمارنامه وزارت جهاد کشاورزی است که در سطح و تولید محصولات زراعی در نقاط مختلف کشور برآورد می شود لذا امکان تعیین نرخ قطعی آب بها پیش از آغاز فصل زراعی وجود ندارد.

اسماعیلی تسریع در ارائه آمارنامه عملکرد محصولات را در ابلاغ به موقع تعرفه قطعی آب بها موثر دانست وگفت:هرگونه تغییر در تعرفه آب بهای کشاورزی از طریق بازنگری در آمارنامه کشاورزی قابل پیگیری است.

معاون برنامه ریزی سازمان آب و برق خوزستان هزینه های بهره برداری و نگهداری از تاسیسات شبکه های آبیاری را چندین برابر میزان تعرفه های آب بهای زراعی عنوان کرد و افزود:ارزش اقتصادی آب ملاک تعیین آب بها نیست و دولت برای حمایت از بخش کشاورزی خود را موظف می داند به حداقل تعرفه آب بها اکتفا کند.

وی که به سئوالات کشاورزان مراجعه کننده به امور مشترکان شرکت بهره برداری از شبکه های آبیاری شمال خوزستان پاسخ می گفت افزود:مشکلات مربوط به عقد قراردادهای آب کشاورزی پیگیری می شود.

عقد قرارداد آب زراعی تابستانه از 26 تیرماه سال جاری در امور مشترکان شرکت بهره برداری از شبکه های آبیاری شمال خوزستان آغاز شده است.

شرکت بهره برداری از شبکه های آبیاری شمال خوزستان مدیریت شبکه های آبیاری دز و کرخه شمالی را بر عهده داشته و 18 هزار مشترک دارد.
:
:
:
آخرین اخبار