تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۲
کد خبر: ۱۲۷۵۵۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
خوشنویسی خوزستان چشم انتظار توجه مسئولان
هنرمندان خوشنویس خوزستانی در انتظار داشتن امکانات مورد نیازشان روزهای گرم تابستان را در خانه هنر اهواز سپری می کنند و پنجره های خانه هنر اهواز را در انتظار وزیدن نسیمی خنک از سوی متولیان فرهنگی این استان گشوده و چشم انتظار توجه آنها هستند
خوشنویسی خوزستان چشم انتظار توجه مسئولانهنرمندان خوشنویس خوزستانی در انتظار داشتن امکانات مورد نیازشان روزهای گرم تابستان را در خانه هنر اهواز سپری می کنند و پنجره های خانه هنر اهواز را در انتظار وزیدن نسیمی خنک از سوی متولیان فرهنگی این استان گشوده و چشم انتظار توجه آنها هستند.

شاید در توصیف اهمیت خوشنویسی همین بس باشد که روایات بسیاری در باب این هنر قدسی آمده است. خوشنویسی از جمله هنرهای اسلامی به شمار می رود و در ترویج دین اسلام و کلام وحی نقش به سزایی داشته است.

ظرفیت های خط فارسی موجب شده تا هنر خوشنویسی بر این خط خوش بنشیند و هنرمندان ایرانی بتوانند به ظرافت هر چه تمام آن را به اثری هنری تبدیل کنند و آن اثر سال های سال جاودانه بماند.

در کشور ما هنرمندان بسیار شناخته شده ای در زمینه این هنر فاخر و اصیل به دنیا معرفی شده است. هنرمندانی که اساتید ممتاز و فوق ممتاز خوشنویسی به شمار می روند.

استان خوزستان نیز در خود هنرمندان خوشنویس و علاقه مندان بسیاری به این هنر دارد. هنرمندان خوشنویس استان در خانه هنر اهواز فعالیت دارند و در آنجا علاقه مندان به این هنر را پرورش و آموزش می دهند.

با شروع فصل تابستان و بالا رفتن دما، گرما خوشنویسان اهوازی را نیز در امان نگذاشت و خوشنویسان نسبت به کمبود امکانات خنک کننده فضای اختصاص داده شده به خوشنویسان در خانه هنر معترض بودند و خواهان امکانات بیشتر و توجه متولیان فرهنگی شهر نسبت به این هنر شدند.

آنها معتقدند باید به هنر خوشنویسی که بخشی از حوزه تجسمی است مانند دیگر شاخه های هنر خوزستان نگاه ‎شود و از آنها حمایت جدی صورت بگیرد.

آنها افزودند: اگر خانه هنر اهواز زیر نظر اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی این شهرستان قرار دارد پس باید خوشنویسان نیز از جانب این اداره حمایت شود.

* ارشاد خوزستان متولی فرهنگ و هنر نیست

رییس انجمن خوشنویسان اهواز در این باره می گوید: معتقدم ارشاد خوزستان متولی فرهنگ و هنر نیست بلکه براساس اشتباهاتی که سال های گذشته توسط مدیران قبل صورت گرفته تعدادی از دوستان خود را در ارشاد به عنوان کارمند جذب کرده اند. همین امر موجب شد که بخش عمده ای از بودجه ارشاد صرف حقوق و مزایا به کارمندان شود و در عمل اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان چیزی در دستش نباشد تا بخواهد هنرمندانی را در رشته های مختلف تجسمی یا دراماتیک حمایت کند.

رضا زدوار، ادامه داد: در مدیریت ارشاد هیچگاه بحث عدالت و نگاه همه جانبه نگری وجود نداشته، به طوری که نگاه به تئاتر یا موسیقی یا نگاه به داستان، ادبیات و فیلم به مراتب بیشتر از نگاه به هنرهای تجسمی بوده است.

وی بیان کرد: چندی پیش در چند تقاضای کتبی از مدیرکل ارشاد خوزستان خواستار تامین بعضی امکانات برای اتاق آموزش خانه هنر آن هم در گرمای بالای 50 درجه اهواز شدم اما وی در پاسخ گفت که شما بخش اِن جی اُ آزاد هستید.

وی افزود: در کدام برهه زمانی خوزستان این همه خوشنویس خوب داشته است؟ در استان خوزستان به نسبت گذشته هم کیفیت خوشنویسی و هم کمیت آن بالا رفته چرا که ما زندگی مان را صرف این هنر کردیم تا این رشد ایجاد شده، بدون اینکه کمکی دریافت کنیم.

وی گفت: ارشاد خوزستان در طول این سال ها حتی یک ریال به ما کمک نکرده، و بودجه در جاهای دیگر هزینه شده است.

زدوار افزود: هم معاونت ها و هم مشاوران بارها به ما قول همکاری دادند حتی آنها را دعوت کردیم تا از فضای خانه هنر دیدن کنند.

رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی اهواز نیز فضای خانه هنر را دید و حتی خودش معترض شد و پس از آن گفت 'دوست دارم اینجا را درست کنم اما دست من نیست. به من گفته اند خانه هنر ربطی به ارشاد ندارد'

وی اضافه کرد: مگر می شود یک خانه هنر باشد ولی زیر نظر اداره ارشاد نباشد؟ خانه هنر باید زیر نظر ارشاد باشد. بی توجهی و حمایت نکردن ارشاد خوزستان باعث شده که خانه هنر اهواز به دخمه ای تبدیل شود و خاک همه جای آن را پر کند. اگر گاهی دستی به سر و روی آن کشیده می شود از خودمان هزینه می کنیم.

* انجمن خوشنویسی اهواز تا به حال پولی از ما نخواسته است

رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی اهواز، گفت: انجمن خوشنویسان اهواز هم اکنون در خانه هنر مستقر است و کلاس های خوشنویسی نیز در آن جا برگزار می شوند.

محمد جوروند افزود: ما هیچ مشکلی با انجمن خوشنویسی اهواز نداریم. امکانات محدودی داریم که آن را نیز در اختیارشان قرار داده ایم تا آنها از آن استفاده کنند. سعی ما بر این است که ارتباط خوب و صمیمانه ای با آنها داشته باشیم.

وی گفت:نماینده ای از اداره ارشاد در هیات مدیره انجمن خوشنویسان حضور دارد که بر وضعیت آنها نظارت دارد. رییس این انجمن نیز عضو هیات رییسه انجمن خوشنویسان ایران است.

او ادامه داد: ما خانه هنر را در اختیار خوشنویسان قرار دادیم و تلاش می کنیم فضاهای نمایشگاهی به سمت و سوی خصوصی برود. در چند وقت اخیر چندین نمایشگاه خوشنویسی در موزه هنرهای معاصر و گالری های اهواز برگزار شد.

جوروند افزود: در حد بضاعت به آنها کمک می کنیم اما تا به حال پولی از ما نخواسته اند. همچنین هنرجویان در آن جا طبق تعرفه های سراسر کشور هزینه کلاس ها را پرداخت می کنند و پس از آن برای دریافت گواهی از آنها آزمون گرفته می شود.

* هیچ کس به من مراجعه نکرده است

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان نیز در این باره گفت: هزینه نگهداری، اقامت و نیز هزینه هایی مانند سرایداری، آب، برق و نظافت خانه هنر از سوی ارشاد تامین می شود.

همایون قنواتی تاکید کرد: تاکنون از سوی انجمن خوشنویسان هیچ کسی به من مراجعه نکرده و هرکسی گفته که مراجعه کرده دروغ گفته است.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار