تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۳
کد خبر: ۱۲۷۵۵۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مدیر جهاد کشاورزی خرمشهر:
کشاورزان خرمشهر نیازمند توجهی ویژه هستند
کشاورزان خرمشهر مجبورند به خاطر قرار گرفتن در پایین دست رودخانه از آبی که آلودگی ها را با خود از بالادست منتقل می کند استفاده کنند و به همین علت باید به آنها امتیازاتی داده شود و دولت در این موضوع ورود کند
مدیر جهاد کشاورزی خرمشهر گفت: با توجه به شرایط خاص کشاورزان خرمشهری باید به آنان نگاهی متفاوت داشت.

محمد مطرودی عصر روز چهارشنبه در نشست تخصصی کشاورزی در سالن جلسات اتاق بازگانی خرمشهر با تاکید بر اینکه نباید کشاورزان خرمشهر را با سایر کشاورزان مقایسه کرد، اظهار کرد: کشاورزان خرمشهر مجبورند به خاطر قرار گرفتن در پایین دست رودخانه از آبی که آلودگی ها را با خود از بالادست منتقل می کند استفاده کنند و به همین علت باید به آنها امتیازاتی داده شود و دولت در این موضوع ورود کند.

وی به موضوع روش های نوین کشت اشاره کرد و افزود: از خرمشهر به تبع استان خوزستان ترویج کشت گلخانه ای و پرورش ماهی در قفس خواسته شده است که مورد دوم در جزیره مینو توسط یکی از کشاورزان انجام شده است.

خرمشهر در بخش گلخانه ها با مشکل مواجه است

مدیر جهاد کشاورزی خرمشهر با بیان اینکه خرمشهر در بخش گلخانه ها با مشکل مواجه است و تاکنون حتی یک هکتار نیز کشت گلخانه ای نداشته است، گفت: کشت گلخانه ای با توجه به داشتن مزایایی همچون افزایش بهره وری در واحد سطح و کاهش هزینه ها، همچنین تولید محصول در غیر از زمان کشت،  توصیه می شود و این انتظار وجود دارد که کشاورزان از این فرصت استفاده کنند.

وی با تاکید بر اینکه اعتبار این طرح به صورت شناور به تمام استان تخصیص داده می شود، متذکر شد: این طرح ها با ۶۰ درصد تسهیلات بلاعوض و ۴۰ درصد آورده کشاورز اجرایی می شود و در نوع خود فرصتی برای توسعه کشاورز است و چون به صورت شناور تعریف شده، سهمیه ای مجزا برای شهرستان ها از جمله خرمشهر در این تسهیلات در نظر گرفته نشده است که باید از این فرصت ها نهایت استفاده را برد.

مطرودی به وجود برخی کشت ها در خرمشهر نیز اشاره کرد و افزود: شهرستان ظرفیت خوبی در کشت، نخیلات ، یونجه، گندم و حتی قارچ دارد که رعایت اصول نوین کشاورزی، کاهش سود بانکی و کمک از سوی دستگاه هایی همچون اتاق بازگانی در امر بازاریابی، به کشاورزان یک ضرورت برای توسعه آن محسوب می شود.

مدیر جهاد کشاورزی خرمشهر، کشاورزان را به رعایت تناوب کشت، میان کشتی با دانه های روغنی برای کاهش علف های هرز و افزایش میزان عملکرد و گرایش به سمت و سوی آبیاری از سنتی به مدرنیته دعوت کرد و همچنین از آنها خواست تا از به کار بردن ادوات کشاورزی خارج از رده و آتش زدن بقایای کشاورزی بپرهیزند.

مطالبه ۳ درصد سهم کشاورزان خرمشهر از منابع ملی در اولویت باشد

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی خرمشهر بر لزوم مطالبه سه درصد حق کشاورزی خرمشهر از منابع ملی و نفتی تأکید کرد.

احمد شریفات در نشست تخصصی کشاورزی که در سالن جلسات اتاق بازگانی خرمشهر تشکیل شد، اظهار کرد: بحث های مدیریتی بحث های مهمی است اما نمایندگان و افراد صاحب نفوذ باید احیای سهم مردم از سه درصد منابع ملی و نفتی را نیز مدنظر قرار داده و این امر مهم را در اولویت نخست کار خود قرار دهند.

وی با بیان اینکه کشاورزی و صادرات محصولات زراعی خرمشهر با مشکلات مختلفی همراه است، افزود: در امر تولید می توان به مشکلات آب، بهره های بالای بانکی و در امر صادرات محصولات نیز به یارانه های در نظر گرفته شده اشاره کرد.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی خرمشهر به محصول یونجه به عنوان محصول مهم و دارای بازار فروش اشاره کرد و گفت: در امر صادرات این محصول و همچنین فرستادن آن به شهرهایی همچون قم و کاشان که قطب های دامپروری هستند برای مردم این خطه که برای کشت با مشکلات مختلفی دست به گریبانن قدری دشوار است و باید برای آنها امتیازات خاصی قائل شد.

وی با بیان اینکه دولت جایگاه خاصی را برای بخش خصوصی قائل شده است، توسعه کشاورزی و بهبود وضع کشاورزان را از مطالبات دولت از این بخش به عنوان موتور محرکه توسعه کشور برشمرد.

شریفات، آمادگی اتاق بازگانی خرمشهر برای حمایت از کشاورزان این شهر را اعلام کرد و گفت: این اتاق آمادگی خود را برای تسهیل امر صادرات و بازاریابی محصولات کشاورزی اعلام می کند و در صورتی که گروه های پنج تا ۶ نفره برای صادرات محصول خرما تشکیل شود، می توان زمینه خرید محصول به قیمت مصوب جهاد کشاورزی و صادارت آن را فراهم کرد.

توجه به مقوله صادرات محصولات کشاورزی

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی خرمشهر در ادامه، بر لزوم توجه به مقوله صادرات محصولات کشاورزی تاکید کرد و گفت: خرمشهر در بحث آبزیان، تولید یونجه و نخیلات ظرفیت خوبی دارد و با توجه به اینکه تاکنون قادر به توسعه کشاورزی ارگانیک و گلخانه ای نشده ایم باید به بحث صادرات توجه بیشتری کرد.

وی به حضور نداشتن افراد تصمیم ساز همچون، فرماندار، نمایندگان سازمان منطقه آزاد در این جلسه که مورد نارضایتی کشاورزان شد نیز اشاره کرد و گفت: در صورت تکرار این امر، طبق دستور استاندار، مراتب به استانداری منعکس می شود و در این مرحله طی نامه نگاری ضرورت حضور در سایر جلسات تشریح خواهد شد.

این جلسه که با حضور کشاورزان پیشرو و فعال خرمشهر و همچنین کارشناسان کشاورزی و شیلات شهرستان تشکیل شده بود، با انعقاد تفاهمنامه مشترک میان اتاق بازرگانی و جهاد کشاورزی خرمشهر و تقدیر از کشاورزان فعال پایان یافت.
مرجع / مـهـر
برچسب ها: خرمشهر
:
:
:
آخرین اخبار